Jamar/Leta nytt hem?
Hej, För snart en månad sen flyttade min hankatt till mig efter jag nätade in balkongen, han stannade alltså hos min pappa under tiden och fick passa på och vara ute som vanligt. Han trivdes väldigt bra där men min pappa har redan 2 katter och ville inte behålla pojken min, problemet är alltså att han jamar konstant, nästan all sin vakna tid och jag kan se att han vantrivs då han älskar livet som utekatt.
Jag har testat ha balkongen öppen dygnet runt men han står bara på balkongen och skriker också, samt jag har lekt och busat med honom väldigt mycket, skaffat lite leksaker och så. Men inget tycks hjälpa och jag får ingen sömn överhuvudtaget och han har till och med kissat i min hunds säng samt en filt.
Undrar om någon har något tips som jag inte tänkt på eller om det bästa vore att kolla efter ett nytt hem som utekatt igen?
Är katten kastrerad?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja det är han 🙂
Han är förmodligen bara förvirrad efter flytten. En månad är ingen lång tid för en katt att vänja sig vid en ny miljö. Försök att engagera dig så mycket som möjligt i katten genom att klappa och leka med den. Förr eller senare kommer den att förstå att den nu är hemma och du slutar den att jama.
Du kan ju prova med Feliway adapter för att se om det blir bättre.
Hur van är katt och hund vid varandra? Har de levt tillsammans tidigare? Spenderar du lika mycket tid med katten som med hunden? Om katten bott kortast tid hos dig i ditt nuvarande boende kan den behöva prioriteras när du är hemma.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tycker att ni ska vänta och se om det blir bättre. Du kan testa att gå ut med katten i sele så att den får springa av sig utomhus men om det inte funkar är det nog bäst att söka ett nytt hem. Skulle själv aldrig kunna se en katt så besvärad, är den van vid att gå ute fritt tycker jag att den borde få fortsätta med det. Det är ju trots allt en katt som måste få röra på sig och att springa fritt hör till kattens natur.
Pets are not our whole life,
but they make our life whole
Jag håller på med alla djuren lika mycket och dom funkar fint med varann.
Har tänkt prova feliway och se om det kan hjälpa lite på traven, jag ger inte upp så lätt men jag vet att han trivs himla bra som utekatt och därför gör det ont i mig att se honom såhär, jag har ju inget annat val just nu.
Ska även ta ut honom i sele och se om han blir av med lite energi där också