Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 874 ggr
Bin555
0

Äldre katt och kattunge

Jag har en kastrerad hankatt på ca 7 år. Jag fick honom genom ett katthem där de sa att han inte fungerade så bra med andra katter. Nu är det så att han är väldigt överviktig och skulle verkligen behöva leka /motionera. Tror ni att det skulle fungera med att ta in en kattunge? Att han vänjer sig vid den från låg ålder och att just för att det är en unge accepterar den? Och att ungen får igång honom menar jag.

-Cissi-
2

Om katthemmet sagt att han inte funkar med andra katter skulle jag inte köpa en kattunge som sällskap. Lek med din katt ist köp nya leksaker och testa dej fram, vilken leksak som är roligast. Lek 2gr om dan tills katten lägger sej och flämtar. Samt se över vad han får för foder. Mycket spannmål får katter överviktiga.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Bin555
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har dessvärre försökt detta. Han är otroligt svårflörtad till lek. Han äter ingen spannmål (eller väldigt lite) i första hand MUSH och lite torrfoder (15g/dag) för knapret. Misstänker att han får tag på ngt utomhus

-Cissi-
1

Han kanske får mat nån annanstans? Ge en rå kyckling vinge ibland isf torrisar. Det är gott om ben som är bra för tänderna och bättre än torrmaten. Vilken typ av leksaker har ni testat med?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[eliinmeyer]
0

#3 är det inte farligt med kycklingben och sånt? Eller alltså att det kan flisa sig? Jag vet att det är så gör hund iaf

Bin555
0

Oj, lite olika, vippor, spön med fjäder, pappersrosetter i snören.. Problemet är att få honom att springa! Oftast lägger han sig på rygg och slår med tassarna. Kycklingvingar uppskattas! Men hur många i veckan kan man ge? Torrisar är ngt jag använder för att vi ska få sova. Annars sitter han vid mitt öra och jamar, klättrar på mig osv.

Bin555
1

#4 kycklingvingar som är råa är inget problem! De är inte så porösa som tillagade. Trots allt är ju fågel en katts naturliga föda.

-Cissi-
2

#4 det är inget problem att ge råa vingar. Tillagade ben är mycket hårdare och flisar sej lätt så det ska man absolut inte ge.

Wellcraft
4

Tillägger att råa ben, oavsett om det är fågel, fläsk etc är inte farligt för hundar heller. #4

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[eliinmeyer]
0

#8 jasså för vi fick någon handbok eller något när vi köpte vår hund och då stod det att man inte ska ge saker med F till hunden (fågel, fisk, fläsk)

[eliinmeyer]
0

#6 ja det är sant, det tänkte jag inte på

MonicaLagerquist
2

#9 Det stämmer inte. Man kan ge råa ben av alla slag även till hund. Det finns gott om gamla skrönor om både hund och katt.

Stolt ägare till tre La permer

[eliinmeyer]
0

#11 är det kanske kokta ben man ska undvika då?

kattöga
4

#12 Kokta, mörade (i t ex saltlag), så fort dom är behandlade på nåt sätt ska du undvika dom. Enkel huvudregel: Råa ben är ätbart för katten som jag har förstått det.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!