Finns det ingen blötmat utan socker???
Mina katter äter blötmat från mjau men då utbudet på smakerna här är väldigt litet känns det som katterna börjar tröttna lite. Brukar även ge dem bozita som jag beställer från zooplus men nu ska jag inte bestälma därifrån på ett tag. Så jag gick till mataffären för att hitta någon annan kattmat jag kunde variera lite med, men jag gick hem tomhänt då jag inte hittade någon utan socker. Blev riktigt besviken, är det bara mjau som jar sockerfri kattmat eller finns det någon annan sort som jag kanske missade att läsa på?
Usch så trist. Jag har tyvärr inget bra svar, har tyvärr bara exakt samma erfarenhet som du och hade kunnat skriva precis samma inlägg själv. :'-(
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Kan varmt rekommendera att du tar dig till den närmsta Arken Zoo butiken och shoppar på dig lite Natures Menu's blötmat(70% kött och fri från vete och socker) eller Canagan blötmat(Helt spannmålsfri och sockerfri). Även blötmaten till Schesir är fri från socker och vete men skulle tro att Natures Menu och Canagan smakar bäst iom kötthalten. Sen är de ju lite dyrare än Mjau men katterna behöver inte äta lika mycket av det för att få i sig den näring de behöver.
Hälsningar Vemsan

Jag tycker inte att det är ett så stort problem. Mängden socker är oftast så liten.
Stolt ägare till tre La permer
http://www.kattstatus.se/sida108.html
Här finns en bra sida med många olika sorters blötmat, ibland är det så att det är socker i en sort men det finns ju ex sorter av sheba där det är socker i och sen några där det inte är socker i.
Jag brukar stå och lusläsa på alla förpackningar.
Nu barfar jag mina katter, men om jag av någon anledning skulle behöva sluta med det så skulle jag också leta efter blötmat utan spannmål och socker, och andra onödiga tillsatser som smakförstärkare och färgämnen. Katter känner visserligen inte smaken av socker, men de blir lättare beroende av foder som innehåller socker, och deras blodsockerbalans påverkas av sådant foder, vilket även ger en större höjning av pH-värdet vilket i sin tur gör katten trött och sliter på inre organ.
Jag vill bara ge dom mjau egentligen men önskar lite fler smaker, varierar mellan portionspåsar (kött&fågel) och tetror, problemet är ju att min mataffär bara har typ 4 olika smaker på tetror så jag känner inte att dom får så stor variation. Vet inte om katter tänker som vi dock att man tröttnar om man äter samma mat hela tiden haha
#6 jag tror det är individuellt om eller hur fort de tröttnar, det dyker upp lite då och då i olika trådar att katten har tröttnat på att äta samma mat jämt, men inte så att de måste ha variation dagligen. Men visst är det bra att ha ett resevfoder som du vet att du kan få tag i så det inte behöver bli så jobbigt. Du kanske kan beställa Nature's menu eller Canagan från nätet?
Jag har ifrågasatt det där med socker i fodret vid mejlväxling med kattmats-representanter och fått till svar att det enbart används som "konserveringsmedel". Katter har inga preferenser för sött, så man tillsätter inte socker för att katten ska tycka att det är gott. Men uppenbarligen fungerar det bra även utan socker, jag köper själv aldrig blötfoder med socker i. Mina katter är extremt kräsna, men Sheba har ett antal sorter som inte innehåller socker.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sorter som finns i vanliga mataffärer som varken innehåller socker eller spannmål:
Mjau
Icas portionspåsar (inte burkarna)
Sheba Classic
Sheba Luksus
Sheba bitar i gelé
Sheba Tray Fine Recipes in Sauce
Sheba Pouch Delicate
Whiskas Mmmmm… (ja den heter så xP)
Kan finnas ännu fler sheba-sorter som inte innehåller socker, men det var dessa jag hittade.
Som #3 skriver, mängden socker är väldigt liten. Ingredienserna skall förtecknas i mängdordning och socker brukar komma sist, efter mineraler och vitaminer. Det blir ju väldigt små mängder så jag tycker inte att det är en anledning att rata ett foder.