Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1959 ggr
[Tibonnanj]
1

lugna lättstressad katt

Vår katt bajsar utanför lådan, ibland. Nu senast var det när sambon började sitt sommarjobb och gick upp kl 4 på morgonen, vilket aldrig hänt förr. Han har även bajsat utanför i samband med att vi går och lägger oss.

Jag tror eller är nästan säker på att det beror på att han blir orolig eller stressad för att det händer saker.

Han är 7 månader.

Nyligen kastrerad.

Huskatt.

Låda utan huv.

Samma Kattsand som alltid.

Normal konsistens på bajset.

Bajsar alltid precis bredvid lådan.

Spelar ingen roll om vi precis rengjort lådan eller om det är bajs i.

Lådan görs rent 1-2 ggr om dagen ( morgon och kväll).

Upptäcker vi att han satt sig utanför lådan och ska bajsa och sen tar upp och placerar honom i lådan så avslutar han i lådan. han går inte ut och sätter sig utanför igen.

Lådan står i den enda rummet den kan stå i.

Tror jag fått med allt, så ingen behöver fråga.

Jag har kollat upp Feliway, med adapter som sätts i eluttag men de är ganska dyra. Tänkte om ni vet något annat sätt som lugnar ner en katt som lätt blir orolig?

LoAEmma
2

Kan även vara så att katten har haft/har smärtsamma tarmtömningar och förknippar då lådan med smärtan.
Tror protester mest brukar ske i form av felkissande.
Ta en tur till veterinären för en hälsokoll. Testa även att byta plats på lådan eller köpa en till. Extra gos och mys är alltid bra för att lugna.

Man ska ju "egentligen" ha två lådor till en katt, tre lådor till två katter osv.
Vissa vill kissa i en och bajsa i en tex.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
0

Läste nu att katten hade brutit svansen? Eller var det en annan katt?
Annars lär det vara smärta från den skadan (även om den är läkt).

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Tibonnanj]
1

Han bajsar inte utanför varje gång, bara ca 1-2 ggr i veckan och  alltid i samband med att vi går och lägger oss eller som igår att sambon började jobba tidigt och gick upp extra tidigt. Han bajsar oftast en gång på morgonen och en gång på kvällen

Kontroll är gjord av veterinär, men hittade ingenting.

Kan inte byta plats på lådan så länge vi bor där vi bor ( väldigt tokig planlösning i lägenheten). Men han bajsar i lådan ca 10-11ggr av 12 på en vecka, så tror inte det har med det att göra.

Det är samma katt som har en trasig svans. Vi vet inte riktigt vad som hänt för den va förmodligen läkt innan vi va och tittade på honom när han va ca 5 veckor. Men det är osannolikt att han skulle ha ont av den. Han visar inga tecken på smärta eller obehag när man känner igenom ryggen och svansen, samma sak när veterinären undersökt.

Jag är om sagt väldigt säker på att det beror på oro eller stress.

[Tibonnanj]
1

Tillägger att i morse när sambon hade samma tider som igår så bajsade katten inte utanför lådan.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte det verkar vara ett stressbeteende. Låter mer som missnöje.

Dimocarpus
1

TS, hur trivs katten med sanden tycker du? Kanske kan vara något som inte är skönt med sanden för tassarna? Flytta lådan där han bajsar bredvid å se vad som händer? Bara en tanke.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Tibonnanj]
0

#5 Ja, missnöje skulle det också kunna vara. Vad är det för skillnad på stress- och missnöjesbeteende?

#6 Eftersom han bajsar utan för så sällan och han har aldrig kissat utanför så tror jag inte det beror på sanden. ( det är inte sand btw. Vi har Cat's Best ökoplus, jag klarar inte av lukten och dammet av Kattsand, vi har testat med lukt ( lavendel) men den är lika illa som vanlig sand).

Menar du att vi ska placera lådan på den plats där han bajsade utanför?

Dimocarpus
0

#7, det där med katter är väldigt individuellt, precis som ett barn.  Det finns ju inga skrivna regler, man får helt enkelt prova sig fram. =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
1

När mina katter fick Ökoplus så fick vi för första gången problem med lådorna här hemma. Jag bytte snabbt tillbaka till vanlig Kattsand och problemen upphörde.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

oddahviing
0

Testa spån pellets istället för sand om du bestämmer dig för o testa något annorlunda. Bajsar katten på samma ställe utanför lådan? Lägg ut aluminiumfolie där så kommer han tycka det är obehagligt, eller flytta lådan till det stället han bajsar utanför på.

'-Headlights on the highway-'

[Tibonnanj]
0

#10 Vad är spånpellets? vi har inte sand utan vi kör med Ökoplus

Är spånpellets klumpbildande, annars är de för oekonomiska för att vi ska testa tyvärr. Speciellt eftersom han inte verkar ha problem med Ökoplus.

Jag efterlyser fortfarande metoder/sätt att få honom lugn!

Han har problem med lungorna/hjärtat ( fortfarande under utredning så vi vet inte exakt vad det är för fel) så vi kan inte leka honom lugn.

oddahviing
0

#11 Pellets är gjort av trä, spån, och ser ut som pellets men blir till spån när det blötts ner, så när man städar ut lådan så silar man iväg spånet men behåller pelletsen som inte blivit blött - så det är inte klumpbildande. Det är ett naturligt material och ekosmart! Men jag tror dock det är typ samma ska som Ökoplus…

Du kanske kan kolla upp olika örter? Men rådfråga också veterinär om din katt har några hälsoproblem så att de inte blir värre när du ger tillskott. 

