Bengal från katthem är nervös, behöver råd.
Vi fick hem en bengal från ett katthem igår. Hans bakgrund är illegal uppfödning där +16 katter hölls i en liten inhägnad. Han har varit i fosterhem med två av sina andra kompisar hos kvinnan vi fick honom från, hos henne har han varit i två månader och troligtvis aldrig haft någon bra människokontakt innan henne. De blev antagligen slagna. Han är den dominanta typen och hon ville att han skulle bli adopterad ensam för att det skulle vara bäst för honom och de andra två som inte trivdes med honom på sig. Sedan han kom har han inte ätit eller druckit… och imorse kissade han bland mina kläder på golvet, hehe… grejen är att vi hade lådan i vardagsrummet, och under natten sprang han faktiskt in till oss i sovrummet eftersom han inte ville vara ensam, men sen på morgonen när vi gått upp så höll han sig i samma rum och kissade bland mina kläder. Så vi bestämde att hålla honom till vardagsrummet även när vi inte är här så det är större chans att han går på lådan eftersom den är där och han är ostörd… han gömmer sig bakom soffan och lådan är precis bredvid så vi kan inte se den när vi sitter på soffan. Min partner hörde honom kissa och drog bort soffan men då flög han iväg och blev jätte rädd. Så vi tog och satte honom stilla och lugnade ner honom och har gosat med honom så gott det går. Han ser jätte depp ut. Vi hittade inte någon kissfläck dock, så jag vet inte vad det där var eller om min partner bara trodde att han hörde något och råkade skrämma kisse? Jag vet inte om de fortfarande har vätska kvar när han inte druckit något på en dag och släppte lös det mesta imorse? I vilket fall, skulle behöva så mycket råd som möjlig. Han är absolut inte aggressiv med oss och vi kan lyfta hur vi vill på honom men han ser så hiiiimla ledsen ut att det gör ont i mig och hjärtat på honom går. Vill att han ska äta, och har som sagt bara haft honom i en dag…. några tips?😕
'-Headlights on the highway-'
Skaffa mer än en låda och låt katten vara med er under natten. Ni är hans enda trygghet nu, så att låsa ut honom ensam i ett rum under natten är inte bra.
Skall ni har lådan i vardagsrummet resten av hans liv? En katt gillar inte förändringar, så se till att saker står på samma plats hela tiden. Lådor på sin plats och mat och vatten på sin plats.
Hoppas att det ordnar sig för honom!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kanske införskaffa lite feliway?
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
tråkigt det som skett men om han är mycket nervös kan det vara bra att han får vara i ett rum i början för att landa och bli tryggare. Får han samma mat som hos förra stället?
Vilket typ av kattlåda har ni och vilket lådmaterial har ni? Ha minst en öppen och en med tak och mycket sand i lådorna. Städa undan alla kläder som lockar honom att kissa på dem
Jag antar att han är kastrerad om han kom via ett katthem? hade katten samma problem i förra hemmet?
Tack alla!
Vi har ju en låda som är med tak i förråted, kanske borde ta den in för den kanske han gillar bättre, han tycker om att ligga skyddad. Har städat bort alla kläder nu så det är bara plan mark. I natt höll han sig till vardagsrummet och kom inte in till oss…. känns som att man är på ruta ett, men han kanske är så himla trött eftersom han inte äter…
Feliway har jag tänkt på nu, ska rådfråga kvinnan jag tog honom av. Hon är alltid där och kan ta honom tillbaka om det verkligen inte funkar, men jag är rädd att han kommer få gå igenom samma process igen eftersom de andra två katterna som var hans kompisar inte tyckte speciellt mycket om honom och inte mådde bra över att ha honom där och inte kommer adopteras bort med honom. Han skötte sig under hennes tak, men han kunde bli väldigt arg om de tog hans två kompisar ifrån honom. Nu när han är ensam är han mest nervös… och ser som sagt så ledsen ut…
Han får samma mat som förra stället, hon gav mig ett par påsar. Han var ensam i rummet över natten men det ser inte ut som att han ätit något alls ännu.
Han är kastrerad men har alltid gått på låda.
Inte konstigt om en katt som levt som han har gjort nu är superstressad efter flytten. Låt bli att ha kläder liggande så att han kan kissa på dem. Att han gör det när han inte vågar sig fram till lådan är naturligt. Katter vill alltid kissa /kräkas där det finns ett material som suger upp.
Låt honom få en chans att landa. Det kan ta en vecka, en månad eller flera beroende på individ och ålder. Det har hänt mycket i hans liv på relativt kort tid och han vet inte vilka ni är. Snälla eller ej? Hur ska han veta. Han vet att det finns de som inte är snälla och utgår från värsta scenariot. Mycket småprat med lugna röster, rör er långsamt, inga viftande kroppsdelar och plötsliga höga ljud. Tillgång till mat hela tiden, vatten på mer än en plats och flera lådor. Se till att det finns ställen han kan krypa in. Det duger bra med en kartong med någon filt eller handduk i.
