Katt som kräks ofta
Den senaste veckan har min katt börjat kräkas ofta. Det är olika hur mycket, ibland bara lite eller någon gång på en dag, ibland flera gånger på en dag. Hon är inte slö eller verkar sjuk utan är sitt vanliga jag, kanske lite mer gosig bara. Hon äter och dricker men inte lika mycket som vanligt, jag tror att hon har gått ner lite i vikt men är inte säker för hon har väldigt mycket päls. Jag TROR att det är hårbollar som inte vill komma upp eftersom hon är långhårig och fäller väldigt mycket nu när våren kommer. När hon kräks ser det även ut som att hon försöker få upp någonting som inte kommer upp. Hon är oförsäkrad och jag åker helst inte till veterinären om det inte blir absolut nödvändigt.
Finns det någonting jag kan göra för att hjälpa henne att få upp allt hår?
En undersökning hos veterinären kostar inte mycket. Du borde iaf ringa och förklara problemet för dom… Annars om du ursäktar så tycker jag inte du borde ha katt om du inte har råd med veterinärskostnaden. Det räknas som djurplågeri att inte ta ett sjukt djur till veterinären.
Men du har kanske en annan anledning till att inte vilja ta katten till en veterinär?
Kattgräs? (Eller bara gräs.)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
1# Jag tycker att det är ganska taskigt att säga att jag inte borde ha katt bara för att jag väntar med veterinär tills det blir nödvändigt, du har INGEN aning om varför jag inte åker till veterinären det första jag gör och jag känner inte för att berätta personliga detaljer på internet. Jag skrev här för att få tips som skulle kunna underlätta för katten, inte för att få mitt ägarskap ifrågasatt.
2# Hon har kattvänliga gräsväxter som hon tuggar på ibland, men hon är inte så intresserad av dem just nu.
Veterinärkostnader är något som tillkommer med djur för det mesta.
Hade mitt djur oavsett art ändrat beteende ex: börjat kräkas under en längre tid, vilket jag skulle säga att en vecka är så hade jag ringt veterinären och pratat med dom, i bästa fall så är det ju bara lite extra mycket hårbollar, i värsta fall så är djuret sjuk, och det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#3, #1 är mån om din katt. Det är därför hen svarar. Vill man inte att folk frågar varför man inte går till veterinär behöver man inte skriva något om det, annars är det inte så underligt att folk undrar. Det finns tusentals djur som inte kommer till veterinären i tid för att ägarna inte har tid, råd eller vet bättre.
Djur som är sjuka under längre tid ska alltid tas till veterinär, i synnerhet om inget man provat funkar.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#3 om katten spytt i flera dagar så var det nödvändigt att ta den till veterinären för länge sen!
Nej, jag vet inte varför du inte tar den till veterinären, därför jag frågade. Jag vet inte om du kanske bor avlägset eller har andra hinder just för att du nämnde att du inte har försäkrat katten så lät det som att det hade med ekonomin att göra. Men åter igen, du skriver att den spytt i flera dagar och det är inte normalt. Tänk om den svalt en tråd som inte kommer varken ut fram eller bak och snart kommer förstöra din katts insida.
Det är fruktansvärt hemskt att förlora sitt djur och jag kan bara föreställa mig hur hemskt man måste må om djuret lider eller till och med dör bra för att man av någon anledning inte tog den till en veterinär i tid.
Anklaga mig för att vara elak och okänslig allt du vill men det är din katt som får lida för att du inte tar den till veterinären om det behövs. Är det hår i magen så är det hyfsat lindrigt men nästa gång kanske det är något värre.
Här står vad man kan göra själv och när man måste söka vård. Hoppas hon blir bättre snart :) Har hon mycket hårbollar så kan det hjälpa att borsta oftare.
http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/krakningar-och-diarre-hos-katt/
Hur gammal är katten? Dricker katten mjölk/grädde?
'-Headlights on the highway-'