Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1920 ggr
oddahviing
0

Kattallergi och symptom...

Jag har alltid haft katt där jag bott och har nu skaffat en igen med min sambo. Han har astma sedan tidigare, men sedan vi flyttade till en ny lägenhet har han knappt behövt använda sina inhalatorer (riktigt riktigt dåligt hus vi bodde i förut, mögel överallt). 4 veckor efter att vi skaffat katten så har han börjat få hosta. Har hört honom använda inhalatorn flera gånger efter varandra, men hostan sitter kvar. Han är lite svår att prata med. Jag tycker hostan låter som en rethosta, för jag hör ju att han kan andas utan något pip…

Jag själv har en stark kattallergi där jag nyser och näsan rinner konstant. Skrev dock i ett annat forum här att jag gör vad jag kan för att överkomma allergin, men i mitt fall brukar jag vänja mig vid de djur jag är runtom, och det verkar även vara det här fallet… fast vi håller rent och städar noggrant + jag blöter ner och kammar katten i princip varje dag (alltså våt trasa, jag badar honom inte varje dag).

Men, min fråga är egentligen om min partner. Han har haft 2 dagar där han nyst konstant, men sen har han bara haft lite snuva (han har också katt allergi) men denna hosta, kan det vara rethosta och inte astma? Eftersom hans inhalator inte verkar funka på just det? Han är svårare för han vill inte ändra om kost eller några homeremedies över huvudtaget så jag är lite arg, det är dessutom jag som städar noggrant för det verkar inte gå in i hans huvud att städa = mindre symtom…. och han är så jäääkla lat med o gå till läkare, men han kommer behöva det snart.

Vad tror ni detta är? Jag kan iförsej tillägga att jag också har en hosta som låter lite som sjukhosta, men inte lika mycket som honom, och jag kan andas normalt… ibland kommer det upp lite slem. Har aldrig haft hosta i samband med allergi.

'-Headlights on the highway-'

vallhund
6

Hur kom ni fram till den icke så briljanta idén att skaffa katt? Hoppas att uppfödaren tar tbx katten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Agafia
3

Varför skaffa ett pälsdjur när ni har astma / allergi ? Spelar ingen roll hur noga du är med städning osv. Ni får bara acceptera att ni inte kan ha djur om ni ska må bra. Låt uppfödaren ta tillbaka katten , jag har själv Astma med hosta så det MÅSTE inte pipa och låta när han andas . Det var nog det mest ogenomtänkta ni gjort Tyvärr .

oddahviing
0

Vi adopterade katten, han kommer inte från uppfödare. Min allergi har i princip försvunnit, jag känner knappt någonting längre, vilket jag också sagt. Jag har bot med katter hela mitt liv. Min sambo har också haft katt hela sitt liv utan att ha reagerat. Vi tänker absolut inte lämna tillbaka katten. Jag vill ha råd från människor som lever med katter och allergi/astma. Alla som säger att vi ska lämna tillbaka en familjemedlem kan dra, ok?

Läs mitt inlägg. Hostan har kommit nu efter 4 veckor med katten. Han har bara haft två random dagar med snuva under dessa 4 veckor. Vi är inte döendes.

Agafia
2

Jag har levt med katt med allergi/astma så jag vet vad jag pratar om . Du skrev ju att din sambo nyser och hostar , så länge han inte har feber är det inte pga någon förkylning i allafall ( har jobbat inom akutsjukvård i över 20 år så jag vet ) Visst är det en familjemedlem och det är trist o sorgligt men vill du att sambon ska få ett fullskaligt astmaanfall ? Som sagt ni gör som ni vill , det här var ett råd ifrån en astmatiker och fd. Kattägare

oddahviing
0

#4 jag ska gå in mer på detalj. 2 gånger nös han och hade snuva, 1:a gången var efter att han börjat ta antihistaminer och det gjorde saken värre, dagen efter han sluta försvann snuvan och nysningarna. 2:a gången var dagen efter att vi hade städat. Hostan kom inte förrän i förrgår, och den har inte varit konstant hela dagen, utan det har varit under natten i sovrummet (där katten inte ens är). Inhalatorn verkar inte fungera på hostan. Är det vanligt att den inte fungerar? Han har haft inhalator i nästan hela sitt liv. Och tyvärr. är han också rökare…

Agafia
1

ja men då så ……. 😉

vallhund
3

Jag är oxå allergiker samt att jag har astma, dessutom har även jag arbetat ett par decennier inom primärvård.

Varför startar du en tråd om du redan bestämt dig, eller bara vill ha svar som stryker dig medhårs?

Vi får hoppas att ni inte blir så dåliga att ni måste avliva katten.

Vallis, fd kattägare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tibonnanj]
0

Kan det vara sanden i kattlådan som dammar och ger besvär?

Varken jag eller sambon är allergiska eller har astma men vi har jättesvårt med Kattsand som dammar. Det sprider sig dessutom i hela lägenheten genom luften.

Dimocarpus
0

Ibland kan pollen påverka våra luftvägar om det blir kraftigt. I år är det värst för mig, jag tar 30 mg allergitabletter istället för den rekommenderade dosen 10 mg för att kunna dämpa min allergi. Jag kan nysa, får röda och torra ögon, hosta, klia i halsen och rinnig näsa när tabletterna slutat värka. Kanske kan vara det och inte katten? 

