Katt som skadat tassen, tips!?
Hej!
Min katt, 1 år gammal, hane kastrerad bondkatt har skadat tassen.
Jag behöver tips om vad det kan vara.
Det hände i Onsdags kväll då jag kom hem från jobb, då var det torkat blod mellan klorna på vänster bakben. Katten är halt och stödjer inte på benet nu, (natten mellan Fredag och Lördag). Alla klor är kvar, trampdynan är okej. Jag kan känna med handen runt hela tassen och klämma försiktigt. klia under och över tass utan konstigheter. När jag trycker på tassen underifrån så gnäller han.
I övrigt så leker han med sin bror hela tiden, springer på 3 ben, jagar flugor osv, hoppar upp å ner från soffan och inte ett ljud. Men som sagt, han stödjer inte på benet.
Benet i sig är OK, det går att klämma, trycka osv utan ett ljud.
Det är en katt som går in och ut som han vill genom kattlucka. Sen i Onsdags så är han endast inne.
Någon som har tips på vad det kan vara?
Är det inte bättre på Måndag så får det bli veterinären, så inget gnäll om de tack.
Låter som man katt för ca 1 år sedan men han haltade bara och hade ett stort sår under tassen jag fick rådet att tvätta det med koksaltlösning men du ser väl inget sår eller? Hoppas han blir bra
Jag ser absolut inget som är fel, inte ens ett sår. Min fundering är om det är rejält stukat eller kanske något brutet, men tycker han borde gnälla mer då.. Alla klor på plats, inga öppna sår eller nåt sånt.
Om det var blod så måste det ju varit något slags sår. Har du kollat så att alla klor är hela? Vet att du skrev att alla klor var kvar men kanske har någon klo gått sönder lite och bara en del av klon lossnat?
Blod gör att det låter som ett sår om det inte var ett bråk så det var någon annans blod och att han stukat sig eller kanske dragit av muskeln eller något, hoppas att det inte blir värre med skadan för då får du åka in akut istället för att vänta tills måndag men du ser bäst själv om det blir akut än att vi ska säga vad som är rätt och fel
Det kan vara vad som helst, han kan ha fått in något i tassen om det är blod. Har själv en katt som lyckades skära sig i bakbenet samt slitit av ena tån i princip.