Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2027 ggr
Grönabrödrosten
1

FIC - Kan jag göra något?

Min katt har haft problem med urinvägsinfektion hela sitt liv (hon är 6år om en månad), och har jag förstått veterinären rätt så har hon FIC.

Dock sa dom en gång att vissa katter kan få urinvägsinfektion om dom sitter på en kall fönsterbräda ofta, speciellt om det drar vid fönstret eller om dom sitter på ett bord tex på balkongen och spanar. Sen sa dom gången efter det att det är stressrelaterat.

På tisdag har hon ätit smärtstillande medicin i två veckor, märkte att hon började kissa mer än vanligt på måndagen.

Denna gången har det inte släppt riktigt, det har liksom gått upp och ner. Efter några dagar började det komma mer blod, sen slutade det och hon verkade må bra men sen började hon kissa på golvet igen och nu är det blod igen. Hon är dock mer lugn och kommer till ro nu senaste två dagarna, springer inte och kissar hela tiden utan ligger gärna och gosar. Hon är pigg och leker ibland, äter och dricker bra.

Men ska till veterinären imorgon igen då hon hade kissat på golvet, lådan och i badkaret när jag vaknade idag.

Men till mina frågor;

• Kan jag göra någonting för henne förutom att ta henne till veterinären och ge medicin?

• Är det dumt att låta henne vara ute på balkongen fast hon gillar det så mycket? Kan det liksom göra henne kall och det göra allt värre?

• Hon började kissa på en måndag, på lördagen hade jag en kompis hemma hos mig. Vi satt och lyssnade på lite lagom hög musik, spelade tvspel och pratade, kan det ha utlöst det om det handlar om stress? Lite högre musik tänkte jag. Det var inte så hög musik att man inte kunde sitta och prata samtidigt, så absolut inget dunk. Min kompis har hon träffat många gånger.

Vad tror ni? Finns det något jag kan göra? Handlar det kanske inte om FIC?
Hoppas ni har några förslag/vet något man kan göra som kan hjälpa mig, tycker så synd om henne!

Kopplade in Feliway för första gången igår för att se om det kan hjälpa.

Vi köpte en medicin hos veterinären för ett årsen ungefär som jag kunde ge en-två månader innan hon brukar få urinvägsinfektion, men tabletterna var för stora för henne att svälja och hon vägrar äta om man häller något på maten eller ens rör det med en sked.

Innan hade hon urinvägsinfektion på senhösten/början av vintern och slutet av vintern/början på våren.

Nu när vi var hos veterinären var det ett årsen och 3-4 månader sen vi var där, och gången innan var det exakt ett årsen, en vecka mer eller mindre kanske. Så det är iallfall inte två gånger om året längre.

Lite info om henne, hur vi bor och så:
Hon är som sagt 6år. Blandning av vanlig bondkatt och norskskogkatt. Hon är kastrerad och blev det när hon var under året.
Hon är innekatt men får vara ute på balkongen som är nätad. Vi bor i en etta. Hon har ett stort klösträd och en klöstunna.  Äter ett bra torrfoder från djuraffären och äter även blötmat. Hon är lagom i vikten, mår bra vad jag kan uppfatta det.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få. Hoppas någon orkar lära allt och att ni sitter inne på bra svar, tack i förhand!

Trevlig söndag!

Grönabrödrosten
1

Tänkte om det fanns mer saker man kan göra.
Jag tycker hon har det så bra hon kan ha det. Ställen att sova ostört, sitta högt upp, osv.

Men får väl bara leva med att hon mår sådär. Gör allt för att det inte ska hända något stressande för henne.
Firade inte ens jul på vanligt vis hemma hos mamma iår för jag inte ville riskera stress för min katt. Så bröt en viktig tradition för jag gör allt jag kan för min katt.
Har en grej som behövs fixas i lägenheten men om vaktmästaren skulle komma hade hon antagligen blivit stressad.
Vill borra upp några hyllor på väggarna men det skulle göra henne rädd och då kanske det utlöser det.
Så behövde lite mer tips. Men antar att det inte finns då.

