Kattströ i hela huset...
Någon som har något tips om hur en kan göra för att slippa kattströ spritt i hela huset? Katten drar med sig allt ut ur kattlådan och kattlådemattan verkar inte riktigt fungera till större korn (använder öko plus). Någon annan som använder träpellets och kan ge lite tips?
Jag har också Kattsand överallt, oavsett vilken sort så är det ändå överallt..
Han har haft såna speciella mattor och allt man kan tänka sig men inget hjälper så jag har gett upp..
Jag har haft alla dessa mattor, plast, tyg och mjuka och alla kattsands mattor och nu kör jag på IKEA TOFTBO mattor i hela badrummet och ja de hjälper ändå mer än något annat jag haft så jag nöjer mig med det! De är mjuka och gruset faller ändå in i dom rätt mycket.
men jag körde på toalätt som är såna där pappersmassa pellets och det tyckte jag var värre än Kattsand. Jag blev tokig, de var överallt. Han är dessutom långhårig så de fastnade och sen trampade jag på de och de gjorde ont att trampa på de ibland och de tyckte jag faktiskt var värre på något vis, de syntes också mer och ja nä jag vet inte. Har inget bra råd för jag har själv försökt med allting under flera år.
Alla sorters kattlådor och mattor och de känns som jag går och sopar sand typ hela dagen.
Vet inte ens varför jag skrev kom inte ens med något bra råd 😕🌺
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10209339/ där är mattorna jag använder men vet inte om de är någon hjälp när man har ökö men..
Japp vi har provat de mesta, höga backar osv .. Han får allting på tassarna ändå och han HOPPAR UT, jag minns en gång när jag satt på toa och han hoppade ur lådan så de skvätte sand rakt upp i mitt knä.. Och ja bara kände asså NÄ, HUR LYCKAS HAN.
Och de är också de att sanden fastnar på hans tassar han har jättemycket päls under tassarna och jag har mattor i hela badrummet och jag har en matta i hallen på väg in till rummet som är lite " raspig" men ändå kommer han upp i sängen och jag känner på hans tassar och då får man en hel hand med grus …
Sen sitter han och skakar av fötterna i hela lägenheten…
De är jobbigt för honom också då han ibland ser irriterad ut för han har så mycket sand under tassarna och ja ja vet inte vad jag ska göra jag kan inte torka hans fötter efter varje toabesök heller och alla sand "Less track " eller långhårig kattsands grejs spelar ingen roll. MAn blir helt less…………..
Testa en vanlig dörrmatta i sånt där strävt material. Upptäckte att min dörrmatta sög åt sig precis allt, grus utifrån, Kattsand, katthår… så köpte en och la vid lådan och det har funkat helt magiskt. Drar åt sig lite av strödammet från tassarna också när de kliver ur lådan :) finns billiga mattor på Rusta bl.a.
Min katt är långhårig så det fastnar mycket i tassarna och svansen. Men jag ska testa en dörrmatta! Kanske funkar.
Varken min katt eller jag gillade öko, det är för lätt och flyger överallt.
Bäst gillar jag SoftCat, det luktar lite grann som träspån när man öppnar påsen men lukten försvinner rätt snabbt och luktar knappt något efter en dag. Det flyger ut mindre än öko men det väger inte så mycket heller så det flyger fortfarande ut en del. Fördelen är att det är mycket mindre korn, lite mindre än vanligt Kattsand. Väger väldigt lite, så det är bra om man har ont i ryggen eller är väldigt klen (som jag är).
http://www.zoo.se/produkter/katt/kattsand-kattoaletter-kattlador-for-katter/ekologisk-kattsand-kattstro/soft-cat-natural-light-19l.html
Just nu testar vi en säck av worlds best cat litter extra strength, majsbaserat. Men det är tungt som farao och jag gillar inte lukten! Men katten hoppade ner i lådan innan jag ens hade fyllt lådan ordentligt och kissade, så han godkände den på fläcken. 😃 Ska testa den vanliga versionen nästa gång tror jag för att se om den luktar mindre än extra strength.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/worlds_best
Går det inte att ha som pellets istället för sand?
om de fastnar i tassarna kanske det hjälper att ansa dem lite?
Har dörrmattor också..plus ikea toftbo.. Im doomed for life. Kattströ överallt! ❤️
Träpellets och "kattströ" över allt? Får det inte att gå ihop men hur som helst så använder jag träpellets, dvs. värmepellets till en Peewee låda. Jag får ingen "sand/kattströ" överallt utan på sin höjd att någon enstaka pelletsbitar har följt med ut. Lätt att plocka upp och slänga tillbaka ner i lådan eller dammsuga.
Jag har en sopborste med skyffel tillhands. Det är det enda som hjälper😃
/Maria
Japp sopborsten blir ens bästa vän!
#10 Vad är det som inte går ihop? Jag har träbaserad kattströ i små korn som liknar träpellets.
Träpellets för mig är just träpellets typ värmepellets/peewee oellets. Det sprids inte i lägenheten tycker jag. Och min katt har också massor av päls under tassarna (ragdoll). Så jag får det inte liksom att gå ihop att man får kattströ i hela huset?
Jag har också Cats best Öko plus, men tycker inte att det sprids särskilt mycket i lägenheten. Jag har tre burmakatter hemma, alltså korthåriga utan underull, så de drar ju inte med sig något i pälsen. Men visst kan några korn vandra vidare så för att slippa kattströ på mattorna (jag har persiska mattor hemma) så klistrade jag en liten kabelränna 15 cm från den stora lådan, och det har fungerat fint. Jag dammsuger en gång i veckan och hittar bara något enstaka korn som kommit iväg lite längre i de rum där lådorna finns men inte i andra rum.
#15 Nu har jag ju inte den typen av träpellets utan öko plus som jag sa, och det sprids ju ändå även om det kanske inte gör det för dig. Tipset om kabelränna låter smart!
#17 Kan förstå att Öko plus som är finfördelat sprider sig, men det gör inte träpellets som du nämnde i TS. Öko plus tycker jag inte går att kalla för träpellets för det är ju pulvriserat mer eller mindre. Och nej, jag använder inte öko pellets utan värmepellets.
Så stort tycker jag inte det ser ut på bilden som finns här:
http://katter.ifokus.se/discussions/557cca428e0e7479cc0000e1-dammfri-kattsandinte-pellets
Spelar ingen roll om det kan kallas träpellets eller inte, det är träkorn på 0,5-1 cm iaf som sprider sig i huset. Men tack för alla tips.
Jo, men det gör det väl till viss del då du undrade om fler använde träpellets och det gör ju jag men det är "riktiga pellets" jämfört med Öko Plus 😎
Ja ja. Visste inte riktigt vad som räknades som pellets och inte.
Smart! Men blir det inte instängt? Jag har gjort något liknande av en HOL-möbel från ikea:
http://burma.ifokus.se/discussions/56a367518e0e740db70003aa-fixa-mobel-for-kattlada?discussions-5
Bättre såklart om man får plats med den större modellen av deras möbel.