När det händer saker, ignorerar ni katten eller ger honom uppmärksamhet och försäkrar honom att allt är ok? Ge honom lite mat kanske när han blir nervös så att han associerar liv och rörelse med något bra?

[Tibonnanj]
0

Han bajsade utanför i natt, någon gång mellan kl 23.15 och kl 03.45, när jag sov.

Första natten som sambon jobbar natt. Jag väntade mig nästan att katten skulle bajsa utanför lådan, han va orolig på kvällen när sambon inte va hemma när han brukar, tror jag. Katten gick runt i lägenheten och jamade och verkade inte få någon ro.

På kvällen när jag skulle göra mig i ordning för att sova så ropade jag på katten så han va med när jag borstade tänderna. Han fick även sova i sängen med mig men under natten så börjar han gå omkring och väcker mig så då fick han bli utestängd. Detta är inget ovanligt, han brukar vanligtvis sova på badrumsmattan och bli insläppt på morgonen i sovrummet.

Innan jag gick och la mig hade jag ställt honom i lådan, ibland fungerar det och han gör sina behov. Skulle jag kunna passa på honom tills han går på lådan skulle det va jättebra men det går inte och jag måste få sova på natten så han kan inte vara i sovrummet, annars tror jag att det skulle lugna honom en aning.

Jag ska flytta lite på lådan och skjuta in den enda in mot väggen. Han brukar oftast sätta sig i utrymmet som blir mellan lådan och väggen.

oddahviing
0

#13 Då förstår jag att det är en svår sits, som du säger måste du ju få sova. Jag skulle nog prova feliway, försök hitta någon sida på internet som säljer det billigare? Eller köp begagnat från tradera om det finns.

Annars örter tycker jag du ska kolla upp. Kattmynta kan du odla och ha i hemmet som katten kan gnaga på. Ibland kan det lugna dem. Valeriana, johannes ört, kamomill etc. vet inte om man kan ge det i maten. Finns säkert special anpassade droppar för katter. Värt att läsa om.

[Tibonnanj]
0

#14 Feliway har vi tänkt köpa. Kommer nog köp spray och spraya lite överallt i lägenheten, lite då och då( ska läsa på hur länge det håller och om man kan använda för mycket).

Vi har kattmynta :) väntar bara på att den ska bli tillräckligt stor men kan offra några skaft med blad.

Enda bra saken när han bajsar på golvet är att det är lätt att plocka upp med papper och slänga i toan direkt. Då slipper vi springa ner och slänga det i sopbingen utanför huset.

kattöga
0

För våra katter fungerade Pet Remedy mycket bättre än Feliway. Feliway hjälpte inte så mycket. Pet Remedy har jag bara testat i sprayflaska.

Vår hona (som dog i våras) älskade dessutom doften av Pet Remedy! Så det var suveränt. Kattmynta var "ingenting" jämfört med Pet Remedy, enligt henne. Hon rullade och gnuggade sej mot allt som jag sprayat Pet Remedy på. Myyysigt! :)

Pet Remedy finns på Arken zoo, men minns inte om det finns på andra ställen också. Men har man inte Arken zoo i närheten, så kan man beställa från deras webbshop-

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Tibonnanj]
0

#16 Tack! Vi ska till Arken Zoo i dag, kommer nog köpa en flaska Pet Remedy då :)

I går kväll va det bara katten och jag igen. Gjorde som oddahviing föreslog och gav mat i samband med att jag skulle sova och gav katten 2 kvistar kattmynta. Jag anade att han inte skulle bajsa utanför i vilket fall som helst för han gör det bara första gången något ovant händer. Inget bajs men däremot hade han spytt, förmodligen hårboll ( eller kattmyntan?) eller reaktion på att få mat så sent men han är inte glupsk så jag tror inte det berodde på maten.

Vi får se hur det går i kväll då sambon åker iväg tidigare på kvällen till jobbet än tidigare.

[Tibonnanj]
0

Nu gjorde han det igen…

Nästa steg är att byta Kattsand. Funkar det inte ställer vi ut 2 st lådor, funkar inte det heller så får vi ta honom till veterinären. Men enligt mig så är konsistensen normal så jag tror inte att det är något sånt. Tror mer att han får ont i tassarna av öko plus.

aloizias
0

Byt sand och flytta kattlådan ha gärna flera kattlådor framme. Vi köpte flera små kattådor och satte där det hände. Tills beteendet går över. Dessa lådor hade vi http://m.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.93.2049/liten-kattlada-gra

[Tibonnanj]
0

#19 Vi har redan 2 lådor men bara en framme. Tack ändå för tipset :)

Karmatarerskanise
0

#20 använd båda

[Tibonnanj]
1

Vi upptäckte  ännu ett samband ( har tappat det korrekta ordet). 2 ggr i rad har vi sett honom när han sätter sig utanför och ska bajsa och båda gångerna hade han kissat först. Så mycket troligt att han inte vill bajsa i samma låda som han nyss kissat i ! Ett genombrott förhoppningsvis :)

oddahviing
0

#22 Bra! Han är en renlig individ kanske, vissa katter är så, ha två lådor framme? =)