Upp i vikt
Hur får jag upp min katt i vikt? Min snart 5åriga hankatt har magrat av sen jag bytte till foder för kastrater. Nu väger han knappt 4kg och har insjunken midja.
Foder för kastrerade katter har oftast dåligt innehåll, med mycket kolhydrater och spannmål. Katter är köttätare och ska därför ha ett foder som består av så mycket animalier som möjligt, helst bara.
Bästa fodret för en katt är alltså BARF eller färskfoder, men en bra blötmat (exempelvis Mjau eller Bozita) är också ett utmärkt foder. Jag rekommenderar alltså att du fasar över katten på något av detta. Med ett bra foder fixar sig vikten ofta sig själv. En rå äggula då och då är också väldigt nyttigt och det extra fettet kan hjälpa katten att gå upp i vikt. Det är även bra att ge en rå kycklingvinge eller liknande ibland, för kattens tänder.
//Jessie
Skippa kastreringsfoder.
Byt till blötmatutan spannmål och socker och tex rå kycklingvinge ibland och så :)
Och äggula på maten kanske 2-3 ggr /vecka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vad åt han för foder innan..byt tillbaka kanske?
Kolla att avmagringen inte beror på något annat tex tänder, njurar, lever eller diabetes.
Han äter ju mjau blötmat till. Har nu bytt brit premium adult lax och hoppas att han går upp utav det. Före sterlilized åt han bilanx.