Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 877 ggr
blondiie
0

Katt -inne

Jag ha en liten fråga. Jag är så sugen på att skaffa katt, har haft katt förut. Nu är de så att jag bor mellan två vägar plus järnväg så jag vill inte att katten ska va ute själv. Men däremot gör de mig inget om den följer mig och hunden ut på gården, så länge den stannar med mig. Eller att den inte vill gå ut alls, även om dörren är öppen. Hur gör man? Eller är de för mycket begärt av en katt. Kanske få ha den i koppel i början men vill att den senare ska kunna följa med lös, lite som hunden. (dock förstår jag oxå att de är stor skillnad på hundar och katter) Men har inget annat alternativ än att ha dörren öppen på sommaren för annars blir de alldeles för varmt inne.

vendelay
4

Kan du inte ha ett nät för dörren, så dörren kan stå öppen men katten inte kan komma ut? Eller näta in en del av gården, så katten kan gå ut lite men inte kan rymma?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

blondiie
0

En dörr kan jag fixa, men sitter ofta ute på gården på sommaren eller springer ut och in. Och tänkte att får jag en katt som vill va med ute känns de så elakt att ha den inne. Kan tyvärr inte göra kattgård då jag bor i hyreshus, annars va de en bra idé!

vendelay
4

#2 Förstår att det känns elakt men om alternativet är att katten rymmer och dör så känns det kanske ganska snällt i jämförelse. Du kan ju försöka lära katten att gå i sele också, så kan katten vara med dig ute.

blondiie
0

Frågan va lite om jag på nå sett kunde få katten att följa mig ute. Alltså när jag går ut följer den med och när jag går in följer den med samt att tiden vi är ute håller den sig nära

vendelay
4

Jag förstår det, jag svarar nej. Jag skulle aldrig riskera det. Katter är inte som hundar.

blondiie
0

Okej, tack för svar :)

Emma95T
0

Som sakt katter är inte som hundar och katter är självständiga och då går dem när dem vill och inte när du vill så ända setet är sele

Maria
3

Du kan väl ha både hunden och katten i koppel ute?

/Maria

molbojse
0

Nej, katter och hundar är inte lika. Det betyder inte att det inte går att träna katten. Dessutom är de individer. Vissa är mer sällskapssjuka och följsamma än andra. Alla katter är inte supersjälvständiga och struntar i allt som händer runt omkring.

Vår grabb älskar att klickerträna. Han kommer på kommando. Prova det? :) Välj även en katt som är mer mattesjuk än självständig, då kommer den oftast vara nära dig (om inte på dig) och mindre risk att den bara rusar iväg.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

blondiie
0

#8 Har sällan hunden i koppel när vi är ute på gården. #9 Hur ska jag veta att den är mer mattekär än självständig? De positiva med hunden är att hon antagligen kommer hjälpa till, hade en kanin ute i koppel med ett barn förra sommaren, om kaninen va där den inte fick vara så vallade hon in den åt mig, så de kan ju va bra. Men kan ju inte förlita mig på de.

[eliinmeyer]
1

Du kan ju testa näta in gården/sätta upp ett staket och kanske gå runt med katten i sele i gården och när du börjar släppa lös katten så håller du bra koll på den. Men om du inte vill att den rymmer så skulle jag inte släppa katten ur uppsikt

vendelay
3

#11 Men även om hen har katten under uppsikt, det är inte speciellt lätt att fånga en katt. Om katten bestämmer sig för att springa kan hen inte göra någonting, vi springer inte lika fort och definitivt inte lika smidigt.

Lubsan
2

Om jag vore du så skulle jag nog ha skaffat en sele, med ett lite längre koppel så att du kanske kan sitta ner lite då och då men ändå hålla i katten (tror inte det är lagligt att sätta fast kopplet i någonting) , då har kissen möjlighet att nosa runt och vara med er och du kan traska runt med den lite då och då med den. Och sedan hade jag nog installerat en nätdörr för dom tillfällena man vill ha dörren öppen på somrarna. :)

Du kanske kan kolla med din hyresvärd om det är ok att bygga så att gården blir innätad? Vem vet dom kanske säger ja :)

[eliinmeyer]
0

#12 ja de är sant Men du kanske kan skaffa ett långt koppel som #13 pratar om, ett sånt man köper till hundar oftast som liksom inte är ett fast rep utan sån som får längre lina om hunden går längre bort och så åker den in igen om den kommer närmare, hoppas du förstår vilken jag menar :) sen kan du sätta fast den i något så kan katten springa ganska fritt utan att du behöver oroa dig över att den springer bort :) om man får sätta fast en katt, tror man får det, eller det finns väl inte sån,talet lagar kring det alls? (Är inte så insatt)

[[pimey]]
2

Det är olagligt att ha katt fastbunden i någon form av lina! Och rentav livsfarligt

Maria
0

När min man målade utsidan på vårt (rad)hus så var Moritz med och hade en jättelång lina men då hade min man uppsikt över honom hela tiden.

/Maria

[[pimey]]
0

TS jag tycker inte du ska skaffa katt eftersom du vill ha den ute men bor helt fel till och det är bara en tidsfråga innan katten blir påkörd. Om du inte överväger innekatt vilket är minst lika bra

[[pimey]]
0

TS jag tycker inte du ska skaffa katt eftersom du vill ha den ute men bor helt fel till och det är bara en tidsfråga innan katten blir påkörd. Om du inte överväger innekatt vilket är minst lika bra

[eliinmeyer]
0

om det är olagligt kanske du kan knyta kopplet/linan runt midjan? Då är den inte direkt fastbunden, men du måste inte hålla linan i handen :) #17 eftersom hon inte kommer låta den springa fritt ute så tycker jag det går att skaffa katt :)

Jessicahagstrom94
3

Skulle aldrig ens fundera på att ha utekatt där det finns vägar runt omkring. Jag bor i hyres och har nätat in gården, det får säkert du göra också. Eller så har du katten i sele eller inomhus med nätdörr som nån skrev.