Dräktig katt?
Hej!
Vet att man egentligen bör kolla upp sånt här hos veterinären men då vi inte riktigt har möjlighet till det så testar jag här.
Jag jobbar i ett stall i Tyskland där vi har 3 stallkatter. Den äldsta som nästan varit lite underviktigt har plötsligt blivit väldigt tjock på någon vecka eller två. Vi har försökt känna och ibland kan man känna något runt i magen men det kan väl vara vad som helst. Vi har ingen aning om hon är steriliserad men eftersom hon inte haft ungar på de 5 åren som ägaren haft henne har hon trott det (Hon var herrelös). Nu är hon omkring 18 år. Går det att se om hon är steriliserad?
Jag skickar med några bilder, dock ser magen mindre ut där än vad den egentligen är. Om hon skulle vara dräktig är det möjligt för henne att föda ute i stallet då eller bör hon vara inomhus? (Hon bor alltid ute)
Tacksam för svar!
Är hon 18 år är hon troligtvis inte dräktig. Däremot kanske hon har mask eller någon magsjukdom.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Om katten är ca 18 år o man misstänker dräktighet skall den tas till vet för omedelbar kastrering.
Kan ju vara annat oxå, såsom mask eller tumörer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja det skulle ju inte vara så bra om hon är dräktig eftersom hon är så pass gammal. Hon äter och dricker, är pigg som vanligt osv. Ägaren kommer imorgon då ska jag prata med henne.
Jag märkte det idag att hon var så tjock, Hon satt inne i bur hela natten för att hålla sällskap till en av ungkatterna som skulle kastreras idag. Kan det vara att hon varit stressad under natten och då blivit förstoppad?
Hur har det gått för katten?
om katten är kring 18år tror jag det beror på andra saker än dräktighet
Magen är borta som tur är! Vi tror hon bara var orolig under natten som hon fick sitta inlåst i bur då hon ej är van med det. Så då började nog magen krångla. Men hon är sitt vanliga gosiga jag igen :)