Massa kattungar
Måste skriva av mig lite… Agree or Disagree, this is my opinion.
Idag märkte jag att en av mina grannars katter verkar ha fått kattungar 😮
Har ingenting emot katter alls, jag gillar alla djur stora som små, men jag tycker det börjar bli för många djur som inte är under kontroll i vårt område.
Det bor minst en hund i varje port och minst tre katter i varannan port och på detta lilla område så håller det snart inte.
På nätterna hör man hur katter fajtas konstant och det låter riktigt våldsamt. Ibland hör man hur katter sitter och jamar högt för att de inte kommer in till sig.
Katter som attackerar hundar, alltså smyger efter hundar och hoppar på dom och bryr sig inte om ägaren försöker skrämma bort katten. *suck* Och nu har en fått en massa kattungar, jag räknade dom till nio stycken, och den katten som jag tror fått ungarna är ca 1 år och verkar ha fått ungar med någon hankatt (tror jag vet vilken med tanke på ungarnas färger).
Lösa hundar som jagar katter för ägarna inte har vett i skallen att ha koppel på hunden.
Katter går och gräver i rabatter och sandlådor och gör sina behov, ingen som plockar upp efter sin katt inte.
Är man inte rädda om sina djur? Katter släpps ut vild för våg trots risk för att de kan bli påkörda eller förgiftade, de parar sig med vilken annan katt som helst, har man otur kanske det blir katter som blir förvildade. Man vill att katter ska ha högre status, men man verkar inte vilja göra mycket åt det själv och ta sitt ansvar som ägare utan vill få det serverat på fat. En del kattägare är faktiskt ordentliga, de som har galler på sina balkonger för de inte bor längs ned, och det ger jag dom beröm för, önskade bara fler kunde ta efter!
Tack för ordet. 🥵
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 

Det är strikt koppeltvång från 1 mars till 20 augusti. Går säkert att ringa både polis och kommun, gör det så kanske det blir förändring i ditt närområde.
#1 har redan gjort, de åker inte ut på sånt. Det är dessutom 100% koppeltvång i min kommun året runt för hund utöver jaktlagen. De tycker inte att de har tillräckligt med resurser för det.

Om du kan hundnappa lösa hundar och lämna hos polisen även om du vet vem ägaren är så blir det jobbigt för hundägaren i slutänden att få betala varje gång de hämtar hunden hos polisen. Går kanske med katter med?
Annars så kanske det är enklare att göra en lapp och dela ut i allas brevlådor om vad som faktiskt gäller när man har husdjur.
#3 har tänkt på att lappa, men vissa av dessa människor…. Finner inga ord. Har blivit hotad av flera människor på olika sätt när man bett dom ha mer koll på sina djur, man ger ju upp efter ett tag när varken de själva vill göra något och polisen inte vill ta tag i det.
Hundarna verkar dock inte vara det största problemet.
Tyvärr verkar inga kattägare som har sina katter ute vind för våg särskilt måna om sina katter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om inte polisen gör något, kan inte länsstyrelsen göra något? Med tanke på att djurägarna inte ser till djurets bästa om det springer omkring lösa hundar, okontrollerat antal katter mm.
Annars hade jag tagit en och annan hund till polisen så ägarna åtminstone får lösa ut den. Vet en som fick hjälp med att omhänderta ett stort antal katter en gång för de sprang omkring och blev bara fler och fler pga diverse oansvariga ägare som bara släppt ut massa katter på närmsta gård.
Ls har jag kontaktat förut efter att blivit hotad med hund (ägaren bussade sin hund på mig) och efter att ha blivit biten av två andra hundar men de säger att det är polisärende och polisen brydde sig inte om det, så jag tror väl inte att de skulle bry sig om några katter… Men jag kan ju alltid försöka.
Får man verkligen fånga in katter hur som helst? Och hur gör man? Vet inte vart det finns katthem att lämna in dom på eftersom kattstallet flyttade (de låg ovanför hundstallet förut). Hundar blir ju svårt att fånga in, även om de springer och jagar andra djur så är ju ägaren i närheten men de har ju ingen pli på dom, det finns en hund jag gärna vill fånga in men den är så rädd av sig, den tar egna promenader och går rakt ut i gatan utan att bry sig nämnvärt.
