Jättehungrig katt
Hej! Jag har lite funderingar ang. min ena katt Isolde. Hon är en tjej på 3 år och hon är KONSTANT hungrig. De äter Purinas Veterinary Diets torrfoder, då Franz (andra katten) är på bantningskur och de får blötmat 1-2 ggr/dag. Torrfodret ges i små mängder 2-3 ggr/dag, men så fort jag häller upp torrfodret så VRÄKER Isolde i sig. Franz får inte äta någonting. Hon äter upp precis allt. Jag brukar hälla upp liiite extra på kvällen när jag ska lägga mig, sen går jag ut och tar en nattrök - när jag kommer in 5 minuter senare har Isolde ätit upp alltihop. Fast de äter ur en foderlabyrint så trycker hon ner nosen och skyfflar i sig. Det är så jämt; hon äter alltid upp allting. Ibland när jag kommer hem från jobbet så är stackars Franz vrålhungrig för att han inte hunnit äta något innan det tagit slut. Jag får stå och vakta honom när han äter, så inte Isolde knuffar bort honom från skålen. Är det någon som har minsta aning eller tips om vad som står på? Jag tänker att hon kanske lider brist på något näringsämne som hon försöker få i sig? Den andra katten uppvisar dock inget liknande. Eller kan det vara att hon försöker uppvisa någon slags dominans över Franz? "Här är det jag som bestämmer och jag som äter upp maten!" I hennes förra hem (jag fick hem henne i juni 2015) så hade ägarna en himlans massa katter och Isolde hade kull efter kull med kattungar: kan det kanske vara så att hon "passar på" att äta så mycket hon kan innan de andra katterna äter upp den? Hon var utekatt förut (dock gick hon knappt utanför dörren i mer än 5 minuter, men tillräckligt länge för att bli dräktig varenda gång), kan hon vara rastlös och uttråkad och därför äter sådant? Känner mig villrådig. Hon ska kastreras nu i januari och jag är rädd för att hon kommer att bli hemskt överviktig om hon fortsätter såhär. Ytterst tacksam för tips och råd! :) (Ursäkta att det blev så långt)
Okej nu ska vi se… Jag känner igen det där med att katten kastar i sig. Min pojke är omplacerad och kände i sitt förra hem press på att äta så maten inte skulle ta slut…hmmm.. Har du provat ge tex revben? Matat på olika platser?
M.V.H Snuttefia
Skulle tro det kan bero på att hon tidigare fick skynda sig att äta innan de andra åt upp maten för henne. Kan också bero på dominans och att hon är okastrerad.
Ge dem absolut mat separat så den andra kissen inte blir utan!
Och kanske skippa torrfodret för henne och bara ge blötmat, ger mer näring och de blir mättare längre på det.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag vet en katt som lugnade ner sig och slutade hetsäta när hon fick fri tillgång på mat. Det var veterinären som gav det rådet. Men det passar ju din andra katt sämre eftersom han behöver banta. Det finns foderautomater där man registrerar in kattens chip, och så öppnar sig matskålen endast för den registrerade katten. Men de kostar ca 1200 kronor och i ditt fall skulle du helst behöva två, en för Isolde för att Franz inte får äta hur mycket som helst, och en för Franz för att Isolde inte ska glufsa i sig hans mat. Jag har en sån hemma som jag köpte när jag skaffade en ny katt som enligt ägaren hetsåt. Men jag behövde den inte, han lugnade ner sig när han kastrerades. Så där har vi en till möjlighet: katter blir ofta allmänt lugnare och mindre fokuserade på att hävda sig mot andra katter, efter kastrering. Vore intressant om du uppdaterar här en tid efter att hon kastrerats!
Har du provat med att ge dom enbart blötmat? Med tanke på att den ena måste gå ned i vikt och den andra äter mycket. Blötmat är mer naturligt än torrfoder som oftast innehåller för mycket kolhydrater som gör att katter snarare går upp i vikt. Och så kanske ge ett bra torrfoder i diverse foderleksaker när du inte är hemma. Vet inte precis vad fodret de nu äter innehåller, utan antar att det inte är så bra med tanke på att det är Purina.
Att enbart ge blötmat funkar inte för Franz iaf, han vägrar äta det helt efter ett tag då han tröttnar. Därför tänker jag att 1-2 ggr/dag åtminstone är en bedrift i hans fall. Purina är säkerligen inte det bästa, men det var på vets. inrådan och eftersom Franz går ner i vikt på det, så får de äta det ett tag till, sedan får jag fundera på ett nytt. Det är inte mitt förstahandsval heller. En foderautomat låter sannerligen lovande, men just nu går inte ekonomin ihop med ett sådant inköp, tyvärr. Det bästa för katten, i all ära, men CSN håller tyvärr inte med. Att ha fri tillgång funkar inte direkt heller, för hon gjorde likadant då. Hon åt upp TVÅ fulla skålar efter varann när jag fyllde på dem. Jag kunde inte tro mina ögon. Jag får sätta mitt hopp till kastreringen, helt enkelt. Då kanske hon lugnarner sig lite. Hon äter ju p-piller nu, för att inte löpa (då hon har tendenser att skvätta i sängich möbler), kan det öka aptiten? Jag vet att p-piller inte är bra för katter, men vågade inte kastrera henne förrän hon gått upp i vikt. Hon var bara skinn och ben när hon kom hem till mig och vågade inte låta henne sövas i det skicket. Tack för svaren! :)
Halloj! Jag behöver fortfarande lite råd i detta ämne. Isolde har inte blivit bättre vad gäller sin omättliga hunger, bara värre. Skillnaden är att hon nu är kastrerad. Hon har inte mask. Hon är alltså hungrig KONSTANT! Hon går runt och gapar hela dagarna. Så fort jag rör på mig här hemma, så kutar hon ut i köket och kräver högljutt att få mat. Hon har på senare tid börjat gapa på nätterna också; hur hungrig kan en katt bli på t.ex. 5 timmar, om hon fick mat när jag gick och la mig och sen får frukost igen när jag går upp? Jag blir snart tokig av att höra hennes skrik. Det kanske låter fel att säga, men det är hemskt stressande för mig som matte att höra det där och veta att hon förmodligen inte mår bra. Jag är 99% säker på att det är ett psykiskt problem, med tanke på hennes tidigare hem. Att ge fri tillgång på torrfoder är inget alternativ, då min andra katt som sagt fortfarande sitter på diet. Vill ju inte att han ska gå upp den vikt han precis förlorat. Och så är det ju ingen höjdare med torris heller. Vad ska jag göra? Jag har t.o.m. gått så långt att jag funderar på att släppa ut henne på dagarna. Hon var ju utekatt i förra hemmet, kan det vara det som felas henne? Då kan hon kanske jaga osv… dock vill jag ju inte att nåt ska hända henne ute! Verkar som att hon mår dåligt här hemma ibland och det känns förjäkligt. Jag gör allt jag kan för att mina två ska ha det så bra som möjligt. Ska jag behöva omplacera henne? :(
Om du vill testa det med att jaga kanske du kan typ gömma maten i huset på något sätt så hon får leta efter den och liksom kämpa för den så att säga?
Något foder som mättar mer kanske eller ge mer blötmat? Ett dietfoder kanske inte passar henne,
Mår hon bra i övrigt? Har blodprover tagits på henne för att utesluta t ex sköldkörtelproblem? Katter med sköldkörtelproblem kan förbränna mer energi än de hinner äta. Läs mer om det t ex här: http://veterinaren.nu/katt/sjukdomar/hormonsystemet/hypertyreoidism-pa-katt
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.