Barf frågor (mush vaisto cat)
Olle har ätit mush vaisto cat i några dagar men jag har några frågor :) 1. Han gillar bara den gula påsen med kyckling/nöt och inte den rosa kyckling/gris. Men kan han äta endast den gula påsen? för jag läste någon stans att katter behöver äta minst 3 olika djursorter i veckan… 2. Hur mycket borde han äta? Han väger 5,4kg men borde gå ner lite, (han är en kasterad innekatt och ca 8år (är hittekatt så vi vet inte hans exakta ålder) Just nu äter han 100g) 3. Hur ofta ger ni ben och vilka ben ger ni? (Hittils har han ätit kyckling hals, och det gillade han) :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
1. Min katt gillar bara den rosa men inte den gula, brukar blanda båda sorterna med en gaffel när jag ger honom mat och då slinker allt ner. :) Annars så är den gula påsen lite bättre att ge om man bara ska ge en sort, nötkött är mer näringsrikt än fläsk.
2. Du kan använda formeln som finns på denna sida för att beräkna hur mycket du kan ge honom för att gå ner i vikt. http://kattstatus.se/sida97.html
Min katt är fortfarande en unge på 10 månader och väger också 5,4 kg, jag ger honom 150 g om dagen (och extra burkmat om han fortfarande är hungrig) så jag tror 100 g är lagom om du vill att din katt ska gå ner i vikt.
3. Min katt vägrar äta ben, så kan inte ge några tips här. D:

Eftersom mush vaisto cat är ett helfoder är det helt lugnt att bara ge den ena sorten.
Tänk på att viktminskning bör gå långsamt. Jag utgår från 2% av kroppsvikten och justerar fodergivan därifrån, upp eller ned beroende på.
Våra gillar vaktel, det är supersmaskigt! Fodermöss är också gott, och revben av gris och lamm är gott att gnaga på :)