Hjälp med kattbeteende
Vi tog hem en kattunge första dagen på sommarlovet, han och jag har bondat mest i familjen eftersom han fick sova instängt i mitt rum med mig dom första nätterna och jag är även hemma i princip varje dag. På senaste så har han börjat tvätta mig i ansiktet när jag ligger i sängen på kvällen. Han vill tvätta över hela ansiktet och kärleksnyps ibland. Vi skäller inte på våra katter för att dom kärleksnyps. Dock så är de ofräscht och han väcker mig mitt i natten för att tvätta mig. Jag puttar bort honom men de kan ta han ett tag att förstå att de är nej, jag kan inte höja rösten lite och säga NEJ pga tiden på dygnet. Innan låg han bara på bröstet men nu vill han som sagt tvätta mig innan. Varför gör han de? Kommer han växa ifrån de?
Jag hade en katt som sov hos mig varje natt i hela sitt liv. Han älskade att "tvätta" mig i ansiktet och jag vande mig till slut.
/Maria
Det är ett normalt socialt beteende. Katter stärker sociala band genom att putsa varandra. Fya honom inte, det kan skada relationen mellan er. Vänd dig bort när han gör så eller flytta på honom och ge närhet på något annat sätt.
Han har börjat bita ganska hårt, när jag vänder bort så springer han till den sidan.
Jag flyttar honom också men 4 på morgonen så är jag inte jättesugen på att bli biten över nosryggen. Han brukar väcka mig vid halv 9 och då är det ju klart okej.
Men jag har börjat tröttna på att vakna 2-3 gånger per natt, är detta inget jag kan göra åt så får de vara. Men visste inte om detta var ett ''okej'' beetende av majoriteten då vissa inte ens vill att ens katt ska bita lätt under gos.
Han och jag är som sagt väldigt tajta pga jag har spenderat mest tid med honom, är de därför han bara tvättar mig? Vi är 4 totalt i min familj.
Har du möjlighet att stänga dörren så att han inte kommer in? Det kan ju vara ett alternativ. Inga av mina katter sover med oss i sovrummet. Ett alternativ är att stänga ut honom när han börjar bita och inte vill sluta.
Att han tvättar dig och nafsar på natten behöver inte vara ett beteende som kommer av instinkt utan kan bero på att han märker att han får uppmärksamhet och får "igång" dig på natten. Katter är väldigt intelligenta djur som hela tiden söker efter sätt att kommunicera med människorna. De använder olika läten och olika beteenden beroende på vad som fungerar, och de lär sig väldigt fort. Det blir väldigt roligt att vara kattägare om man är lyhörd för vad katten försöker säga. Det är säkert så att han tvättar dig och sover med dig för att du har tillbringat mest tid med honom. Fungerar det inte för dig att katten väcker dig på natten, så stäng dörren till sovrummet. Den kommer att lära sig det med även om det blir protester i början.