Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2405 ggr
mata94
2016-07-11 13:20
0

Kattraser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån som har en aning om vad min katt är för ras eller blandras? Jag köpte henne av några bekanta som hade hittat London (min katt) med ett syskon till henne övergivna i skogen av deras mamma och jag har haft henne enda sen hon var jätte liten katt unge. Men jag har ingen aning om vad hon är för ras. Det enda jag kan säga är att hon är lite hjulbent fram och stora öron och långa ben.. (?) Skulle va jätte tacksam om det är någon här som kanske vet?

Lusthan
2016-07-11 13:25
2

Det är en huskatt. jag ser ingen speciell ras i din katt. Sen är det så att oavsett vilket ursprung katten har så är den utan stamtavla så är det en huskatt. Båda föräldrarna kan ha stamtavlor och vara garanterade sin ras på det viset men har ungarna ingen stamtavla så är det en huskatt.

mata94
2016-07-11 13:26
0

Tack! Skulle dock vilja veta vad föräldrarna kunnat varit för ras.

mallabralla
2016-07-11 13:28
1

en äkta huskatt,  vilka kan se ut hur som helst 🙂

raskatter köper du hos registrerade uppfödare och får då en stamtavla med samt besiktigad etc. 

omöjligt att avgöra om det kan finnas någon raskatt inblandad i henne då när man blandar raser med huskatter eller andra raser så tappar de sina raskaraktäristiska attribut och ser ut som vilken annan huskatt som helst. De flesta håller även sina raskatter inne och kastrerade så det är högst osannolikt att hemlösa katter är eller har raskatt i sig

fin katt oavsett är det, grattis till nya familjemedlemmen 🙂

Sajtvärd på Perser iFokus

mata94
2016-07-11 13:31
0

Ja jag bryr mig inte om hon har någon ras i sig eller så men det vore kul att veta ursprunget så att säga! Tack så mycket för svaret! Ja hon är bedårande :D

mallabralla
2016-07-11 13:43
4

#4 klart man vill veta bakgrunden på sin katt, det är ju ens älskling och man vill veta ALLT om dem. Tyvärr är det omöjligt när föräldrar är okända, ända gången du helt säkert vet är om katten har en stamtavla då kan du spåra katten ända till rasens födelse, tex min ras perser kan jag spåra mina stamtavlor bak till 1800-talet! 

det ända vi kan veta om din kisses föräldrar är detta:

1. En eller båda var korthåriga

2. En av föräldrarna var vitfläckig

3. En eller båda föräldrar var mönstrad

4. båda föräldrar var antagligen svart eller blå mönstrade 

Detta kan vi utröna med hjälp av att titta på din katts färger som i kattsammanhang kallas bruntigre-vit

Om du skulle ex registrera din katt i Svenska kattförbundet (då får du ett fint huskattbevis med din katts namn och färg, hårlag inskrivet, det ser ut som en stamtavla, samt kan du även ställa ut din katt på utställning) då skulle det stå följande:

London: HCS n 09 23 vilket står för Houscat shorthair (huskattkorthår) bruntigre -vit

Genetiskt behöver någon av föräldrarna vara mönstrad också för att ungarna ska bli det, lika så gäller för att det ska bli vita fläckar. 

hoppas det gav dig lite i alla fall :)

Sajtvärd på Perser iFokus

OberonsMatte
2016-07-11 14:08
2

När det gäller ursprung är det också så att raskatter härstammar även de från huskatter. Från början fanns det inga registrerade katter och huskatter kan ju se ut precis hur som helst. Det är först genom selektiv och registrerad avel som en sk. ras så småningom har definierats och godkänts som en särskild ras med de egenskaper som anses typiska för rasen.

Att registrerade raskatter eller deras avkommor blandas in i huskattaveln förekommer tyvärr, men vanligast är att huskatter endast har möjlighet att para sig med andra huskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

mata94
2016-07-11 17:30
1

Tack så mycket för alla svar! Det hjälpte och uppskattas :D