Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1750 ggr
kommerintepånåt
0

Slutar inte kissa på golvet

hej allihopa! Jag har en ung katt på 11 månader som flyttade till oss ihop med sin bror förra sommaren. Första tiden här gick han på lådan som han skulle men efter några veckor började han kissa innanför ytterdörren. Vi bor i lägenhet och de har varit innekatter sedan de kom. Jag tog honom till veterinären för att se om han kunde kastreras ännu men han var bara 3 månader och hade inte minsta tillstymmelse till könsmognad så veterinären gjorde istället mängder med undersökningar för att se om något var fel. Ett X antal undersökningar och tusenlappar senare fick jag beskedet att han var fullt frisk. Ett par månader senare åkte vi tillbaka för att äntligen kastrera men inte ens då försvann beteendet. Veterinären säger att han helt enkelt har detta beteende och det sitter i huvudet. Ingenting är fel på honom. Jag har verkligen försökt allt. Flera kattlådor. Olika Kattsand. Till och med haft kattlåda precis innanför dörren så post hamnat i den o man fått kliva över den när man kommer hem. Men han kissar bredvid. Nyss köpte jag en sån hård stickig dörrmatta och la där i hopp om att det skulle bli obekvämt att kissa på den. Men nej. Han kissar där ändå. jag har skrubbat golvet med allt möjligt. Ättika vinäger citronsyra etc. Men icke. Han fortsätter. Nu har jag nått bristningsgränsen. jag orkar inte mer. Men jag älskar honom så det gör ont och mitt ego vill inte göra mig av med honom. Jag vill bara slippa kiss innanför dörren. :( I övrigt är han en frisk och välmående kille. Kanske lite för välmående med sina 5.1 kg. Full i bus och mys och aptit. Älskar sin bror och ställer till med oreda som den unga katt han är. Bajsar på lådan. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vad gör man när det känns som om man provat allt men inget hjälper? Har jag.provat allt? Hjälp mig hjälpa min katt så han slipper få ett nytt hem. :( / desperat kattmamma

kommerintepånåt
0

Jag har även haft feliway i kontakten i flera månader men ingen skillnad.

[helga21]
0

Har ni fastställt att han inte har någon urinvägsinfektion?  Hur tog de kissprovet och lät de kolla det över en natt för att se om det fanns växt i det. Har ni röntgat urinvägarna så att det inte finns någr hinder i dessa? Använd inte klorin på där han har kissat tidige då det doftar katturin i nosen på våra katter utan något surt typ vinäger.

Uppkatten
0

Kanske idé att ta kontakt med en kattbeteenderådgivare för råd och stöd? Jag funderar kring om det är alla lukter som samlas på t ex skorna (som står vid ytterdörren?) som katten reagerar på och vill maskera med sin egen lukt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
0

Har du kattlåtor med huv/tak eller har du öppna. När min hane börja pinka utanför (fertil hane, så eg inte förvånande) så försökte vi hitta orsaken då han inte använde lådan i princip aldrig till att kissa i under en längre period. En gång bytte jag ut alla lådor till stora plastlådor man eg har som undersängen-förvaring. Det hjälpte för stunden men fick återfall veterinären konstatera att ph i urinen var lite högt och på gränsen till kristaller. Han fick metacam och testade ett foder för urinvägarna samt så införskaffades en vattenfontän då veterinären sa att han bör dricka mer. Han började kissa på lådan igen.

Så be veterinären ta urinprov och analysera provet i första hand och utgå därifrån om inte de blir bättre med öppna lådor (undvik pellets och kristallsand)

Maria
0

Kan ni inte ställa en låda innanför ytterdörren där han kissar?

/Maria

[helga21]
0

# 5 De har gjort detta och då kissar han bredvid.

Maria
0

#6 Ops, Jag ser det nu.

/Maria

kattöga
0

Jag skulle prova denna luktborttagare. Den har fungerat bra här hemma mot felkisseri och dofter som grannkatten spridit. 

