Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3115 ggr
kejal
2016-07-07 07:16
2

Urinstopp

Hej!

Alla ni med erfarenhet av urinstopp hos katt, har ni någon kunskap att dela med er av? Vi håller på tappa modet.

Den 29/6 åkte jag in akut till vet med min 7-åriga kastrerade hankatt då han inte lyckats kissa öht på 2 h. Han fick metacam och bupaq utskrivet, men inget mer gjordes då vet ansåg att hans blåsa, som var i plommon-storlek, inte var stor nog. Morgonen efter hade han fortfarande inte lyckats kissa och nu var blåsan som en stor mandarin, så det blev kateter. Blod- och urinprov visade (och visar fortfarande) normala värden, och varken infektion, kristaller eller bakterier hittades. Efter tömning med kateter fick vi hem honom igen (och alfadil utskrivet), men han kunde fortfarande inte kissa, så det blev tillbaka ett dygn senare. Nu hade han blod i urinen och fick stanna kvar med kateter lördag till måndag, då han kissade (blodfritt) runt katetern, och fick komma hem igen. Tills igår (onsdag) kissade han större och större klumpar, åt och drack, blev sig själv igen. Efter kl 19 slog det om, han kunde inte kissa, och tillslut försökte han konstant överallt, så vi åkte in igen och nu ligger han inne med kateter.

Vet har gett honom diagnosen FIC och menar att han har spasmer orsakade utav stress som gör att han inte kan kissa. Jag är ganska övertygad om att de tyckte att vi skulle avliva efter första tömningen misslyckades. De fortsätter upprepa att de "har gjort allt som går att göra",  att "det är svårbehandlat" och att "prognosen är dålig", medan jag och min sambo googlar efter hopp.

Vi har bytt till vattenutblandat blötfoder, satt in tre extra lådor, fem extra vattenplatser (i glas, plast, stål), han har en plastfontän (keramik är beställd) och tre extra matplatser. Vi har provat feliway, men det verkade inte göra någon skillnad, och det gjorde att hemmets två andra katter spydde, så jag kopplade ur den. Han får cystease sedan i måndags.

Någon som sitter på en solskenshistoria om en katt som inte kunde kissa alls i en vecka, eller vet någon behandling som kanske kan fungera?

Maria
2016-07-07 07:48
0

Stackars lille katt.

Vi har varit med om det en gång med vår äldste katt. Han var nog 11 när det hände. Jag trodde först att han var förstoppad för han gick kutryggig omkring och försökte sätta sig i lådan utan resultat.

Hos veterinären så upptäckte de att det var urinblåsan som var full.

En äldre sköterska satte då upp honom på undersökningsbädden och höll fast honom och masserade urinblåsan så att jag blev alldeles förskräckt. Moritz skrek i högan sky. Hon satte in en liten låda med sand och jag  satte sedan på vattenkranen och så skulle vi avvakta. Det tog någon minut och så kissade Moritz.

Vi fick rådet att blanda vatten i blötmaten så att han fick i sig extra vätska och det har inte hänt någon mer gång. Han är nu 14 år.

Jag håller tummarna för er lille katt.

/Maria

kejal
2016-07-07 08:24
0

De försökte detta både första och andra gången vi var in, men det lyckades inte :(

Maria
2016-07-07 08:25
0

Så ledsamt😕

/Maria

annzoo
2016-07-07 11:07
1

Jag vet en hane man gjorde penisamputation men de var pga upprepade problem med kristaller.

har man gjort ultraljudsundersökning av urinblåsan för att leta efter polyper eller urinstenar odyl. Även om de inte hittar något i urinprovet kanske ul visar annat?
vad har urinen för ph?
En del katter med idiopatisk cystitverkar bli hjälpta av att man ger glukosaminer för att stärka slemhinnan i urinvägarna. Andra kan ha hjälp av urinstensfoder som sänker pH i urinen

crins
2016-07-07 16:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sak som kan fungera, jag har dock hon katt hon har FLUTD, och små njurar, jag har gett katten injektioner DEPOMEDROL😀, tänk utanför ramarna, ökad aptit, ökad törst, ökad urinering, egentligen är vetrinärena rädda att ge p.ga risk för diabetes, min katt brukar sitta och titta på lådan och då brukar det vara dags för en spruta, så hon kan kissa, rekommenderas ej för urinstopp, då det kan vara väldigt akut och katten inte kan kissa men stressrelaterat och detta kan funka då symtomen försvinner! Prova också kosttillskottet cystise finns köpa hos veterinären!

kejal
2016-07-07 23:04
1

Cystease/glykosamin får han sedan i måndags. Vi har kollat lite på det här med penisamputering, men eftersom han inte har några kristaller känns det som att det inte kommer hjälpa?

