Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 814 ggr
[helga21]
0

Tron på veterinärer

I förrgår så såg jag att en av de mina hade svårt för att gå och ville inte stödja på ena bakbenet. Jag höll koll på honom under  dagen och nästa dag vet det ännu värre så jag ringde vetten. Denna katt är stor. cirka 7 kg så de tog en röntgen efter att känt igenom lederna och tassen. De hittade en svullnad i hasen.

Röntgen visade att katten hade artros i sina höfter och ben. Inte så mycket men tillräckligt för att ha ont. Nu var det inte detta som orsakade hans värk utan han har förmodligen vridit sig på något sätt så att han ont. Metacam ordinerat och återbesök om 14 dagar. Men vetten sa att han förmodligen skulle behöva stå på detta resten av livet.

Nu kommer det intressanta. För 2 år sen så lät jag röntga samma katt på ett annat ställe och då var denne helt fullt frisk. Däremot så var hans kompis inte detta utan han hade haft ojämna höftkulor och det ha de blivit avlagring som gjort att han  fått ont i sina höfter dvs ingen artrit. Nu röntgade jag honom på det andra stället och diagnosen var helt klart artrit och han fick Metacam. Han har gått på detta under ett år nu och man riktigt ser hur bra han mår. 

Jag får dåligt samvete när jag tänker att de gått och haft ont i mer eller mindre hela sitt liv. Men vilken vette ska man tro på? Jag har problem med UVI hos katterna men fick hör att det är sällsynt. Nej det är det inte det är betydligt vanligare än vad man tror. En av katterna hade slickat av sig all päls på magen och fick först diagnos foderallergi och sen att det var några insekter som de inte hittade och till slut fick hon saroten (antidepressivt) som jag aldrig gav henne. Till slut tog jag henne till vetten och bad dem ta ett urinprov och det var inte vackert vill jag liva. Efter antibiotikan har nu pälsen växt tillbaka men min katt har fått svårigheter att koncentrera urinen och fått njursvikt.

[LoveUnite]1
0

atrit kan man få senare, kanske den katten inte hade hunnit fått det än.

Både artros och atrit gör ont och smärtstillande är ett måste så de kan få ett så smärtfritt liv som möjligt.

[helga21]
0

# 1 Men det skiljde inte mer än 1 år mellan de första bilderna där den förste sa har förslitningar pga av höftkulan varit ojämn medan den andra vetten sa artrit med en gång och nu har han fått smärtstillande i ett år. Den som jag var med igår var fullt frisk innan sa den förre vetten.

[LoveUnite]1
0

jag är absolut ingen expert… men har för mig att förslitningar kan leda till artrit.

Det kan gå snabbt att bli sjuk. 

Men om du känner dig osäker så be en annan veterinär kolla röntgen bilderna.
Brukar inte man få följa med in och se bilderna så förklarar veterinären och visar på bilderna?

Varje gång min hund har röntgas är jag med och får se bilderna och veterinärerna, då de alltid är två, kollar och förklarar för mig.

[helga21]
0

# 3 Jag har sett bilderna på bägge ställena och kan konstatera att de var bättre på det senare.  Det denna vetten sa att man kunde se vilka förändringar som var gamla och vilka som var nya. De har förklarat för mig också men två olika förklaringar där den ena katten ansågs frisk.

[LoveUnite]1
1

Kan du be att få alla röntgenbilderna eller be dem skicka till en 3.e veterinär som kan kolla och se vad den veterinären säger?

Om inget annat borde du kunna se om katten har ont?

Nu är ju min hund gammal men hon har värk i ena höft och ena framben så hon går på anti inflammatorisk smärtstillande regelbundet, vi har ej röntgat henne denna omgången men eftersom värken är så synlig och pga hennes ålder får hon tabletterna. (har tagit en massa andra prover på henne för att utesluta annat självklart).

Vår förra hund hade endast lite beläggningar på ryggslutet men det gjorde väldigt ont på henne och hon gick på anti inflammatorisk smärtstillande pga det in till det sista.

[helga21]
0

# 5 Jo den yngre katten har ont och har haft rejält ont det såg jag själv på röntgenbilderna och denna har fått Metacam nu i över ett år. Han har riktig levt upp. 😃Den andre har också ont då han inte stöder på höger bakben och ska ha Metacam i 14 dagar och ska tillbaka till vetten.