Blötmat, illaluktande bajs!
Här bor 4 kastrerade hanar. De har ätit blötmat på heltid i 2 år. Ena kattens bajs luktar inget alls, den andre har en "okej" bajslukt men de andra två har en STARK bajslukt! Börjar tycka att det är jobbigt att bjuda hem människor eftersom jag får skämmas när det luktar så starkt. Dessutom skrapar inte den ena över sanden över bajset, vilket gör att det luktar ännu mer. Vad tusan ska jag göra?! Har testat att ge MUSH, men ena katten kräks av det, de andra äter men inte med stor aptit. Jag har inte kunskap att göra BARF själv från grunden. De äter MJAU Tetra, två smaker utan fisk och skaldjur eftersom ena katten är allergisk. De är kräsna och det tog lång tid att övertala dom att äta maten de äter idag. De är alla fyra torrfoderjunkies och jag vill gärna fortsätta undvika att ge det. Bozita och Mjau på burk gillar dom inte. Så vad kan jag göra? Bajslukten har blivit illa efter deras receptbyte, även om det inte påverkat tetrorna (?). Ös på med förslag vad jag ska göra! Vill inte behöva ha det så här :(
No time to waste, only time to treasure.
Det finns väl någon slags sand med doft man kan ha? Annars kanske en luftrenare (sån som luktar gott) eller dylikt är bra att placera ut i hemmet?🙂
Ena katten har astma, så vi använder växt eller träbaserat, klumpbildande sand. Betonit och parfymerad sand är bannlyst här hemma. Det är inte sanden som luktar, utan själva avföringen. Rensar minst morgon och kväll. Det är endast när just de två med stark lukt bajsar som det luktar mycket. Ja, bajs luktar inte gott vanligtvis heller men dom har en stark lukt.
Jag använder Ever Clean oparfymerad och har en öppen kattlåda / utan huv / och visst kan det lukta bajs när han precis går men jag tar det direkt när jag ser det och rensar lådan i princip 3-4 ggr om dagen.
Så fort jag ser att det är något där så tar jag bort det.
Så ja det är väl lite svårt att lösa men jag har en sån där one touch sprej grej på väggen i badrummet och om det luktar så trycker jag en gång på den så blir det en fräschare granatäpple lukt i badrummet, och sen har vi en hängande som en wunderbaum gran aktig sak, fast den är från Arken Zoo och ser ut som något djur och luktar banan så det håller sig fräscht luktmässigt i badrummet om någon skulle komma på besök, jag själv känner inte av bajs lukten mer än att ja.. de är bajs och de luktar och jag är väl immun mot det.
Finns nog inte så mycket man direkt kan göra tror jag mer än att rensa och städa så fort man ser bajset.
Jag har hört att vissa använder sig av bakpulver/Bikarbonat i lådan så ska de hålla lukten borta.
Kanske värt att prova? 🙂
#4 Har testat bikarbonat tidigare, tycker inte att det hjälpte särskilt :) Jag står ut med -normal- bajslukt, men behövde mer tankar och tips kring hur jag kunde få deras bajs att lukta mindre. Är det fler, som ger MJAU blötmat, som upplevt annan lukt på avföringen? Tack för råden ang Kattsand, men vi är nöjda med det vi har och måste ha astmakattens hälsa i fokus. Betonitsand dammar och ger honom hosta.
Jag barfar min katt och det luktar absolut ingenting, han är också ganska dålig på att skrapa igen. Så det kanske är något att testa. Den tanken som slår mig är att det är något i maten som det inte tål, men kan ha fel. Om du vill testa att barfa finns det många kunniga och trevliga personer som kan hjälpa dig på barf.ifokus, det var där jag lärde mig :)
Troligtvis kan de vara något i maten katterna inte tål eller är överkänslig mot. Kanske byta till mjau burkar för att se om det blir skillnad om du inte vill byta märke.
Kanske ska du prova att ge katterna nån annan blötmat än Mjau o Bozita, för att se om det hjälper? Mac's eller Grau spannmålsfria foder t ex, som kan köpas hos Zooplus, 70-80% kött och inga tillsatser som spannmål, socker eller andra konstigheter som katter inte behöver.
Vår kille äter Mjau, ibland, men helst äter han Mac's och Grau. Däremot vet jag inte hur hans bajs luktar eftersom han gör ifrån sej ute i skogen.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#5 Min ena katt äter Mjau och Bozita blötmat och hennes bajs luktar riktigt illa om hon inte täcker över den helt. Funderar på att byta mat till henne, men vet inte vad man ska prova istället…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Haft två katter som ätit MJAU och ingen av dem har särskilt illaluktande avföring.
Här finns att läsa om probiotika och prebiotika. Finns som tillskott men även i vissa torrfoder (fast jag förstår om u vill undvika torrfoder, och då är ju tillskott bättre.) Det fungerar precis som när vi dricker Proviva, filmjölk och liknande, tarmfloran kommer i bättre balans. https://animail.se/vad-ar-prebiotika-och-probiotika.html Ska tillägga att jag är tveksam till att det ska behöva mixtras med parfym eller bikarbonat eller annat i lådan. Om magen mår bra och katten får rätt foder (vilket inte är samma för alla individer) så luktar det inget. Mina katter har enkel, billig sand i lådorna, och det luktar inget, knappt ens när jag rensar lådorna.
#6 jag har länge velat gå över till BARF, men jag känner ändå inte mig helt säker, trots att jag läst massor och pratat med ett flertal duktiga inom ämnet. Ena katten kräks när det är malt och en annan är väldigt kräsen. Det skulle säkert hjälpa till att få bort lukten annars! Har även testat MUSH, men katten som inte klarar malt kräks varje gång, trots att vi testat olika knep. #7 om de bara hade gått med på att äta burkarna så hade jag kunnat testa ;) #8 vi har testat MAC's och Grau men den blötmaten luktar så starkt att jag får kväljningar + att då luktar allas bajs starkt. :( Annars bra blötmat! #10 två av mina har ingen/normal lukt. Men inte de andra två. Trots att avföringen i sig annars är bra. #11 ska kika på detta!
#12 Då kanske du kan testa färskfoder som redan är färdigt med vitaminer och allting? BARF är inget man bör ge sig in på om man inte har koll, då det är svårt att få med allting, enligt mig.
#13 hade gått över till det om det inte vore för att ena katten kräks av det. :/ Han klarar inte av rått när det är malt tyvärr.
#14 Blir det för krångligt/dyrt för att låta den ena äta det? Min katt tålde knappt någonting hon, så förstår lite.
#15 det finns både allergier, kräsenhet, astma och känsliga magar bland mina herrar, hittills är det endast MJAU Tetra som funkat för alla + att alla äter det. Katten som inte klarar färskfoder är dessvärre den katt som älskar allt rått.
#16 Fy vad trist!😕
Om du inte har möjlighet att blanda egen barf tror jag som Bästakompis att probiotika är en bra sak att testa. Fortiflora är väldigt populärt, katter brukar älska smaken. Synbiotic D-C är annars ett alternativ om du behöver något allergivänligt, det innehåller endast 4% protein mot 55% i Fortiflora (som innehåller en del kyckling).
http://www.supercat.se/halsa/fortiflora-for-katt.html
http://www.veterinarbutiken.se/mage-tarm-hund/673-symbioticd-c-30-st-tuggtabletter.html
Jag rensar bort bajset ur lådan direkt efter katterna varit där om jag är hemma och vaken.
Ingen vill väl lämna toan efter sig ospolad, så varför ska katten (och jag) stå ut med att bajset ligger kvar för?
Så mitt förslag är att ta bort bajset så fort du ser/hör/märker att kissen har gjort i lådan. Då blir lukten kortvarig och snabbt övergående. 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Har du provat Bozita istället för MJAU?
#18 Fortiflora känner jag till sedan tidigare, men inte den andra. Ska läsa om det, tack för tipset! #19 det gör jag när jag är hemma, men mindre trevligt att komma hem till det när det legat ett tag ;) #20 ja, men tyvärr gillar ingen av mina 4 herrar det. Testat de flesta sorterna.