Katt nyser
Min ena katt har nysit flera gånger idag, tänkte först hon fått nåt i nosen bara men nu ser jag att hon är blöt i ögat som det rinner ur ögat samt att hon nyser. Hon är ju vaccinerad(görs årligen) Kan hon bli förkyld ändå?? Eller vad kan det vara?
||My Love For Animals Is Immortal||
När vår katt nös mkt så hade hon fått upp en mask från magen upp i näsan. Annars kan katter få kvalster i näsan va? Googla på "Katt näsa kvalster".

Även vaccinerade katter kan bli snuviga.
Tvätta ögat med koksaltlösning och håll koll på henne.Blir hon hängig och slutar att äta bör hon få träffa en veterinär.
Stolt ägare till tre La permer
Kattsnuvevaccin lindrar symtomen, men en vaccinerad katt kan sedan tidigare både bära på kattsnuvevirus och bli smittad. Virus måste läkas ut av kroppen, så det finns alltså ingen medicin man kan ta för att bli av med det. Det enda man kan göra är att lindra symtomen och behandla de eventuella sekundärinfektioner som är bakteriella och som antibiotika biter på.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack så mycket för svar! Håller extra koll på henne, hon har ätit som vanligt och busar som hon brukar :) så hoppas på att de inte blir värre.
||My Love For Animals Is Immortal||
För drygt en månad sen så började en av våra katter, som också är vaccinerad, att nysa, hon var pigg och kry förövrigt. Det gick bort efter en-två veckor. Så förhoppningsvis är det samma för din kisse, att det går över ganska fort och utan andra symptom. :)
Min kisse började nysa och ögat började rinna och sen slutade han äta :/ vi fick sen veta att det var herpes. Han är vaccinerad och har vart de sen han var liten. ( svabb tagits från öga och hals när endoskopi gjordes) Och nu är han bärare av kronisk herpes så man får hålla lite koll på nysande men det behöver inte vara nått hemskt men vaccin är inget 100 % skydd ändå