Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 718 ggr
hund_katt
0

Behöver hjälp med beteenden, möte.

Hej! Vi fick nyss, ett par dagar sedan, hem en 1årig katthane. Vi har en katthane hemma redan, som är ca 1,5 år, och som älskar allt och alla! Han var vildkatt men runt ca 9 veckor så fick han flytta hem till oss(han bodde i närheten av en bondgård, och hans mamma ramlade ner i gödselstackarna och avled, så bonden skickade kattungen till oss) och bo på toan. Först var han väldigt rädd, kurade ihop sig och fräste. Nu är det den mysigaste katten i hela världen! Finns seriöst inget mysigare! Han vill gosa hela tiden, och slutar man gosa så slår han tassen mot ens arm/ben för att man ska fortsätta :3 Hans bästis försvann nyss, som han avgudade! Följde efter honom hela tiden, gned sig mot honom osv. Och han har bott med sammanlagt 3 andra katter åt gången. Nu är det dock bara han kvar. Iaf, dessa katter fick träffa varandra idag. Jag hade den nya katten i en sele, eftersom vi var ute. Och, jag tycker att det såg väldigt bra ut. Jag menar, hade dom inte gillat varandra hade det varit mer spänt, fräsande, och sånt. Den äldre katten burrade upp svansen lite, men inget mer. Den yngre la sig lågt, underkastelse? De hälsade flera gånger på varandra, nos mot nos. Senare så gäspade den äldre katten, och ett spänt djur gäspar väll inte? Den nya katten typ "kurrade" ett par gånger också, efter en stund när de hade umgåtts. Sånt kurrande som jag vet att vår förra katt gjorde när hon myste med hennes ungar. Den äldre katten jamade väldigt mycket? Inget högt eller så, och lät inte missnöjt. De satt lungt jämte varandra och så ett tag också, och den nye började utforska gården lite. Den äldre följde bara efter, som för att hålla koll. Den äldre katten gick efter den nye en stund, ända tills jag tog bort den nye så han skulle få komma in, för vi skulle iväg. Den äldre gick sedan runt och typ verkade leta efter den nye. Han gick runt och kollade lite överallt, och jamade. Jag tror han har saknat sina kattkompisar lite.. Även om de inte är flockdjur. Han har ju alltid haft en kattkompisar med sig. När han var liten så hade vi en till kattunge, hona, samtidigt, och dom växte upp och var kärlekspar haha :3 dom var så gulliga tillsammans. Myste, lekte osv. Tyvärr försvann kattjejen, förmodligen räven :(. Men jag tror han verkligen har saknat en kompis. Han är så sjukt sällskapssjuk. Jag tror också de försökte leka lite med varandra, fast båda inte riktigt visste hur? De skuttade lite mot varandra, inte båda samtidigt men ibland skuttade den ena till med sånt där "lek-skutt" typ. Sen inget mer. Men, det är en sak som jag verkligen undrar över. En stund efter de hade hälsat på varandra, så nosade den äldre katten vid rumpan på den yngre, och sen plötsligt så typ bet han honom i svansen? Inte så hårt tror jag, men den andra blev rädd och vände runt snabbt och fräste lite. Den äldre backade lite. Men sen var det lungt osv. Vet någon vad det kan ha varit? Varför bet han honom? Haha, jag är inte jätteinsatt i kattspråk. Jag är mer insatt i hundspråket. Men ett spänt djur är, iaf för mig, inte alls svårt att se. Märker man ju väldigt tydligt. Och jag tänker, hade dom inte gillat varandra så hade dom varit mer spända? Förlåt för långt inlägg! Hoppas ni orkar läsa det!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Bästakompis
1

Kanske den äldre ville "testa" den yngre lite. Retas/sätta på plats på ett lekfullt sätt. Bara en gissning… Det låter som ett väldigt positivt första möte i alla fall, båda verkar ju nyfikna och positivt intresserade. Sen är katter rätt bra på att dölja spänningar. De kan låtsas som om det regnar, gäspa, ligga och "vila" fastän de är jättenervösa. De vill visa att de inte är ute efter bråk. Om en katt visar jättetydligt att den vill leka och den andra ser ut som den inte fattar någonting eller är helt ointresserad, kan det också vara ren osäkerhet eller rädsla. Jag upplever att hundar är mer tydliga i sitt språk, de har ju t ex en tydlig leksingnal med sänkt överkropp, baken i vädret och viftande svans. Medan en katt som vill leka kan hitta på lite vad som helst. Rätta mig om jag har fel… En katt som vill bli jagad springer med svansen i en speciell båge över ryggen. Men annars kan dom smyga på varann, hoppa på, skutta rakt upp i luften, peta med tassar, bitas och brottas etc. Och en massa individuella variationer, vissa katter pratar med läten med varandra, andra inte. Vet inte om hundmänniskor håller med, jag upplever i alla fall att hundar har ett tydligare/mer allmängiltigt språk i och med att de är mer sociala i grunden. Katter har en större förmåga att testa sig fram vad som fungerar i kommunikationen. Nu kanske jag bara flummar och spekulerar, intressant är det i alla fall.

hund_katt
0

#1 tack för dina tankar :) jo.. Jag upplever ju hundar mycket tydligare också haha! Man, iaf jag gör det och förmodligen de flesta som är lite insatta i beteende, märker direkt, T.ex i en rastgård, om det är två hundar som är spända vid varandra. Så är väldigt lätt att ta dom ifrån varandra innan det händer något. Jag känner också att mötet gick väldigt bra.. Den äldre gick liksom och jamade och letade efter den nya. Vi har haft en grannkatt på besök några gånger som försöker stjäla maten hos oss(stallkatter så maten står ute) och då lägger dom sig och fräser mot honom, och morrar och så. Men ändå ganska "lugnt". Inga slagsmål osv. Dock har jag skickat hunden(han springer bara efter och jagar bort inkräktare, rör inte) efter katten så fort jag märker den. Så då kan ju gamle katten iaf säga ifrån och så, och visa att han ogillar osv. Dock var det ju för att den andra katten inte var trevlig och försökte ta maten, men han kunde iaf säga ifrån och så :) Den äldre backade direkt varje gång den yngre sa ifrån, för han var lite osäker varje gång den äldre nosade vid rumpan efter att han bet, så den yngre "litade" inte riktigt på honom, men den äldre lät honom vara då :) Dom satt mycket, typ "ihopkurade", sitter ganska "tight" asså svansen struken mot sidan, och typ hakan neråt lite, typ såg lite ut som en vis man haha! Sen gick dom ju runt osv, och varje gång dennyngre stannade så satte sig den andre jämte och såg ganska avslappnad ut, han höll liksom inte koll på den yngre eller stirrade eller så. Han höll koll lite på omgivningen, tvättade sig lite, gick fram och gosade med mig lite och så.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse