Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2048 ggr
Den vilda djungelkvinnan
0

Varför kattens status är skit...

Får man lägga upp scteenshots från Facebook?

Accalia
0

Du kan kanske dela en länk annars…?

Den vilda djungelkvinnan
12

Nej men det är iaf en diskussion om att man inte ska skänka bort katter för att vara snäll mot de som är fattiga. Alla har rätt till en katt tyckte de! När jag ställde en fråga att hur ska de ha råd med veterinärvård som lätt uppgår till tiotusentals kronor trots försäkring om de är så fattiga att de måste få katten gratis för att kunna ha råd att få en alls, så tyckte många att jag var otrevlig, elak, rik, bortskämd och missunnar mot de som är fattiga. Jag är själv inte rik någonstans men jag vet att det kan bli dyrt och man måste kunna ordna fram 10000kr snabbt ibland…

Den vilda djungelkvinnan
5

Hur ska man ändra denna attityd? Jag tycker att man gärna får ge bort katter om man vet var de hamnar och man vet att de som får katten ger nödvändig vård utan att pengar ska sätta stopp!!

annzoo
1

Tyvärr har katter låg status och används mer som slit och släng sak. Senast för någon dag sedan kom jag i diskussion med en person vars granne hade ett gäng katter av olika kön. En av katterna löpte och försökte ta sig in hos personen jag pratade med. Jag föreslog att h*n borde nämna kastrering till grannen. Fick svaret att så fungerade de inte på landet. :S Personen som ägde katterna var dessutom arbetslös och vill inte ens försöka söka arbete. Jag ville inte ens tänka på hur mkt inavel de fanns i kattflocken eller va de gör om katterna blir sjuk eller får kattungar.

TatsuOni
4

Katter är för billiga idag och ses av många som slit och släng saker😡 Det händer ofta att man stöter på folk som tycker att  5-10 000 är alldeles för dyrt för en katt. Då måste man ju ta ett lån… Jag anser att om man inte ens kan spara ihop till en katt så ska man låta bli att skaffa en tills man har råd med både katt och veterinärkostnader som kan dyka upp.

Själv så kommer jag antagligen att köpa från ett katthem, men det är inte för att jag är snål/inte har råd med en raskatt.

Många av dessa människor som anser att 5-10 000 för en katt är dyrt har ofta inga problem med att slänga ut samma summa för att köpa en hund. Det visar ju på kattens status i deras ögon…

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

crins
2

Jag betalade inköp min katt 800kronor, billigt men katten är ett måndagsexemplar har kostat minst 40.000 kr i veterinärvård, hon är i dag 8 år, har haft henne som kattunge! I år har hon kostat 7.000 kr i vet,vård pga av kräkningar hon hade! Men mår bra igen😀, älskar denna katt! Sorgligt katten har så dålig status, tror också pris på katten ger katten värde för oansvariga människor, som inte förstår att en katt är en levande varelse med känslor som dig och mig.

MonicaLagerquist
6

Katter ska inte vara gratis!

Jag har ju tre stycken katter hemma just nu efter en vän som nyligen gått bort.Jag kommer att sälja katterna och pengarna kommer att gå till Hitta Katten i Enköping.

Stolt ägare till tre La permer

Bästakompis
6

Ja tänk om de där människorna på landet skulle göra samma sak med sina hästar som de gör med katterna: låta dem para sig helt oplanerat med vilken häst som helst, låta dem föla hur unga som helst, skjuta av dem när de blir för många, sälja dem för en krona hoven…Kanske sälja en liten sommarhäst till familjen från stan, som sedan lämnar kvar fölet när sommaren är slut och de lämnar lantstället. "En häst klarar sig alltid". "Det är ju bara en häst."

Bästakompis
5

Sedan tycker jag det är väldigt konstigt att det är OK att lägga ut många tusen kronor på någon dyr hobby, en sport eller en bil, men om jag säger att mina två katter kostar tusen kronor i månaden och att jag har 20000 sparade som i första hand är till för katterna, då ses jag nästan som en kuf. Eller en crazy catlady. Det är ju inte ens raskatter! Nej, katter är väldigt underskattade och missförstådda djur…de kan betyda så mycket. För min hälsa och min familj är de ovärderliga.

