Bengal utekatt?
Kan man ha en Bengal som utekatt?
Finns en vad jag är ganska säker på är en Bengal som ofta kommer till min tomt och jag undrar om den har smitit eller om det helt enkelt är en utekatt? Jag trodde inte att man hade raskatter (eller i alla fall inte Bengaler) utomhus, men har själv bara haft huskatter så är inte säker.
Den är väldigt enveten med att komma hit, även om jag skrämmer bort den varje gång, vilket min katt inte uppskattar.
Ja absolut! Finns de som har raskatter som utekatter med :)
Men är du säker på att det är en bengal?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, tack för snabbt svar! Nej säker är jag inte, är som sagt inte så bra på raskatter, men den ser verkligen ut som det när jag jämfört med bilder på Bengaler, den ser i alla fall inte ut som en vanlig huskatt.
#2 Kan ju vara huskatt men likna bengal, har den inga papper är det ju huskatt med :) Men kan ju vara renrasig med, finns de som har dem som utekatter
Vill bara tillägga att det är sällan en raskattsupppfödare säljer kattungar till dem som vill ha dem som utekatter

Min granne har två stycken bengaler som går lösa ute.Tror inte att uppfödaren till dessa katter vet om det. Katterna är närmare 10 år och har varit utekatter fem sex år.
Stolt ägare till tre La permer
Bengaler är väldigt aktiva katter, och jodå, jag har hört talas om flera stycken som har sina bengaler ute.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan de säkert vara! Jag har en Burma (raskatt) och han är utekatt 🙂 Skulle inte förvåna mig om andra mer aktiva kattraser låter de gå ute också.
Tycker det är respektlöst mot uppfödaren om kravet vid köp var att katten skulle ha kontrollerad utevistelse
Jag har aldrig sett seriösa uppfödare som vill att deras katter blir utekatter. Så fult om man ändå släpper ut dom.
Man ser inte det så ofta, men visst finns det folk som släpper ut sina raskatter. Vet en som har sin helig birma ute. Det är egentligen inte värre än att man släpper ut en huskatt tycker jag, om man då inte värderar katten i pengar. Däremot så har jag hört att det händer att raskatter blir stulna just för att de är värda mer pengar.
Skulle jag släppa ut en katt, oavsett om det var ras eller inte, så skulle jag få bo i ett väldigt lugnt och kattvänligt område. Just nu gör jag inte det och därför släpper jag inte ut mina (hus)katter.
#10 Det handlar inte bara om värdet. Många raskatter har inte kvar de instinkter som behövs ute.
För övrigt bör inga katter springa fritt ute. Då värderar man inte sin katt högt enligt mig med tanke på hur farligt det är.
#11 vad menar du med att de inte har kvar de instinkter som behövs? Instinkter försvinner inte bara sådär på 20 år, det tar tusentals år för instinkter att skapas och lika lång tid för dem att försvinna kan jag tänka mig. I grund och botten har väl alla katter samma instinkter
#11 Värderar mina utekatter lika mycket som jag värderar innekatter.
Många faktorer som spelar in anser jag. Men mina är lika mycket älskade, välskötta och värderade, oavsett om de är ute eller innekatter, jag personligen gör ingen skillnad :)
Många raskatter har kvar instinkter
#12 Många raser är avlade fram för att vara inomhus och är för "dumma" "snälla" för att klara sig utomhus.
Men en som sagt. Ingen katt som man bryr sig om bör släppas ut vind för våg. Då tar man inte ansvar.
#14 Din åsikt men anser att den inte stämmer överrens helt med verkligheten tyvärr. Vet många, bland annat jag själv. som tar 100% ansvar även fast de är utekatter, och vi bryr oss om våra katter minst lika mycket som någon med innekatt. Så anser att det är fel att dra alla över en kam och döma på det viset som du gör.
#15 Ja det är min åsikt. Uppsikt över sina djur är själva grunden till att ta ansvar. Att skydda dom mot alla faror som människor, trafik, vilda djur mm borde vara en självklarhet för alla kattägare. Tyvärr är det inte så och många katter får lida för det.
#16 Man får se till varje hem, inte dra alla över en kam som du gör.
#17 Låter tråden övergå till ämnet. Du vet var jag står sedan innan.