Katter som bråkar
Hej! Det är så att jag har två katter. En liten och en stor kan vi säga rent fysiskt och åldersmässigt.
Den stora blev inte vänligt behandlad hos sin uppfödare av de andra katterna och har inte fått varit hos modern så länge han skulle ha behövt. Han levde ihop med en annan katt innan och den stora var på honom hela tiden och skulle bitas och "busa" medan den andra katten bara ignorerade typ.
Nu är det så att för 1,5 år sedan flyttade jag och skaffade en annan kattunge istället. Den stora är nu 5 år och har fått operera båda höfterna pga hans storlek och troligen dålig avel.
Den lilla var på honom hela tiden och skulle busa, flyga på och visa sig tuff medan den stora backade hela tiden och inte ville, markerade utan resultat.
Nu är det dock som så att den lilla blir attackerad av den stora så fort han visar sig. Den stora morrar, fräser och flyger på och den lilla försöker komma undan. Dom bryr sig inte om varandra vid matningar och kan busa ibland. Den lilla har försökt tvätta den stora, men slutar med att den stora dänger till honom efter ett litet tag.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra… Den stora har alltid varit känslig och blir även arg på mig vid borstningar och är hårdhänt, mer än vanligt.
Annars är de båda kastrerade och leker en del, pigga och hungriga (får barf).
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Hur gammal är den lilla nu? Att tvätta är även ett dominansbeteende så jag kan förstå om den stora inte accepterade det. Troligen känner den stora att den lilla utmanar honom lite för mycket statusmässigt och är "sur" för att visa hur ordningen är och ska vara.
Statusmässiga spänningar innebär stress och oro för en katt så det är inte heller konstigt att den stora är extra lättretlig nu. Vissa katter gillar å andra sidan aldrig pälsvård och har alltid en kort stubin när det gäller det. Hur har din katt accepterat det tidigare?
Är din stora katts ilska mot den lilla akut nu eller kan de vistas i samma rum? Sova i samma rum?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Han är 1,5 år ungefär. Men jag personligen har uppfattat det som att den lilla har slutat utmana den stora, eller iaf inte alls på samma nivå som innan.
Den stora har aldrig gillat att bli slickad eller omhändertagen av en annan katt. Han är rätt självständig så och vill bara gosa på egna villkor.
Dom kan vistas i samma rum och sova, så det är inte akut och den lilla låter det inte påverka honom jättemycket förutom att han tar mer avstånd. Men på morgonen innan matning kan dom ligga och brottas och den stora låter, skriker och fräser. Men sen när jag kliver upp så är det helt glömt. Sen in på dagen är det lite fräs, morrningar, slag och så. Den lilla är inte den som gör utfall, men jamar mycket.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3