Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 776 ggr
Selinda98
0

Kattbråk efter bortgången kattkompis

Skrev även detta i utekatter iFokus, men eftersom detta verkar vara en aktivare sajt skriver jag även här. Men jag ber om att snälla låt bli att dra upp innekatt vs utekatt debatten, min katt har varit ute katt i 15 år och det har funkat utmärkt och hon trivs betydligt bättre när hon får gå in och ut som hon vill. Vi försökte ha henne som innekatt först men det funkade inte. Hon rev i princip sönder väggarna för att hon så gärna ville ut. 

För ett tag sen var jag tvungen att avliva en utav mina 2 katter. Sen det hände har min andra katt hamnat i flera kattbråk. Förr när det kom katter till våran tomt brukade hon springa in och sätta sig i ett fönster och morra. Nu stannar hon ute och hamnar i bråk med katter som kommer hit och dessutom så kommer det mycket oftare katter hit  nu sen min andra katt gick bort. Hon går aldrig utanför tomten utan det är bara när katter kommer hit som det blir bråk. Det är speciellt en av grannkatterna som kommer hit ofta nu. 

Jag undrar för det första varför det har blivit en sådan tydlig skillnad (gissar på att grannkatterna hade respekt för min andra katt, hon var liksom alltid "bossen" av min andra katt och att nu min andra katt känner att hon behöver försvara reviret, men jag vet inte) och för det andra, vad ska jag göra åt det? Hon jamar högt när en katt kommer innan så jag hinner stoppa det innan något allvarligt händer om jag är hemma, men är så orolig för att hon ska skada sig om jag inte är hemma någon gång. Hon har aldrig varit i kattbråk tidigare och är gammal så hon har nog ingen chans mot den yngre grannkatten. Vad ska jag göra? Är så orolig!

Scorpio97
4

Det låter som att din nuvarande katt inte haft revir riktigt tidigare, utan det var den andra kattens revir och den som höll undan andra katter. Nu när grannkatterna insett att den katten är borta och att det bara är en gammelkatt som försöker behålla reviret som är kvar, så försöker dom ta över reviret. 

Men jag vet inte riktigt hur du ska lösa det, eller ens om det går. Det är väldigt svårt att hålla andra katter från sin gård, speciellt om man ändå vill ha utekatt själv. Och en femtonårig katt är gammal och kan inte försvara reviret mot yngre katter. 

Så jag måste säga det du inte vill ha som svar: ha katten inne, eller låt henne bara gå ut i sällskap med dig. Personligen skulle jag inte våga ha en så gammal katt ute ensam, speciellt inte om andra katter försöker gå på henne.

//Jessie

Selinda98
0

#1 Min andra katt var lika gammal och definitivt inte starkare eller piggare, snarare tvärtom. Så hon hade inte heller haft någon chans om katter gav sig på henne, men de gjorde aldrig det.

Scorpio97
3

#2 Hon kanske hade "tagit reviret" innan hon blev gammal, och därför gav sig andra katter inte på henne när hon blivit gammal heller? Så hon kanske inte behövde försvara reviret på grund av det. Sen är ju alla katter olika, och vissa verkar naturligt vara ranghöga på ett sätt som andra katter vet instinktivt och försöker därför inget.

//Jessie