#7 nej man får inte fånga in katter hur som helst. Djur räknas som egendom och du riskerar att åtalas för egenmäktigt förfarande om du fångar in katterna. Om katterna orsakar skada eller avsevärda olägenheter så är det ett polisiärt ärende.
#7 Man kan inte "åka och lämna in" katter på katthem. Katthemmen har som regel fullt, och får inte ta in fler katter än vad de har tillstånd för. Man kan naturligtvis ringa dit och fråga ifall man hittar en katt i mkt dåligt skick, och be att få ställa katten på kö. Sedan sker en hård prioritering där skadade och sjuka katter, högdräktiga kattmammor samt kattungar vanligtvis har högst prioritet. Ägda katter ska överhuvudtaget aldrig plockas in av någon granne och lämnas till katthem. Det är stöld. Dessutom skulle det ju innebära att katter i nöd får vara kvar ute i onödan, därför att ägda katter tar upp de få katthemsplatser som finns. Man räknar med att det finns ungefär 100 000 hemlösa katter - och katthemmen måste förstås i första hand räcka till för dessa katter + katter från t ex misärhem. Redan i dag saknas det katthem och katthemsplatser, det skulle behövas många, många fler!!! Katthemmen drivs därtill ideéllt och det är naturligtvis inte OK om privatpersoner ska behöva lägga sin tid och sina pengar på någons grannkatter som denne har kört iväg till ett katthem…. Dessutom oetiskt att dra in katthemmen i sånt här, tycker jag. De har mycket nog att hantera ändå.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7 Katter skulle jag inte ha fångat in, de flesta har ju ett hem och man kan ju inte plocka in dem då. Men jag skulle ha försökt med länsstyrelsen, de har ju ansvar för att kontrollera att djur mår bra och man ska ju kunna ringa dem och tipsa/anmäla var de ska göra en kontroll.
Hundar som är på promenad med oansvarig ägare kan ju bli svåra att fånga in. Men hundar som rymmer regelbundet, eller är ute utan ägare skulle jag försökt fånga in och lämnat hos polisen.
Jag skulle akta mig för att fånga in främmande hundar, eller nå, jag fångar ofta in bortsprungna hundar men då har jag en treårig utbildning samt 19 års erfarenhet av hundar och deras beteende samt språk bakom mig.
Sedan förstår jag inte alls varför det ska vara acceptabelt att fånga in hundar men inte katter.
Sällan kan folk hantera eller läsa hundar rätt och att ge sig på en främmande hund är inte en bra idé, hunden kan bli skärrad, skrämd, försöka fly (vilket kan skada hals/nacke rejält med kroniska/livsfarliga skador om denne har halsband) eller försvara sig.
Tyvärr är folk naiva och anser att hundar ska gå med på precis allt som händer dem. Men det är lång ifrån alla hundar som accepterar att en total främling tar tag i dem och sedan ska försvinna iväg med dem.
Jag lärde mig som treåring att man inte ska gå fram till främmande hundar utan lov 😎
Det behöver inte handla om s.k "farliga" hundar. Men min hund skulle inte bli särskilt munter och någon gick rakt på och försökte fånga honom för att sedan tvinga honom ifrån mig. Han skulle inte gå med på det, morra ifrån rejält och vända på klacken. Han har humör och måste tas på rätt vis.
Absolut inte rätt väg att gå och vore direkt dumstrikt!
Att ta kontakt med LS är det som bör göras. Att experimentera själv är riskfyllt och går nog snarare ut över djuren.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Jag har fångat in två lösa hundar vid olika tillfällen i mitt liv, båda sprang på bilvägen, ägarna var i båda fallen mkt tacksamma när jag kom hem med hundarna som hade rymt.