Silver83
6

För mig är mina katter min familj. De är som mina små "barn". Har man aldrig haft djur så har man svårt att förstå hur de kan betyda så mycket för nån. Har precis som #9 svårt att förstå varför man blir en kuf bara för att man lägger pengar på en "familjemedlem". Har några gånger hört att "det bara är en katt", vilket det absolut inte är. Jag och min familj la väldigt mycket pengar på min första katt när han blev sjuk, allt för att han skulle få den vård han behövde och överleva. Nu blev det tyvärr inte så, trots försöket. Men jag hade ångrat det så mycket om jag inte försökt göra nåt åt det. Jag känner ändå att jag gjorde det jag kunde för att hjälpa honom. Och för mig är det lika naturligt att försöka hjälpa nån av mina katter som att hjälpa en människa. Det får kosta vad det kosta vill i stort sett. 

Jag tycker också att katter är alldeles för billiga. Det är väldigt lätt att skaffa en sommarkatt och sen inte ta hand om den. Sånt förstår jag mig inte på. Jag hade inte kunnat ha det på mitt samvete att lämna en katt, eller nåt annat djur heller för den delen, bara för att sommaren är över.

Belzebubble
3

Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur, vilket många ofta tror. Inköpspriset är ju verkligen inte någonting jämfört med veterinärkostnader som kan uppstå. Har man inte råd att köpa katt så ska man inte ha en.

Den vilda djungelkvinnan
3

Mina katter kostade 200 och 300kr i inköp. Men de är chippade, kastrerade och vaccinerade. Den ena kissen har kostar 36000kr i veterinärvård och den andra några tusen också pga öronskabb några gånger… Så att tycka man har råd men en billig katt är så hemskt! Jag personligen tycker absolut att man ska få skänka bort katter. Men inte för att den som ska ha den inte har råd, utan för att man vet att den får ett bra hem med bra mat och vård och allt möjligt som kan kosta pengar! När man skaffar ett djur så tar man på sig ansvaret så länge det lever, konstigt nog tycker folk att katter kan man avliva hemma om de blir sjuka och köpa en ny, söt kattunge för "10 kr tassen". Såg hemskt. Jag jobbar som personlig assistent och en familj valde att avliva sin katt och skaffa en ny, för den tyckte om assistenterna mer än brukaren. Den ville inte ligga i dennes knä och gosa tillräckligt myclet helt enkel! Jag blev skogstokig men som assistent kan man inte göra så mycket utan att bryta tystnadsplikten. =/ Hoppas på krav på idmärkning och registrering snart! Att alla som får en kull kattungar ska chippa dem och registrera dem i sitt namn och när de säljs ska det vara säljarens ansvar att se till att katten registreras på nya ägaren och annars bli ansvarsskyldig om katten behöver vård eller liknande! På så sätt skulle nog många se till att katterna de säljer REGISTRERAS på nya ägaren. Hoppas och ber för en lagändring!

Den vilda djungelkvinnan
0

Kan tilläggas att den inte avlivades hos veterinär heller, den sköts i en kartong! ='(

[Sandi92]
3

Tyvärr så saknar katten värde i mångas ögon. Detsamma gäller smådjur som t.ex. kaniner och gnagare. Skulle nog säga deras värde är sämre än kattens. Folk verkade tycka jag var dum i huvudet som la en massa pengar på veterinärvård till mina marsvin som jag hade innan.

Nu tycker de jag är dum i huvudet för jag lägger ner så mycket tid och pengar på mina katter. De är ju inte ens raskatter! Jag går ut med dem i sele varje dag, lägger en massa pengar på leksaker, klösmöbler och mat av hög kvalitet. Jag har kastrerat båda katterna och jag vaccinerar dom varje år. "Sånt kostar kostar ju jättemycket och varför lägger man ner det på en katt liksom" är det många som tycker. Och "varför släpper du inte bara ut katterna istället för att lägga ner en massa tid på att gå med dem i koppel?" (bor i ett område där det kör många bilar i hög fart). Många tyckte dessutom att de 500 kr per katt som jag betalade katthemmet var alldeles för mycket för bondkatter. "Ni kunde ju köpt från en bonde för en krona!".

Men jag struntar i vad folk tycker. De får gärna tycka jag är löjlig. För mig så är mina bondkatter värda all tid och alla pengar. Hade det handlat om hundar så är det ingen som hade reagerat för hundar har ett enormt högt värde i detta landet. Och det tycker jag de ska ha, men katter och andra mindre djur borde ha samma höga värde.