Några uppfödare - anmärkning besiktning?
Uppfödare se hit!
Vad händer om kattungen man tingat får en anmärkning på besiktningen vid 12 veckors ålder (innan hämtning)?
Anmärkningen i detta fall handlar om något förstorade lymfkörtlar, vilket veterinär trodde berodde på något lös avföring. Det kan ju vara högst tillfälligt och katten behandlas nu med mjölksyrebakterier.
Kattungen är individuellt veterinärvårdsförsäkrad sedan 6 veckors ålder. Var då frisk, men ingen besiktning gjordes ju då.
Man får reducerat pris på kattungen pga detta, men är nu orolig att man även kommer att få en klausul i försäkringen. Men vad är då nyttan med att försäkra från 6 veckors ålder?
Dolda fel försäkringen förstår jag går åt pipan, men det är en annan femma och priset på kattungen reduceras ju med 30%.
Om det bara är lite ont i magen, så är det ju över om någon vecka och då behöver det ju inte bli mer problem.
Hur brukar ni lösa detta med era köpare och vad har ni för erfarenhet av försäkringsbolagen?
Som uppfödare skulle jag inte sälja kattungen förens den är frisk.Och hr ett nytt och "rent" besiktningsintyg.
Som köpare skulle jag inte köpa en sjuk kat.
Det kommer troligen inte att bli något undantag i försäkringen eftersom att katten redan är försäkrad. Men kolla med ditt bolag vad de säger.
ul
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag skulle, om inte annat av hänsyn till kattungen, låta den stanna den tid det tar att bli frisk. Att flytta är stressfyllt och kan i sig ge ännu sämre mage. Tycker rådet från #1 låter mycket klokt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för era råd. Tänker som ni att det är bra om kattungen stannar till den är frisk och en ny besiktning kan göras. Har pratat med ett försäkringsbolag som dock anser att även om kattungen är frisk vid nästa besiktning så kommer det att kunna bli problem i framtiden och de kommer att vilja titta på intyg 1. Känns väldigt luddigt och man vill ju kunna försäkra kattungen utan klausuler. Ni som har mer erfarenhet kanske vet hur det brukar gå om man ombesiktigar och katten då får ett nytt intyg utan anmärkning?
Rent krasst skulle ju uppfödaren kunna ombesikta och få ett nytt intyg utan anmärkning 2 veckor senare utan anmärkning och sälja kattungen till en annan köpare som är helt ovetandes om intyg nr 1. Om den första köparen hoppar av alltså… Det kan man ju som köpare inte skydda sig mot. Hur ska försäkringsbolaget kolla det? Eller har jag fel?
Om kattungen fick en individuell försäkring vid 6 veckors ålder bör den inte få någon restriktion eftersom den blev sjuk efter utgången karens och diverse ju bara över kattungen. Vill du byta försäkringsbolag kan det dock läggas in en restriktion. Sedan ska kattungen självklart inte säljas förrän den är fribesiktad.