Osämja bland katterna
Jag har ett problem och hoppas att ni kunniga människor här på forumet kan hjälpa mig. Det är nämligen så att mina två katter inte riktigt kommer överens. De är båda innekatter av rasen Devon rex. Den ena är 3 år gammal och den andar 10 månader. Den äldre katten hade en annan kompis för 2 år sedan men han dog. Efter det var hon själv i ca 8 månader innan den nya katten kom. Till problemet den lilla katten är livlig och hoppar ofta på den äldre som då blir arg och fräser. Det verkar dock inte den lilla registrera utan fortsätter "trakasera" den äldre. Det är aldrig några stora, farliga bråk utan mest småirriterat. Nu är dock konflikten i det läget att den äldre katten morrar så snabbt den andra kommer i närheten. På kvällen kan de dock leka med varann en stund och sova ett tag i samma säng så länge det är nån halv meter emellan. Tycker dock det är jobbigt och vill att de iaf ska kunna samexistera utan att den äldre går och är irriterad. Konflikten ha varit lika hela tiden men blir bättre med feilway. Har också blivit bättre den senaste tiden, då den lilla katten sover på toan. Egentligen känns det som att den lilla bara hade behövt en avhyvling av den stora men hon är för ranglåg. Har nån något tips om hur jag kan lösa problemet. Tack på förhand.

Den lilla är ju fortfarande bebis och vill leka. Har du båda kastrerade? Den "lättaste" lösningen brukar vara att köpa en kattunge till den yngsta så att den har någon att leka med och den vuxna lämnas ifred.
Annars brukar sånt här lägga sig med tiden när den yngsta blir äldre och mer vuxen i sättet. Nu vill den ju bara leka och den försöker ju få ett gensvar bara. Det är ju ett fullt naturligt beteende.