Vet har nu satt in stesolid istället för alfadil. Vi bad dem göra en bakterieodling i lördags, och den kom idag tillbaka negativ. Vi bad också om en ultraljudsundersökning, som gjordes idag. Vet kunde endast fylla blåsan med 30 ml vatten, urinväggarna var förtjockade och visade på tendenser till kalkbeläggningar. Han har nu också förhöjda värden av vita blodkroppar, och lägre av röda blodkroppar, så han får nu antibiotika också.

Vi fick ut ett torrfoder, hill's urinary något, men läste att torrfoder är dåligt vid urinproblem, så vi har försökt pusha vattenutblandat blötfoder istället.

Vi ska fråga om depomedrol och ph på urinen, då detta inte nämnts. Tack för er input, det är verkligen jättesnällt!

crins
2016-07-08 03:40
0

Det är ett kortison! Antiinflammatoriskt! Det är också viktigt att få katten att dricka ordentligt med vätska! Min vän fick också depomedrol till sin katt 16år för kräkningar mot njursvikt, det hjälpte katten och tog bort symtomen, så hon fick behålla den ett tag till, min katt fick först metacam, hjälpte så där men hon är ju en honkatt så det blir inte total stopp, hon fick baytril vet en gång "inga bakterier" ögat murade igen😱 baytril kan göra katten blind, efter det hittade jag en veterinär som nu tyvärr blivit pensionär, och han gav henne en injection depomedrol "så hon skulle slappna av" detta hjälpte på en gång! Depo betyder att det är långtidsverkande!😃 det är det veterinärer kan vara rädda för, pga risk för diabetes, det kan sitta i 2 månader! Men total stopp på kisseriet, då måste veterinären tömma blåsan ju! Men depomedrol tar bort inflammationen och i kombination med cystise och CD foder urinstenfoder finns något som heter stress med. Hoppas det ordnar sig!för dig

[lillelull]
2016-07-11 02:53
1

Min ena kisse på nu 3 år fick diagnosen FIC när han var 2 år.  
Det var så hemskt för oss båda, trodde inte han skulle klara sig. 😭 
Jag hade aldrig varit med om det innan och det tog ändå en bra tid innan det blev helt bra.

Vi åkte in direkt på morgonen den dagen det började,  jag märkte att han inte kunde kissa och vankade fram och tillbaka till lådan och vet hittade ingen bakterie/virus/ eller något på ultraljudet och han fick ligga inne i en vecka med dropp och han var allmänt hängig och mådde inte alls bra och kissade väldigt lite under veckan. Dom tog urinprover och blodprover under hela veckan och han fick smärtstillande och stödmatades. 

Sen fick jag hem honom, för att se om han blev bättre av att vara i hemmamiljö  och det var fortfarande inte helt bra och han fick börja med metacam.
Men det kräktes han av direkt så fick åka in varje dag i någon vecka och få en spruta smärtstillande i stället och så fick han zylkene under tiden och 3 månader efter och besvären började sakta men säkert försvinna och han har aldrig haft något återfall sen dess, som tur är. 

Han äter våtfoder varje dag och är en väldigt glad liten kisse nu. 
Han fick även en till stor fin kattställning och jag byggde en babysäng ovanpå min garderob så han kunde komma upp och kika på fler ställen i lägenheten och det uppskattades av honom och veterinären tyckte också det var en bra idé att ge honom mer platser att hänga på som var högt uppe. 
Jag har alltid en stor balja full med vatten i duschen och vattenskålar på två andra ställen.
Så jag ser ändå positivt på att det kan bli bra, jag vet en del som tycker det är en hopplös diagnos och har avlivat sina katter lite för fort i min mening. 
Hoppas det går bra för er 🌺