Ni som ger blötfoder.... tipsa mig !
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Hejsan !
Ska börjar ge hankatten här hemma blötfoder!
Och jag tänkte fråga runt lite vad era katter föredrar för smak på blötfoder och vilket märke ni ger era katter ?! ( kissen är nämligen lite kräsen)
Veta att många använder Bozita och Mjau (och kommer definitivt att testa dessa märken)
Men är som sagt nyfiken på om det finns andra märken som är lika bra eller bättre?
Och vilka smaker som går hem bäst hos era katter ??
Tacksam för alla ev. Svar/tips !
Vi ger Mjau. Bozita någon enstaka gång om vi varit på djuraffären (dom har roligare smaker). Våra katter föredrar fisk-smakerna. Speciellt lax och strömming. Även kyckling och oxkött är populärt. Men dom verkar inte ogilla någon smak, utan äter alla vi har gett hittills i alla fall. Men vi har väldigt okräsna katter (:
Dom bästa blötmatssorterna har inte socker eller vegetabilier i sig. Generellt sätt är all blötmat ganska bra, jag kan i alla fall inte komma på något märke där man trycker i massa socker/vegetabilier (som man gärna gör i torrfoder). Men jag har inte koll på några fler märken än Mjau och Bozita riktigt. Men det går ju ofta att googla på olika märken, eller läsa innehållsförteckningen när man är i butiken
//Jessie
Den här tråden tycker jag är bra och informativ om bra mat till katten.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
applaws och nutrione är bättre tycker jag iaf=)
Icas egna portionspåsar, finns en som inte innehåller fisk, vilket är bäst.
Min älskar mjau i portionspåsar, burk och tetra är väl sådär. :)
I wish I could write as mysterious as a cat
Min är förbannat kräsen och vägrar just nu äta all blötmat oavsett sort.
Vet inte hur mycket pengar jag har lagt på olika sorters våtmat som jag sen bara fått slänga. För hemskt jobbigt är det. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna de är mer att jag vill att han ska börja äta mer blötmat än torrmat..
Det finns en sort som GÅR ner nu och det är en för FIC problem samt lite av en sort av Sheba, men då måste jag sitta på knä bredvid och så äter han 20 sekunder och sen får jag fluffa till de och röra om och sen äter han och sen gör jag samma sak och ja u get the picture men ja sålänge han äter någon blötmat är jag glad oavsett om jag måste sitta bredvid som nån slags vakt..
Jag ger ju både fodder och blöt mat min del så är det mjau på burk har testat tetra men det är för mycket sås i den så katterna slickar i sig såsen och inte äter…. Dem äter den på burk men om dem fick välja så hade dem valt four friends blötmat. :p
Jag ger lite olika våtfoder, det som går hem bäst är Mjau tetror, Coshida och Pussi portionspåsar (de spannmålsfria sorterna) Jag har inte märkt att mina katter ogillar några speciella smaker, bara vissa märken/sorter, som Mjau paté på burk och även Pussi på burk var inget att ha. Något man kan testa om katten är kräsen med våtfoder är att helt städa undan torrfodret, så att de inte känner lukten. Alltså slänga tomma förpackningar, torka ur skåp och tvätta golvet. Det funkade här :) sedan kunde jag införa lite torrt som godis igen efter ett tag. Jag undrar över det att många är så helt emot sockertillsats i våtfoder. När man kollar på innehållet så kommer sockret som sista ingrediens, alltså efter vitaminer och mineraler. Vitaminerna och mineralerna mäts i milligram per kilo. Räknar man ihop mängden vitaminer och mineraler och tar till marginal så kanske man kommer upp i ETT GRAM per kilo, alltså en promille. Motsvarar ett tiondels gram i en 100 g portionspåse. Om dom redovisar rätt så ska alltså sockermängden vara mindre än så. Motbevisa mig om ni kan, men jag tycker att det inte spelar någon som helst roll i dessa mängder. Samma sak när det står "vegetabiliska biprodukter", då är det oftast någon liten tillsats för konsistensen på såsen, och det är inget man behöver bli skräckslagen över. Det är inget jämfört med de mängder vegetabilier som dom stoppar i de flesta torrfoder. Min Bobo reagerar på de flesta vegetabilier genom att bli lös i magen, men med våtfoder mår han finfint, oavsett om det står både vegetabiliska biprodukter och socker på burken. De flesta katter är inte ens så känsliga som han. Och vad är innehållet i en råttas mage om inte "vegetabiliska biprodukter"? Små mängder vegetabilier ingår naturligt i kattens kost. Men inte de mängder som finns i de flesta torrfoder, och där saknas framför allt vatten.
Jag ger mjau oxkött på burk till mina med tillsatt vatten. Dom äter det som galningar.
#8 Tack för tipset om att städa bort torrfoders tjohejsan. Ska prova det, men har inga jättehöga förhoppningar på att han kommer lugna sig för han är ganska extrem när han blir missnöjd.. Biter på knoppar på lådor, försöker påkalla konstant uppmärksamhet med väldigt höga och ihållandet mjau sessioner som jag brukar kalla de när han väl sätter igång över något han är missnöjd med.
Dock tänker jag ändå försöka! 🌺
Till TS
Ett tillägg på #3 kommentar
Ha i åtanke att Applaws våtfoder inte är ett helfoder utan bara ett kompletteringsfoder så utfodrar du med det så måste du utfodra med ett helfoder också.
I övrigt så har min tjej tidigare bara ätit Bozita tetran i olika smaker men de tre senaste tetrorna har hon knappt velat röra inte ens när de var nyöppnade, hon är väldigt kräsen dock och det är inte alltid alla smaker går hem hos damen i fråga. Fisksmaker undviker jag dock så de har hon aldrig fått testa men kanin, kyckling, oxkött osv. Jag brukar försöka variera smakerna med så att hon inte ledsnar på dom =)

Jag bantar min tjockis med Maju blötmat, på burk, köper lite olika smaker. Vill inte att han ska ha fisk och skaldjur men han får det ibland ändå. Han tycker nog om alla smaker lika mycket men kalkon verkar inte gå hem lika mycket som övriga smaker. Vilket jag tycker är dålig stil, kalkon mättar ju bättre än annat kött, men det är kanske därför det tar längre tid att äta kalkonburken.
Mush Vaisto Cat äter min och det är bland det bästa du kan ge din katt. Min älskar det.
#12 Hur menar du? Oxkött mättar lika bra som kalkon.
Äter jag 200g nötfärs blir jag lika mätt på samma mängd av kalkonfärs. Kalkon är för övrigt fettsnål och mat med fett mättar bättre.
Nej, forskning visar att protein mättar bättre (ur aspekten det ger långvarig mättnad). Protein har högst mättnadsindex medan kolhydrater och fett har samma. Vissa kolhydrater högre mättnadsindex än fett.
På katt verkar det vara ungefär lika och man tror att vissa aminosyror kan ha en bättre mättnadseffekt än andra t.ex. metionin.
Mina ratade mjau tetra alla smaker, men är det på burk och i påsar lila bra? Katterna kanske äter det?
#18 Du får googla och jämföra innehåll. Det på burk är bra. Har inte kollat dom andra.
Mina katter äter nu mjau portionspåsar :)

#18 Vet inte hur det är innehållsmässigt men texturen skiljer sig markant mellan burk och tetra. Vissa av tetrorna är ju typ "bitar i sås" och "bitar i gelé", kommer inte ihåg vad det står på burkarna men konsistensen är mer kompakt.
Mina katter föredrar helt klart mjaus portionspåsar, tetrorna gillar dom också men inte lika mycket. Köpte en burk för att prova men den gick inte alls hem så den köper jag inte igen, så jag antar att produkterna skiljer sig. Eller så är mina katter smarta och vill ha det dyraste ;)
Min katt får just nu rc kitten instinctive uppblandat med mjau i portionspåsar, för att senare helt gå över till mjau… rc's blötfoder innehåller ju massa onödiga tillsatser och socker.