Oroa dig inte över att han inte ätit första dygnet, men om han inte äter dygn två får du försöka truga. Kanske hitta något extra gott, typ Gourmet Mousse, kokt fisk, räka, tonfisk…….
Lycka till. Ni gör stor skillnad för katten som hamnat fel i livet men som nu får en välförtjänt ny chans.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Superbra tips och fått mig lite lugnare! Han hade kissat vid bakdelen av soffan också där det låg kuddar och grejor, och jag har skrubbat rent så gott det går med väteperoxid, bikarbonat och ättika.
Vi ska köpa ett annorlunda material till lådan och ställa ut en extra låda samt lägga över aluminiumfolie över soffan. En låda med hus och en öppen låda. Det ger honom lite alternativ. Tvingade ut honom lite idag av chansning och stack in honom i ett litet katt-hus och gosade med honom och han njöt väldigt av det, men han är väldigt förvirrad. Jag tror dock det gjorde en rätt stor skillnad. Efter det blev han lite arg plötsligt så då lämna jag honom och när jag kom tillbaka till rummet var han bakom soffan igen. Men jag gav honom mat, och då åt han 🙂 Han är lite rädd när man kommer in i rummet osv, tror inte han har någon bra erfarenhet av människor trampar in, det är nog då som han har de värsta erfarenheterna av sen tidigare.
Tack igen! Ska berätta hur det går!
Nu går det mycket bättre! Igår kväll satte vi två lådor vid varsin ände om soffan. Lådan med tak vinklade vi mot krypinet bakom soffan och till slut gick han! Sedan vände vi tillbaka lådan mot väggen, och även då gick han igen och gjorde nr 2 🙂 samma procedur idag. Fortfarande för nervös för att gå på dagen när vi springer runt mer, så han går på kvällen när det är mörkare och han tycker att vi sitter ner på våra platser och är mindre störd! Sedan går han och äter och håller koll på att vi inte kollar på honom hehe. Men han är lite rolig, för han vill komma ut och är jätte kelig bakom soffan och far runt och pratar med oss och vill bli klappad, men vågar liksom inte riktigt komma ut och samtidigt som han rullar runt så kan han morra så han är ju lite.. knepig! Och han kan göra lite utfall vet vi om. Men det är förståeligt i och med hans bakgrund, så jag ger lite kel och beröm när han närmar sig och stryker sig mot min hand men jag försöker få honom att komma längre ut för att få kel 🙂

Jag skulle nog testa att vara lite försiktig med katten. Ni har haft honom så kort tid. Man behöver inte vara fysisk för att stärka katten. Eftersom det är så mycket runtomkring med ny miljö, nya dofter, nya ljud och nya människor kan det bli lite mycket om ni också ska ner och kela med honom. Ge lite tid och space så han får bekanta sig med omgivningen innan ni sätter press på kel. Det bästa sättet att lära ett djur att något inte är farligt är att låta djuret ha kontroll själv. Ni har haft katten så kort tid, så nöj er med att bara vara runt honom. Söker han kontakt själv, ge lugn uppmärksamhet tillbaks. Vill katten vara under soffan, umgås genom att prata med honom och ge honom tid att fundera. Lägg mys och klappade på hyllan ett tag, det kommer :) ni har all tid i världen att få en fin relation, stressa inte :) katter med bagage är lite klurigare än katter från stabila bakgrunder och tid och tålamod är det som gäller.
#8 Nej då vi har inte kelat med honom när han absolut inte vill 🙂Han har börjat komma ut mycket mer nu och till och med sitter och äter bredvid mig, det är vid rörelser eller när man går som han är lite osäker och springer undan igen, men sen kommer han ut och kikar runt lite! Han var med mig och gjorde rent lådan imorse, strök sig emot den och mig och gick sen förbi och satte sig och åt ^__^ Det är så kul när man ser honom bli gladare och nyfiknare och modigare!
Hej! Försök hålla katten till ett rum, ställ kattlåda välstädad gärna tvättad med klorin, då katter gärna kissar där det luktar klorin, köp väl smakade foder t.ex pro-plan delicato, men ställ inte katt lådan för nära katt maten! Låt katten få tid på sig, gå bara in i rummet och ge mat, gör rent i lådan och se tiden ann, tror då katten blir tryggare, lycka till,
Med en katt med den bakgrunden är det jätteviktigt att verkligen läsa av kroppsspråket.
För flera år sedan var jag akuthem åt en katthona som hade varit på flera olika ställen, och hon hade även blivit väldigt illa behandlad på en del av dem. Hon var trots det väldigt sällskaplig och kelen, och hon spann i högan sky när man kelade med henne. När man kelat ett tag så kunde hon rätt som det var sätta både tänder och klor i mina händer/armar, alltmedan hon fortsatte spinna. Då var det bara att "spela död", d.v.s. slappna av händer och armar helt, så att hon slutade.
Hennes signaler var väldigt väldigt svaga, så det var inte lätt att förutse när hon skulle attackera, men efter ett tag så lärde jag mig. Så småningom blev attackerna färre och färre, för att till slut upphöra. Förmodligen för att hon lärde sig att hon inte blev slagen när hon kelade.
Hon kom sedan till ett mycket bra hem, där hon var drottningen i kvarteret. Det fanns små barn i familjen, men hon skadade dem aldrig. Så med tålamod och kärlek kan man rehabilitera de flesta katter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#10 Det går utmärkt att låta även skyggare katter ha tillgång till hela lägenheten. Det är inte alltid möjligt att stänga en dörr, men om man tar hänsyn till katten så är det inte några problem. De känner av att man lämnar distans och hanterar det i allmänhet väldigt väl. Skyggisar brukar själva välja den plats de känner sig mest trygga på och visar man respekt för det valet finns ingen anledning att göra mer komplicerade lösningar. Det går att ha en skyggis i en liten etta så länge det finns respekt. Och en liten etta är väsentligt bättre än hemlöshet.
#11 Bra inlägg! Asha får man läsa av för även om han verkar vilja bli klappad och rulla runt så kan han bli sur när han plötsligt känner att man inkräktar på området, så bäst med honom är att låta honom komma fram själv eller fråga om han vill. Vill han inte så lämnar jag honom och det funkar jätte bra! Han har inte bitit någonting, ibland morrar han men det är inte direkt riktat mot mig/oss utan det är när han känner att han står lite för 'öppet' för jag brukar inte klappa honom när jag ser att hans blick fokuserar på något helt annat och han står och stirra och morrar. Då låter jag honom vara och pratar med honom, så smyger han sakta undan till sitt 'revir' bakom soffan för att återfå tryggheten.
Vi bor i en 2:a, men Asha vill bara vara i vardagsrummet eftersom hans trygghet bakom soffan finns här. Så när vi går omkring är han alltid här inne, men om natten kan han gå ut i korridoren och kolla och springa runt lite, eller kika in till oss. Vi har dörrar öppna så att han kan gå omkring men just nu är han lite för skygg för att våga gå runt våra fötter så han håller sig runt soffan 'ifall att'. Vi ska ha kattlådan i köket senare, men just nu måste han ha den i närheten av soffan, annars kommer han med all säkerhet att kissa på soffan igen 😛
#12 Bra skrivet där med! Håller med (och utövar)!
#13 Det kommer säkert att gå jättebra. Med skygga, rädda och nervösa katter gäller tålamod, tålamod, tålamod och mer tålamod. Belöningen när man väl lyckats få katten harmonisk och kelig är värt allt besvär. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Igår gick det framåt sjukt mycket! Han kom ut och började jaga skuggor så jag gjorde en DIY boll åt honom av papper och tejp och herrejösses som han lekte! Efter det så gömde han sig knappt någonting, utan han låg glatt en bit bredvid oss och pusta ut 😃 sen började han undersöka rummet och gå ut i korridoren medan vi satt här i vardagsrummet. Och nu på morgonen har jag kunnat gå runt lite i rummet medan han satt och åt och medan jag gör rent lådan kommer han också ut och rullar runt och tyckte jag skulle klappa honom lite istället! Och nu ligger han och sover igen i sitt lilla leopard tält i hörnet istället för bakom soffan ^__^
Underbart #15! Lekterapi fungerar nästan alltid.
Ville bara uppdatera och säga att Asha är en helt annan katt nu! Trodde aldrig han skulle bli den han är, men just nu ligger han mellan mig och laptopen (har laptopen på armstödet till soffan. Jag sitter i soffan o han ligger på en stor kudde vid/på min mage). Han följer efter oss vart vi än går och rullar runt och vill bli klappad och sedd hela tiden! Jätte sjysst och sover när vi sover, samt verkar sova när vi inte är hemma. Så himla roligt! Han verkar jätte glad!
Det tar alltid tid för en katt att "landa" i ett nytt hem. Ibland kan det gå på några dygn, ibland tar det flera månader. Precis som vi är katter individer och det går inte att förutsäga hur lång tid det tar innan de känner sig hemma och kan slappna av.
Kul att din katt nu känner att hos dig är han hemma!