Spraya vatten på varm katt
Vår katt ( har skrivit om det tidigare i andra trådar) har en "trasig " svans. Den är avbruten och läkt igen några cm från svansroten och har ingen blodtillförsel. Om jag minns rätt så använder katten bla svansen, öronen och tassarna för att reglera kroppstemp. Jag är lite rädd för att vår katt har lättare att bli överhettat när svansen inte fungerar som den ska.
I går sprayade vi honom med vatten, han verkade tycka om det och kurrade till och med när vi sprayade på tassarna. Men finns det någon risk med att göra så här? tänker tex på råttor som kan bli förkylda. Nu är ju råttor känsligare än katter men finns det liknande risker för katter? Eller är det egentligen helt opassande att spraya vatten på katten?
Vi har vattenskålar i hela lägenheten, några med bara vatten och andra med isbitar och vatten, så han har tillgång till det om det är någon som undrar.
Om katten verkade gilla det så är det väl inga problem alls. Mina skulle springa och gömma sig. Men om katten har tillgång till färsk vatten så tror jag nog att den sköter det där själv och går och dricker om den är törstig.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Jag ser ingen risk med det så länge katten inte tycker det är obehagligt. Våra katter har självmant varit ute både i regn och snö några gånger, och många badar ju sina katter. Så jag har svårt att se att din skulle fara illa för att den blir lite blöt, speciellt inte när det är varmt (:
//Jessie
Katter har lättare för att hantera värme än till exempel hundar, däremot så klarar hundar kyla bättre än katter som lättare förfryser till exempel öronen.
Dessutom finns det kattraser som mer eller mindre saknar svans så jag skulle personlig inte oroa mig det minsta.
Om katten börjar hässja (flämta med öppen mun) överdrivet mycket och ofta så kanske en kylklamp i en handduk att ligga mot skulle vara uppskattat och sprejning av tassar mysigt för katten men annars ser jag ingen orsak till oro.
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Om du har möjlighet kan du ordna olika material som ger svalka/ värme, områden som ligger i skugga/sol där katten kan ligga och vila. De tar upp och reglerar sin kroppstemperatur genom den värme/svalka som underlaget erbjuder genom att ligga på det .
Jag tror att det ska kunna gå bra med att svalka katten med vatten, bara den inte går omkring och är blöt hela tiden.
Särskilt inte nu på våren då det ofta kommer kalla vindar ibalnd allt det solvarma. Så länge du bara blöter tassarna så är det ok tror jag.
Sedan tror jag inte att det är någon fara med att katten har "skadad" svans , den reglerar ju sig genom hela undersidan på kroppen. Alla katter blir varma nu. Mina katter älskar att ligga i flödande sol på bordet genom mitt köksfönster och bara njuta, de blir nästan skållheta då man klappar dem. De har alla möjligheter till både svalkande skugga och solvärme. De vet själva hur de ska göra bara de får tillgång till det de behöver, då behövs det inget vatten om katten själv inte vill det.
U R us
U R us
Vi bor i lägenhet med inglasad balkong. Balkongen blir alldeles för varm för både människor och djur att vistas på, om vi inte har rutorna öppna, vilket vi inte vågar ha om ingen är hemma. Så balkongdörren är stängd på dagen oftast.
Att det finns raser som helt saknar svans har jag inte ens tänkt på! Då borde ju våran klara sig fint ändå.
Det är ingen hemma mellan 3 -5 timmar på dagarna vissa dagar hos oss. Men kylklamp i en handduk borde ju kunna ligga framme även om vi inte är hemma.
Tack för alla bra svar! kommer fortsätta spraya katten vid behov men han kommer inte gå omkring drypande blöt :)
Det jag undrar över är hur din katt gör när den "går på toa" ?
U R us
#7 Förstår kanske inte riktigt hur du menar. Tänkte du på något speciellt?
Han gör som de flesta andra katter.
#7 menar du det att de lyfter på svansen? För de gör de väl för att inte smutsa ner den, och nu har ju katten ingen svans att smutsa ner ;)
#9 Jo han har en svans. Ska försöka förklara :)
Innan vi fick honom skadades svansen så vi vet inte hur det gick till eller hur länge den varit skadad.
Ca 3 cm från där ryggraden går över till svans är den "av". Vi tror att den brutits helt. Detta har inte uppmärksammats av "uppfödaren". Svansen har läkt någorlunda men resterande bit av svansen, dvs 3cm från roten till tippen är "död" , inget blod och ingen känsel. Den är också helt stel. Han kan inte röra på den själv och känner man på den går den inte heller att böja= svansen är rak och stel som en pinne, troligen pgr av broskbildning mellan kotorna. Men han kan fortfarande röra på de 3 cm som är hela så han kan lyfta på svansen och svinga den fram och tillbaka. och det är så han gör när han går på toa. Svansen står rakt ut men är upplyft vid rumpan.
Om svansen är död och inte har någon blodcirkulation måste man väl amputera den?
Sajtvärd Katter iFokus
När vår förra honkatt blev för varm, fuktade jag en handduk (ganska rejält fuktig/blöt) och strök utmed hennes kropp med den. Det svalkade bra och hon gillade det.
Spraya hade aldrig funkat på henne, då hade hon sprungit till skogs, lika snabbt som blixten.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#11 Veterinären sa att det inte borde behövas en amputation, ens om den blev skadad…
Min åsikt är att om svansen blir skadad så kan den inte läka av sig själv och då måste den amputeras. Men så länge den inte är skadad så vill jag inte låta göra ett ingrepp, när nu veterinären sa att det inte va nödvändig. Det känns onödigt att ta den risken även om det förmodligen är en liten risk att det skulle bli komplikationer så svansen får vara som den är tills något händer. Vi håller koll på den ganska ofta och känner så det inte spridit sig längre in på svansen.
Men vi ska kastrera honom snart och då tänkte jag passa på att fråga om de inte kan röntga honom medans han ändå är sövd.
#12 Det va också ett bra tips :)
Vår katt är mest nyfiken på vatten. En gång hoppade han ner i toan :S Som tur va gick det jättebra att tvätta honom i handfatet efteråt. Sprayflaskan vi har, tänkte vi ha så att han inte käkar på blommorna, vi fick önskad effekt men istället för att fly från vattnet så blev han nyfiken på vattnet och började lukta på flaskan istället.