Det finns ju en jobbig spruta (små dos av pollen) som man kan gå igenom för att bota kattallergi om man vill. Min kompis kille blev av med sin kattallergi pga. det efter många års av spruta. Hoppas att denna lilla information hjälper =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

oddahviing
0

Tack #8 och #9. Min sambo måste gå till doktor och få det uträtt. Jag har själv fått en jobbig hosta och vet inte om det är i samband med något annat än katten. Vi har det värst i sovrummet där katten inte vistas av någon anledning. Mamma är superallergisk mot pollen, jag själv är testad för olika men har svaga utslag på olika slags gräs. Vi använder pellets till kattlådan och det dammar inte, men vi flyttade ut lådan i lobbyn iallafall så vi inte vistas så mycket i närheten. Vet inte om det har att göra med att han är rökare också, ingen bra kombination med astma, men det är svårt att sluta sådan vana när man gjort i så många år…

Hrimthursa
0

Jag är så allergisk man kan bli mot katter (har testat mig hos allergi/astma-läkare) men valde att skaffa katt ändå. Det var jättejobbigt i ca. 3 månader. Hade nästan influensa symptom. Men jag gav mig tusan på att det skulle gå. Och det blev det bättre och bättre. Nu, 2 år senare, känner jag inte av det någonting. Så det går att "komma över" allergin.

MEN. Det finns ett stort men. Det KAN hända att det går bra ett tag (några månader, ett eller flera år) och sedan slå till rejält. Alltså, du kan tycka att det går jättebra i flera år, och sedan out of the blue få en allvarlig allergichock en vacker dag. Min allergiläkare förklarade det som att "En dag kan bägaren rinna över".
Jag är beredd att leva med den vetskapen, då jag är allergisk mot alla pälsdjur men jobbar med hästar och har mina djur som hobby.
Så om jag var ni skulle jag ta mig en rejäl tankeställare kring det. Det kan gå bra, ni kan leva med katten utan att det händer någonting. Men det kan hända.

oddahviing
0

#11 Det är ungefär så det verkar gå för mig och oss. Vi har verkligen blivit fästa vid den här gossen och vill inte ge upp. Jag förstår vad du menar. Som tur är har jag en läkare i familjen och det finns sånahär sprutor för nödfall om man får en shock.

Hrimthursa
1

#12 Så det håller på att gå över? Vad härligt :)
Jag hoppas verkligen att det går över och att ni kan ha kvar katten. Katter är underbara djur, jag vet inte vad jag skulle ta mig till utan mina skitungar❤️

[nevamisse]
0

#12 Bra, de sprutorna måste man ha direkt om han får en chock, de måste alltså finnas hemma eller där din sambo är och får han en rejäl chock är det inte ens säkert att han kan hinna ta sprutan själv om han är ensam för det kan gå otroligt fort.

[helga21]
3

Att tvätta av katten med vatten hjälpe inte. Den måste badas då försvinner cirka 90 % av allergenerna. Ta mediciner om ni vill behålla er katt. Antihistamin.  Städa där katten ligger och dammsug noga och tvätta plädar som katten ligger på. Använd helst tvättbara saker där katten ligger. Ha den inte i sovrummet. Lycka till 😃

Min man var tidigare allergisk mot pälsdjur och allting annat också men det har gått över. Hans symptom bestod av nysningar och rinnande ögon och tog han då inte medicin så fick han astma. Som regel hjälpte det att han tog en antihistamintablett några timmar innan vi gick någonstans där de hade pälsdjur.

oddahviing
0

#13 För mig blir det bättre verkar det som 🙂 Jag brukade bo med 2 katter hos mina föräldrar och sedan 5 katter (3 inomhus) när jag bodde hos mamma och hennes nya man. Det är som att jag behöver vänja mig vid individen själv. I början snorade jag bara av att va i närheten och samma rum, men nu snorar jag knappt alls, förutom när vi städat eller det är för dammit… jag är allergisk mot damm sååå…. men däremot för min Sambo, han nyser inte oså, men han har lite svårt med hostan men just den måste han utreda för jag är inte säker på om det är katten eftersom det oftast är tidigt på morgonen, i sovrummet, där katten inte vistas…

#14 jag hade en, men tror utgångsdatumet är lite långt gånget, men ska skaffa en till från pappa. Har antihistminer också, jag tror pappa sa att man kan ta två på en gång för starkare effekt om det är riktigt illa, men tror min sambo måste ha en annan sort för denna verkade göra saken värre med nysningar!

#15 Eftersom han är en bengal och inte rädd för vatten så kommer det nog gå att tvätta honom så småning om, men med hans bakgrund är han fortfarande lite rädd för nya rum och saker, därför som jag mest borstar och vatten och trasa för att få bort iallafall lite! Men ska definitivt försöka bada honom när han är mer självsäker! 🙂 Tror nog han skulle gå i självmant och leka i vattnet när han upptäcker hur skoj det är.

Tack för tipset om antihistamin och astma! Får jag iväg min sambo till doktorn så kan han ju få medicin som hjälper. Han har som mig varit allergisk mot katter men när han själv hade 5 katter var det helt ok. Och de var inomhus. Så i hans fall hoppas jag också och tror att det ska bli bättre!

[helga21]
0

Antihistamin kan du köpa receptfritt på apotek ex Vialerg 10 mg 30 st. Testa om det hjälper. En om dagen. Sen kan du be att få det på recept.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20120531000042

[nevamisse]
0

#16 Vad bra skaffa det, det rekommenderas att man alltid ska ha två sprutor med sig.

oddahviing
0

Tack ni! Sambon ska antagligen iväg till doktorn idag, han måste ha nya recept på inhalatorer också. Men vi har båda haft jobbig slemhosta nu så jag vill att han speciellt utreder om det är något annat än allergi, för det låter inte som att det är astma (att luftvägarna svullnar?) utan det är mer blockerat. Kanske har inflammation i lungorna eller något? Annars testar vi antihistaminer. Hade desloratedin, men den verkade inte hjälpa på honom så ska se om loratedin är bättre och i nödfall de "drowzie" histaminerna.