Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 6130 ggr
elinostberg
0

Havremjölk och sojayoghurt ofarligt?

Hej! Det är så att jag har en dam här hemma som är väldigt förtjust i att slicka ur mina frukostskålar, då bl.a. innehållande slattar av sojayoghurt eller havremjölk (Det är alltså inga stora mängder). Jag har försökt hitta information på nätet om detta är skadligt för henne eller inte. Jag har inte upptäckt att hon fått några magproblem av detta. Någon med erfarenhet/kunskap?

Carmarino
0

#0 Har förvisso ingen erfarenhet av sojayoghurt och havremjölk, men min ena katt vill alltid slicka ur min skål med turkisk yoghurt när jag ätit klart. Hon har gjort det i flera år nu, och jag har inte märkt av några magproblem för henne.

Eftersom katter oftast är laktosintoleranta (de brukar dock tåla yoghurt och filmjölk i små mängder), så tror jag inte att det är någon risk att ge dem sojayoghurt och havremjölk. Detta under förutsättning att de inte är allergiska mot soja eller havre. Eftersom din katt inte verkar ha några problem med magen så är det nog ingen större risk att hon inte tål det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker