svart/brun katt får gråa hårstrån??
Hejsan! Min nu 10 år gamla katt (skogskatt) Har jag märkt nu börjat få vitgrå päls under hakan,och längst upp på det högra örat,och jag undrar ifall det är åldern,sjukdomar,eller vet inte,men hon mår bra,äter och dricker normalt,jagar flitigt men när hon väl är inne ligger hon mest och sover,hon har tror jag aldrig haft sjukdomar förut,nej,föddes i slutet av 2006,men är pigg och jamar som vanligt,jag är ganska orolig dock att hon ej lever så länge till,är så extremt svag att prata om det,gråter ofta haha,men vet ni varför? Skulle va bra o veta ganska snart!
#0 Min erfarenhet är att även katter brukar bli "gråhåriga" med åldern, och då oftast på huvudet; nosen och hakan är de områden som det syns först på. Tror inte de blir särskilt gråhåriga på kroppen. Att hon ligger och sover när hon är inne är också något katter gör. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Din katt verkar helt normal.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I mina öron låter det helt normalt. Min kattpojke blev ordentligt stickelhårig/gråhårig med ökande ålder (var helsvart från början). Och man ser ju ofta samma fenomen på andra djur, t ex på äldre hästar.
Lägg gärna upp ett foto så är det lättare för oss att tycka till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.