Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 768 ggr
Sehvrin
0

Hårda i magen

Mina katter katter har blivit hårda i magen, antagligen i samband med att jag bytte torr foder från Eukanuba till Applaws. Jag undrar om ni har några bra tips vad jag kan göra för att hjälpa mina katters magar?

Hälften av deras kost består av MUSH Vaisto, en fjärdedel av blötmat (ofta Mjau eller Bozita) och en fjärdedel av torrfoder (numera Applaws).

Att byta tillbaka till Eukanuba är inte aktuellt då ena katten blev lös i magen när hon åt det.

Läste nånstans att man kunde tillsätta mera fiber i maten, typ psylliumfröskal (uppblötta) är det en vettig lösning?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Flowerpower67
0

Hej, har du provat att bara ge protein ett tag, bara rått kött och rå fisk, rå äggula.

Har hört av en homeopat att alla torrfoder innehåller utfyllnadsämnen som spannmål och grönsaker, det ska egentligen inte kattdjur ha. De är ju gjorda för att äta enbart protein.

Hoppas katterna blir bättre!

Uppkatten
0

Att öka på mängden blötmat är ett alternativ. Om katten är hård i magen p g a hårbollar kan kattmalt vara ett annat alternativ. En del veterinärer förordar lactulos, men då gäller det att katten dricker bra enl. min veterinär. Psylliumfrö finns i en del torrfodersorter, och kan användas enligt min veterinär. Jag vet dock inget om dosering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.