Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2795 ggr
Emma95T
0

Sele hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen behöver lite hjälp ska skaffa sele till min katt då han värkar villja gå ut för idag höll han på rymma och han väger ungefär 3-4 kg han vill ju följa med när vi går ut från lägenheten. Har ni några tips :)

[lillelull]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag kan bara prata utifrån min erfanhet av selar men jag är extremt nojjig. 
Jag är så jävla rädd att han ska rymma så jag börjar gråta av tanken på det. 
Men jag ville gärna ändå prova att gå ut och min katt blev lika nervös som jag första gången sen gick det bra men han vill bara va ute korta stötar, 4 - 5 min sen är det in igen, sen vill han ej gå ut alls på ibland flera månader. 
Men den selen vi använder heter Puppia och den är väldigt rymningsäker om den sitter rätt och jag beställde den från Csigora. Det var jätte trevlig kundsservice och min katt låg mellan två storlekar enligt min mätning som visade sig vara helt fel men iaf så storlek S är en bra storlek på honom och han är rätt lång smal men väger ändå 5.5 kilo. Men de får man mäta och prova sig fram, den är ställbar men om du är osäker så maila och säg att du vill beställa för att prova och fråga om det är okej.
Jag gjorde ju det och det var okej och jag packade ner den fint och rollade bort eventuella hår så den skulle tillbaka i nyskick.

Iaf jag tycker det är en bra sele, och enkel att sätta på och den känns väldigt säker även om katten blir rädd eller försöker backa på kommer han inte ur den och han har blivit jätte skrämd en gång och då fick han panik och började backa bakåt i ultrarapid fart men han kom ändå inte ur selen.

http://www.csigora.com/produkter/hundsele/149501__puppia_ritefit_harness_-_mjuk_hundsele/ 
Där har du selen. 
Så här ser den ut på min kisse. 
Rekommenderar den! 

Och jag har ett flexi koppel till hund som är väldigt skönt och smidigt i handen, de är ganska stort med långt band så om han vill kan han gå en bit ifrån mig. 
Det är Flexi Vario jag använder.

Emma95T
0

Tack :) jagar också lite rädd att han ska rymma men måste börja med sele för vill inte att han ska försvinna :(

[Sandi92]
0

Jag har "vanliga" selar av den här typen: http://www.kattkompaniet.nu/pub_images/large/760_9718_3677.jpg

Och det har funkat bra hittills. Ett tips jag har är att i början ha väldigt kort koppel så du snabbt kan ta upp katten om den blir rädd. Det du ska vara mest uppmärksam på är om katten börjar dra bakåt, alltså försöka backa ur selen. Då tar det bara några sekunder så är selen av. När både du och katten är vana vid det här med att gå i sele så kan du ha ett längre koppel, jag har själv ett som är 8m långt. Men du ska ändå vara väldigt uppmärksam hela tiden och ha ögonen på katten.

Sen är det olika hur lång tid det tar att först lära en katt inomhus att gå i sele. För min ena katt Petter tog det nästan ett halvår av övning och tålamod innan jag ens kunde börja ta ut honom. Min andra katt Saga reagerade inte alls när hon fick på sig selen så jag kunde ta ut henne samma kväll.

Och en sak till: räkna aldrig med att katten kommer gå som en väldresserad hund, för det kommer troligtvis inte ske. Dom har mycket mer egen vilja än en hund.

Martyparty
0

Jag använder selar från Tre Ponti (googla så hittar du flera webshopar). Den sitter bra på mina katter och de gillar den bättre än vanliga selar då den inte stramar runt halsen. Inte helt rymningssäker, men bättre än flera andra jag provat. Jag har inte hittat någon som är 100% rymningssäker för en katt som vill ta sig ur selen. Denna selen har ingen lyckats ta sig ur helt än så länge, men dock lyckats få ett ben fel vid försök. 

Jag har strl 1,5 till min hona på ca 3,5 kg och strl 2 på min hona som väger lite över 4 kg.

SE*Astinis Ragdoll

molbojse
0

Jag tänkte också Puppia (finns även i en del butiker) eller en Y-sele. Hurtta och Gusta&Evita och har bra Y-selar :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

aloizias
0

Vi har testat många selar men pluto och esy walk selen är säkrast och bäst enligt vår erfarenhet https://www.kattkompaniet.nu/kattsele/easy-walk-sele-bla