Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4125 ggr
Linnzy
1

Kokosolja till katt?

Vad tror ni om att använda kokosolja som tandkräm till katten? Jag gurglar ju själv kokosolja som jag spottar ut (oil pulling) och det har blivit bra för min munhälsa. Andra brukaranvända det om tandkräm och sedan antingen spotta eller svälja-meningarna går isär. Det finns de som kör det rent och de som gör en kräm av kokosoljan och bikarbonaten.

Kokosolja till människor kan användas till jättemycket men bara för att d+et är bra för oss måste det inte betyda att det är bra till djuren? Någon som vt mer

Har just upptäckt en del tandsten och blödande tandkött på Tösen - jobbar på att försöka komma till veterinär men ingen jag känner vill eller kan köra (de flesta jobbar ju) och "min" veterinär ligger på en gård, långt från busshållplats.

Om inte kokosolja, finns det något annat jag kan använda för tillfället för att tex lindra besvären framförallt det blödande tandköttet då.

[Tibonnanj]
2

Vår veterinär sa att det bara behöver vara vatten. Behövs ingen tandkräm eller " tandkräms-substitut". Huvudsaken är att man "skrapar" bort placket. Hon sa även att man bara kan  trä en tygbit/gasbinda på fingret och gnugga lite på tänderna.

Linnzy
0

Aha ska testa det det. Stora kisen kommer dock behövas sövas för att ta bort skitn….det är omöjligt annars, jag får inte ens titta han i munnen eller rensa öronen….

[Tibonnanj]
0

Tandsten måste skrapas bort men blödningen beror på infektion i tandköttet, förmodligen. Det kan man (förhoppningsvis) komma till rätta med själv :)

frejaspluto
1

Kokosolja och bikarbonat är inget farligt för katter jag brukar ta det ibland i perioder. Det har hänt att jag tar det till min hund även om vi borstar tänderna en gång i veckan .tänderna blir vita och fina också. Bikarbonat är bra till mkt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[AnimeV4]
0

Den här använder vi till Leo: http://media.apotea.se/product-images/XL/5125-1.jpg

Kostar 70 spänn hos veterinären vi var till idag och 62 kr på apotea.