Fästingmedel
Vilket är det bästa fästingmedlet för katt?
Läste om halsband men att katten då inte ska vistas i sängen. Detta kommer han däremot göra och det är inget som går att göra något åt.
Jag vet inte om det gäller alla medel eller finns det något annat som är annorlunda gällande att komma i kontakt med människor?
Jag har tidigare bara använt Frontline vet för katter (som man droppar i nacken). Det har fungerat bra. Man ska inte klappa katten där man droppat medlet i början. (Sen när det torkat o inte är "klibbigt" längre går det bra dock.)
Nu fanns inte Frontline vet att hitta här hemma, slutsålt överallt, så jag köpte Fixodida Zx i zooaffären. Ett alternativt medel, som inte innehåller några gifter. Ett pulver som man blandar i maten varje dag under fästingsäsongen.
Expediten på apoteket rekommenderade Fixodida, hon använder alltid det till sina hundar, köper alltså inte apotekets medel. Och expediten på zooaffären har tre katter och använder alltid Fixodida till dom också. Båda två är jättenöjda med medlet.
Vi bor, precis som expediterna, i ett väldigt fästingtätt område.
Så det ska bli intressant att se om fästingmedlet fungerar bra även på vår katt.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!