Det kanske är så att det har stänkt små mikrodroppar där katten kissat och att allt inte har tagits bort när ni gjort rent. Så efter en rengöring (med medlet eller med ättika) skulle jag också spraya lite i luften mot väggar/dörr/skor osv för att se om det hjälper. (Det finns två "spray-funktioner"; en där det blir som en skarp stråle så att man kan rikta den emot ett speciellt ställe och en där duschstrålen sprider sig.)

(Använd inte heller medel med ammoniak i, eftersom det också "luktar kiss" för en katt.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Jag kan också tro att det är en "protest", att katten vill visa att han vill ut…. 

Eller finns det katter som rör sig i närheten av er dörr, kanske känner katten att han behöver markera sin gräns?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bästakompis
1

#9 Precis, ett sätt att visa att han vill ut…eller en oro över vad som finns där ute. Jag har hört om liknande fall där kissandet slutade direkt när katten fick komma ut. I och med att den fick ha koll på ytterkanterna på sitt revir så att säga.

kommerintepånåt
1

Tack för era svar. Det mesta nu skriver är dock sådant jag redan provat. Veterinären kollade precis allt. Både röntgen och odling och även andra saker som njurar, sköldkörtel etc. Slutsvaret från veterinären var att han är fullt frisk och det finns inte mer de kan göra från sin sida. Jag skurar inte med klorin då jag vet att detta luktar kiss för katterna utan använder endast klorin i lådorna. Lådor har vi flera stycken både i hallen och i badrummet och sanden är den finaste och mjukaste jag hittat. Det finns inga katter utanför ytterdörren utan där är bara trapphuset. Om det enda alternativet är att han måste ut så måste han flytta. Vi bor precis utanför stan med både tågräls och bilar strax utanför. Skor ställer vi inte innanför dörren eftersom de blir nerkissade utan de åker upp på skohyllan direkt. jag ska kolla upp det här medlet mot doft om det kanske ännu luktar något där. det är ju inte omöjligt. Om det inte funkar vet jag inte alls vad jag ska göra. Vi har bara öppna lådor inga med tak då jag tyckte problemet förvärrades när vi hade en sådan.

kattöga
1

Jag hoppas du hittar nåt som fungerar, lycka till!

Ett alternativ kanske kan annars vara att träna katten att gå i sele? Det kan ju fungera eftersom han får gå ut. Å andra sidan så kan det också trigga igång viljan att gå ut ännu mer….. Men kan vara värt att prova i alla fall, innan eventuellt beslut om omplacering….. Håller tummarna att era ansträngningar att hitta nåt som funkar hjälper!

P.S. När jag använt medlet (#8) i luften, så torkar jag inte bort något efteråt, utan det får vara kvar. Jag sprayar ju lite runt om i luften och mot väggar. 
Jag blev rekommenderad medlet av en som har både katter och hundar (hon har avelsdjur också) och i löptider så stänktes och kissades det "överallt". Hon berättade att hon provade allt möjligt tills hon hittade detta medel, och sen hon började använda det så fungerade allt superbra.

Meeow! 

kattöga
1

Om inte borttagningsmedel eller annat fungera så kanske det hjälper att stänga av ca en kvadratmeter eller så med tillfälliga gallergrindar e dyl? Om det är en "fix idé" av katten så kanske det hjälper att stänga av någon kvadratmeter framför dörren, som "avbryter" den "fixa idén" tills den försvinner av sig själv? 

Ser också att du skriver att du skrubbat golvet och utgår ifrån att du också rengjort mattan ordentligt med rengöringsmedel + ättika i slutet? Men skulle det inte vara så, så ligger ju dofter kvar i mattan som han kissat på….

Meeow! 

[helga21]
0

Skulle själv kontakta en beteenderådgivare som kan lite mera. Susanne Hellman Holmström  http://www.kattproblem.se/