Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1351 ggr
weepingwillow
3

Genetik och arv-frågor om min katt!

Hej! För en månad sen adopterade jag en hankatt, på snart 2 år. Han är en stor katt. Han väger 6 kg, blå ögon och har färgteckning ungefär som en rödtabby mitted ragdoll. 

Han kommer ursprungligen från Lettland. Jag har lite kontakt med henne som hade honom först och hon säger att hans pappa är en ragdoll och mamma huskatt. 

Det som gör mig förvirrad är då hans färg och teckning, hur han kan ha ärvt den. Han är maskad. Och ska en katt bli maskad, så måste båda föräldrarna bära på anlaget. Jag antar att han är maskad eftersom han har blå ögon och föddes helvit.  

Det hade varit roligt om ni här i detta forum skulle vilja gissa er fram på hur hans föräldrar kan se ut, och från vem han har ärvt vad (om det är möjligt). Jag har nämligen ingen aning! Ragdolls kan ju se olika och och huskatter kan ju det framför allt! 

Han kom till Sverige då första ägaren flyttade hit. Hon tog med sig honom, men flyttade sedan tillbaka till Lettland och omplacerade honom. Han hamnade hos en familj här i Sverige där det inte fungerade. Och nu är han hos mig. Han är verkligen en speciell katt. Han är lik en ragdoll till personligheten. Han följer med mig överallt och är väldigt social och mysig. 

Jag laddar upp bilder på honom, så får vi låta alla spekulationer om hans arv börja :D 

weepingwillow
0

Jag vet ju att man kan ljuga mycket om ens katts arv för att få den såld, men om vi går utifrån hans utseende, hur tror ni hans föräldrar ser ut?

OberonsMatte
3

Maskningen har han fått från båda föräldrarna, men om pappan var Ragdoll är det kanske bara han som har haft dubbla anlag för det och alltså varit maskad själv. Om mamman bara hade ett maskanlag kan hon ha haft en helt vanlig teckning. Detsamma gäller för långhår. Det krävs långhårsanlag från båda föräldrarna (dvs dubbla långhårsanlag) för att katten ska bli långhårig. Om mamman hade ett korthårsanlag och ett långhårsanlag var hon själv korthårig, men din katt kan ha ärvt hennes dolda långhårsanlag.

Din katts genetiska grundfärg är röd och eftersom hanar ärver sin färg endast från mamman måste hon ha varit röd/creme eller sköldpaddsfärgad (både röd och svart). Var hon mönstrad kan hon t.ex. ha varit svartsköldpaddstabby eller blåsköldpaddstabby.

Om mamman kan man alltså förutom den genetiska grundfärgen bara veta vad hon bar på för anlag, men inte om de var synliga eller inte.

Om pappan var Ragdoll kan man utgå ifrån att han var maskad och långhårig, men färgen kan ha varit vilken som helst.

Vitfläcken stämmer inte med de olika Ragdollvarianterna för vitfläck, utan ser ut som en blandning. Var vitfläcken kommer ifrån är lite mer svårtippat då .

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

På bebisbilden ser man ett förmodat kullsyskon (?) sticka fram huvudet som det vore intressant att veta kön på. Om syskonet är en hona som är korthårig och rödtabby avslöjar det att pappan i det här fallet måste ha varit en rödmaskad Ragdoll. Syskonet visar också att minst en av föräldrarna måste ha varit omaskad. Om syskonet är korthårig måste också minst en av föräldrarna ha varit korthårig själv.

Sajtvärd Katter iFokus

weepingwillow
0

Tack OberonsMatte! Väldigt intresssant. Jag antar att kattungen bredvid är ett kullsyskon. Varför är inte den också maskad t.ex? Om kullsyskonet är en hane, vad kan det säga?

weepingwillow
0

OberonsMatte
1

#4 Att syskonet inte är maskat beror på att den inte har ärvt maskanlag från båda föräldrarna. Maskanlag är ett sk. recessivt anlag och måste därför finnas i dubbel uppsättning (ett från pappan och ett från mamman) för att synas. Eftersom  pappan var en Ragdoll hade han dubbla maskanlag (och endast maskanlag att föra vidare) , men mamman måste ha varit omaskad och haft ett maskat och ett omaskat anlag. Din katt fick maskanlag från både mamman och pappan och blev därför maskad själv, men syskonet endast från pappan och blev därför omaskad.

Om kullsyskonet också är en hane betyder det bara att den röda färgen kommer från mamman och att hon därmed måste ha varit röd eller sköldpaddsfärgad (men det visste vi ju redan eftersom brorsan är röd).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Eftersom både långhår och maskning är recessiva anlag är det också möjligt att båda föräldrarna såg ut som helt vanliga korthåriga "bondkatter". Mamman måste ha varit röd eller sköldpaddsfärgad, men pappan skulle ha kunnat se ut som vilken korthårig katt som helst till färgen.

När det föds långhåriga och/eller maskade ungar i en vanlig huskattkull är det nog ganska vanligt att man drar till med de rasinslag man tycker att dessa kattungar liknar, men vet man inte är det är inte säkert att både långhårsanlaget och maskanlaget har sitt ursprung ur en speciell ras eller ens en enskild individ.

Din katt ser iallafall väldigt gullig och go ut måste jag säga!

Sajtvärd Katter iFokus

weepingwillow
0

Tack åter igen för informationen! Jag är väldigt glad att han kommit in i mitt liv <3