Jag blev också lärd att inte gå fram till främmande hundar som liten, det hoppas jag alla får lära sig. Men i vuxen ålder räddar jag gärna förrymda djur från bilvägarna, lyckas jag hitta ägarna lämnar jag tillbaks den, har jag ingen aning eller inte lyckas hitta dem, så skulle jag lämna in den.
Det vore ju sjukt att inte göra vad man kan om det springer lösa hundar ute, det skulle definitivt drabba hunden när den blir påkörd.
#10 #12 Självklart rätt resonerat.
Gissar att varje normalt funtad hundägare skulle uppskatta att deras hund blir" omändertagen" istället för ev påkörd.
#12 Vänta lite, nu pratar vi nog om olika saker.
Jag pratar nämligen inte om husdjur som springer runt på vägar, du får gärna citera mig vart jag tagit upp det!
I den här tråden uppmuntras det till att fånga in hundar till höger och vänster enbart för att störa ägarna, det argumenterade jag mot.
Men om man nu ska börja fånga in djur till höger och vänster, varför ska då inga katter fångas in? 😎 Här har ingen hund någonsin blivit påkörd (trots att de flesta går lösa med mer eller mindre kontroll), utan enbart katter. Väldigt många katter..
Så ska man gå efter statistik bör alla katter fångas in här?
Jag har aldrig hört talas om folk som börjat fånga katter i bostadsområden för att de hypotetiskt sett skulle kunna bli påkörda, faktiskt.
Sedan är det ju inte av välmening människor i denna tråd uppmuntrar till att fånga in främmande hundar, utan för att göra det jobbigt för ägaren.
Förstår poängen, men det kommer slå tillbaka på en själv och hunden, rejält om man har otur.
Inga djur ska fångas in om de inte befinner sig i en verkligt farlig situation, herrelös eller borsprungen. Självklart kan man ibland behöva fånga in djur, det motsätter jag mig inte - men att fånga in i syfte att irritera/störa djurägaren är ingen bra väg att gå, som sagt.
Självklart kan det vara svårt att veta säkert om hunden är bortsprungen eller liknande, då får man själv chansa på det man anser passar bäst.
Det är just principen att fånga in främmande djur nästan för "skojs" skull som skrämmer mig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Nej precis, man kan inte fånga in en katt (eller hund för den delen) hur som helst, jo om den är på min egendom och förstör så, då har jag väl rättighet att göra det, men nu har jag inte riktigt någon sån egendom 😛 Däremot får man som hundägare ta smällen om en katt skitit i kommunens sandlåda, för det kan inte dom se någon skillnad på. Det blir direkt hundförbud på parklekar, men katterna finns inget förbud på.
Jag har fångat in en hund, i mitt område, och det var ju tur med den hunden (kom inte ens från min del av Sverige utan var på besök och hade råkat fly i skräck). Jag minns en gång om att det stod i media att man i Sverige skulle utföra en mass-infångst av herrelösa katter och katter som vandrade fritt ute, om det blev av minns jag ej, vad de gjorde med dom katterna vet jag inte heller, men jag tycker att något sånt borde göras igen, för att få lite mer styr över alla katter som vandrar runt, få tag på de som inte har ägare.
Det finns regler/lagar om att en kattägare ska ta upp efter sin katt och betala om ens katt förstör, men jag tycker att lagarna är så slappa, om man kunde stärka dom så kanske det skulle bli bättre. Jag minns min grannes katt, fy va jag hatade att se den, den anföll allt och alla, katter, hundar, människor, och den såg väldigt vanvårdad ut, smal som *** ful päls och luktade äckligt, men inget som LS eller polis ville bry sig om, där önskade jag att den stackaren bara kunde få somna in, för den hade så sjukligt beteende, och ägaren va ju inte riktigt klok.
Här har både hundar och katter blivit påkörda flera gånger, men inget som skrivs i tidningarna, vilket är synd för man ser inte allvaret i varför man ska ha mer koll på sitt djur.
Att mass-infånga ägda katter som går ute är inte tillåtet, eftersom katten enligt gällande lagstiftning har rätt att ströva fritt ute.
