Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1708 ggr
[Sandi92]
0

Lyfta vuxen katt i nackskinnet?

Är det verkligen ok? Jag skulle aldrig få för mig att göra det på mina katter för det känns som det skulle göra ont med tanke på tyngden. Jag fick reda på att en bekant till mig hade gjort det med sin katt när den var "olydig" och den katten är dessutom väldigt tung.

Carrosh
3

Nej, det är absolut inte ok. Man kan lyfta ner en katt vanligt, men aldrig i nackskinnet!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[eliinmeyer]
1

Nej det är inte okej. Bara hålla där utan att lyfta eller dra tror jag inte skadar men inte lyfta, absolut inte. Som att någon skulle lyfta oss i håret ungefär kan jag tänka mig

[lillelull]
0

😕 Nä, jag tycker inte heller det är ett bra sätt att tillrättavisa en katt, om den har gjort fel så kan man säga nej och lyfta ner den med hela kroppen om den nu gör något som är fel.

Volpes
0

Jag har hört att vuxna katter får svårt att andas om man håller dem i nackskinnet för att det liksom dras åt, vet inte om det stämmer dock men låter ganska rimligt. Ingenting man ska göra tycker jag om det inte är i ett absolut nödfall, att man inte får tag på katten på annat vis.

vendelay
1

Håller med de andra, en ska absolut inte lyfta en vuxen katt i nackskinnet! Det går bra att ta tag där men det är snarare för att "lugna ner" katten, t.ex. som veterinärer kan göra när de behöver kontrollera en rädd/arg katt men de skulle inte lyfta upp katten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[nevamisse]
1

Nej verkligen inte ok att lyfta katten i nackskinnet. Som #5 säger, kan man hålla där om det behövs, men inga lyft eller drag.