Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 776 ggr
kina33
0

Vad kan felas min katt?

Katten slickar sig ofta runt nosen. Verkar inte nöjd med fodret. Drar sig undan och ligger gärna längst in i en garderob. Har blivit rädd för främlingar.

Hon har en känslig mage och jag fick kämpa med fisk och ris innan den lugnade ned sig. Men det var ett par år sedan. Nu får hon endast "Perfect fit Sensitive" torrfoder.

Hon dricker mycket tycker jag och funderar på om hon har socker

Hon jagar möss fortfarande så hon är inte helt utslagen. Pälsen ser ganska OK ut.

Detta har pågått en tid

I natt hulkade hon utan att spy. Vilket jag inte sett förut

Hon är ca 5 år kastrerad bondkatt. Utekatt.

Kan det vara fodret?  Socker?  Njurarna?

[Lilyz]1
5

Ta katten till veterinär som kan undersöka och ev. ge svar på dina funderingar. 🙂

OberonsMatte
1

Det bästa är att låta en veterinär ta ett blodprov. Det ger svar direkt om det är något som är fel med de inre organen eller om katten har en infektion i kroppen. En god idé är också att de tar en ordentlig titt på tänderna.

Vet du om hon har gått ner i vikt också?

Sajtvärd Katter iFokus

kina33
0

Jag  hade henne hos veterinär för vaccinering i förra veckan. Bad dem titta i hennes mun, men de hittade inget.

Jag borde bett dem ta prover då.

Vikten: hon känns lite lös i skinnet över skuldrorna utan att vara direkt mager.

Kanske är det mask?  Senaste avmaskningen var 10/1 och ibland undrar jag om tabletten verkligen "tar". Det är den där enkla engångskuren. (Jodå hon svalde tabletten)

annzoo
0

Ta katten till veterinären för en koll. Att katten visar beteende som hon inte haft tidigare är ett tecken på att något inte står rätt till.

Uppkatten
2

Att katter slickar sig runt munnen indikerar många gånger att katten mår illa. Illamåendet kan ev. också förklara varför din katt inte är så pigg på att äta. En katt som mår dåligt drar sig ofta undan.

Illamående kan katter bli t ex om de har problem med lever och/eller njurar.

Katter som har njurproblem tenderar dessutom att gå ner i vikt samt att dricka och kissa mycket.

Instämmer med övriga om att du bör låta kontrollera katten hos veterinär med bl a blodprover.

Det är också viktigt att du väger din katt regelbundet så att du ser om kattens vikt plötsligt börjar förändras. Väg först dig själv tillsammans med katten. Väg sedan bara dig själv. Räkna ut skillnaden = kattens vikt. Skriv upp vad katten väger så att du kan följa din katts vikt över tid.

Hoppas allt går bra med din katt. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kina33
0

Tack!
Jodå jag ska boka tid asap hos vet. Har  nu gett henne avmaskning. Ska försöka hålla henne inne för att se hur avföringen ser ut (hon vill ogärna gå på lådan inne)
Jag har vägt henne ett par ggr tidigare och har rätt bra känsla för hennes vikt. Ska ändå väga henne idag för att får en "status".  Brukar använda hushållsvåg.  Personvågen är för inexakt.