Att mass-infånga hemlösa katter - i syfte att minska antalet - fungerar inte. De allra skyggaste katterna blir kvar och får då fritt utrymme att föröka sig. Vi får då en stam av ännu skyggare katter, och snart är de lika många igen. Den metod som finns och som fungerar är TNR. Då fångas hemlösa katter in, kastreras och får sedan leva under kontrollerade former i området där de fångades in. D v s volontärer ger katterna mat och vatten och daglig tillsyn och ser till att katterna får komma till veterinär vid behov. Volontärerna har också koll på om nya katter kommer in på reviret, och kan fånga in och spåra ägarna till dessa. På det här sättet föds inga nya katter i området, och man slipper mkt av revirstrider mellan katter i och med kastreringen.
När det gäller sandlådor, nedkissade utemöbler, rispor på bilar o s v, så är det faktiskt som så att det är den som har sandlådan/utemöbeln/bilen som får se till att skydda sin egendom. Katten har rätt att vistas ute.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
det stämmer inte det finns en lag som säger att hubdar och katter ska hållas under uppsikt utomhus och det gäller som sagt även katter! Men face IT INGEN med utekatter håller koll på vart dom är.
#14 Ok, då förstår jag. Men man kan ju självklart inte gå och fånga in någons hund om de är på promenad, det vore ju stöld. 🤔
Om det springer en lös hund (alltså utan ägare) tycker jag den ska fångas in. Om det är någon som ständigt släpper sin hund och låter den springa vind för våg så tycker jag ägaren ska ha problem, för den ser inte det minsta till djurets bästa (eller till vilda djur, tamdjur och andra människor) och i de fallen tycker jag att lösa ut den hos polisen vore väldigt milt, en anmälan och regelbundna kontroller eller att bli av med hunden vore på sin plats om man inte kan ta hand om den efter upprepade misslyckanden. Klart man inte går och fångar in hundar för skoj skull.
Ang. katter tycker jag det är fel att ha utekatt i tätbebyggda områden. Dock ser jag det som mycket mer allvarligt om hundar springer lösa än om katter gör det, för hundar ska hållas kopplade eller under sådan uppsyn att de kan vara utan koppel, medan katter har rätt att gå lösa ute.
#17 skulle du kunna länka till den lagen?
Katter har rätt att vistas ute, men själv tycker jag inte det är rätt att låta en katt vistas ute om man bo i tätbebygt område. Jag tror faktiskt att skärpta regler skulle förbättra hållandet av katt, exempelvis att katten måste vara chipmärkt och måste vara registrerad på ägare för att få tillåtelse att vistas ute, det kanske kan höja statusen med samt att man inte går och impulsköper en kattunge, för den blir ju dyrare om den är chipmärkt och registreras på en ägare och man kanske är mer noga med att inte ens katt går i avel om man har striktare regler. Men ja, tankar kan man ju ha :p
Att katter ska vara kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade innan de ev. får vistas fritt utomhus är en självklarhet som jag ser det. Det är också nödvändiga åtgärder för att vi ska ha en chans att få bukt med problemet med hemlösa katter.
Precis, önskade bara att fler kunde inse det. För det skulle nog bli mycket bättre, för alla. Men då ligger väl störst ansvar hos Kommunen? Staten? LS? Jag har ingen aning..
Vad som behövs är att få till en lagstiftning om obligatorisk ID-märkning, ägarregistrering och kastrering av alla katter som inte ska användas i seriös avel. Här kan du läsa mer om detta: http://www.aftonbladet.se/debatt/article21514218.ab
Naturligtvis får en sådan lagstiftning inte drabba de redan hemlösa katterna, utan de behöver få hjälp var och en utifrån sin situation.
synd att den skrevs i aftonbladet. Dom tas inte på allvar längre och få som bryr sig läser den.
#25 Det här är ju en debattartikel och inget som aftonbladet har skrivit. Det viktiga är vem avsändaren är. Samma info/synpunkter sprids naturligtvis även genom andra kanaler.
Och? Det ligger fortfarande hos Aftonbladet.
Samma information sprids som sagt även via andra kanaler.