Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2772 ggr
molbojse
1

Hjälp! Tandsten/plack? Vad gör jag?

Upptäckte idag när jag kollade munnen på Plus (kollar tassar, mun, nos, ögon och öron regelbundet) att han börjat få gula tänder. Hörntänderna är ännu fina, men kindtänderna börjar gulna. Såg även vita fläckar på några tänder, tandsten eller plack Tyvärr äter han torrfoder och dålig blötmat (vi har inget att säga till om i foderväg) samt fattar inte det här med att tugga. Han kan alltså inte äta kycklingvingar eller tuggisar, för han bara leker med det. Kan tandborstning hjälpa? Kan jag tillsätta något i maten för att motverka och förebygga tandsten/plack?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

frejaspluto
0

Man rekommenderar borsta tänderna på katter och hundar. Jag skulle gå till vetrinären först och kolla om tänderna är barock friska. Efter det kan man behandla dom. Får då har man en grund och gå på. Du vet ju inte om katten ont. Även om man inte ser det,

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
0

Att tänderna är gula behöver inte betyda på att de är dåliga.

Däremot kan det vara bra att besöka veterinär och kolla tandstatus. Många katter har ju FORL så det är bra att undersöka först.

/Maria

molbojse
0

#1 Ja. Jag provade att borsta lite tidogare idag och han accepterade tandborsten. Skulle prompt borsta själv också ;)

molbojse
0

#2 vad kan ett sånt besök kosta?

Maria
0

Jag vet inte för min katt har haft stora problem med just FORL och de har gjort flera ingrepp.

Kan du inte ringa runt och fråga vad de tar för att ta bort tandsten.

/Maria

frejaspluto
1

Ring nga kliniker och jämförpris . Välj efter det. Ring imorgon om det finns tid. 😊🌸🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