Silvestris
0

Fodermässigt är blötmat det allra bäst för en katt med FIC. Sedan kan man ge tillskott av Cystophan och Zylkene. Cystophan är avstressande och innehåller även ämnen som stärker slemhinnorna i urinvägarna och Zylkene är avstressande.

FIC har ingenting med kyla att göra utan beror på många faktorer varav stress och fysiologiska avvikelser (för små binjurar, onormala nervbanor mm.) är de främsta orsakerna bakom. Gillar hon att vara ute på balkongen bör hon få vara där så mycket hon vill.

Sedan handlar det om att ge henne en förutsägbar tillvaro. För att minska stressnivån behöver katten veta vad som kommer hända. Rutiner är viktiga. Möjlighet att komma undan och annat stressreducerande verkar du redan jobba med.

I värsta fall kan man prova psykofarmaka.

OberonsMatte
0

#2 Har man bara en låda och kristallsand så att katten känner sig tvungen att då och då kissa på andra ställen är det en onödig stressfaktor i kattens tillvaro.

Sajtvärd Katter iFokus

Grönabrödrosten
0

#3 Ska dra ner ännu mer på torrfodret och ge mer blötmat.
Ska kolla upp tillskotten, skulle vara toppen om det var något man gav flytande genom en sån spruta in i munnen, det är alltid lätt att få i henne sånt.

Då får hon fortsätta att ha tillgång till balkongen minst 2 timmar om dagen, längtar till vår och sommar när jag slipper frysa ihjäl för att hon ska kunna gå in och ut som hon vill, haha!

Ska försöka klämma in en sån klöspelare som går från golv till tak med några avsatser på till henne också så hon har mer möjligheter.

Vet du om urinvägsinfektion tar på hennes kropp så hennes njurar kan lägga av i tidig ålder? Allt kan ju hända och dom kan ju alltid bli sjuka, men rädd att förlora henne flera år tidigare pågrund av det.

Tusen tusen tack för din hjälp!

Grönabrödrosten
1

#4 Och bara för jag hade den kattsanden för ett årsen så måste det betyda att jag har det nu också? För saker och ting kan inte ändras och sådär?
Good to know..

OberonsMatte
1

#6 Ja, eftersom du aldrig svarade i den tråden och inte nämnde något om hur lådsituationen ser ut i dagsläget finns det inget som tyder på att du tagit till dig av rådet att förbättra lådsituationen.

Sajtvärd Katter iFokus

Grönabrödrosten
2

#7 Jag lider av psykisk ohälsa. Vissa perioder är det helt åt helvete och då orkar jag knappt gå upp ur sängen, äta och sådär. Då prioritera jag bort såna här grejer som inte känns livsnödvändiga och tyvärr glöms dom sen bort ibland när allt lagt sig. Himla tråkigt att du får förutfattade meningar om mig pågrund av att jag inte svarat pågrund av mitt mående. Att du ens tar dig tid en gång till och skriver förvånar mig med tanke på hur du ser på ett uteblivet svar.

[[pimey]]
0

Du behöver inte ta på dig offerkoftan TS utan då du inte svarat antogs det att du inte vidtagit åtgärder för lådsituationen. Och även om det inte känns som en prioritet för dig så är de det! Din katt är sjuk då kan du inte se förbi hennes hälsa att ha problem med urinvägarna är akut

Grönabrödrosten
2

#9 tog inte på mig offerkoftan, jag förklarade hur det låg till. Hur kan man ens påstå det? Är det något fel med att må dåligt eftersom man inte verkar få förklara varför man inte svarat? Ska jag ljuga och säga att jag sket i det istället eller vad? Sa bara sanningen. Och om du läser och lär dig förstå så sa jag att jag prioriterar bort sånt här, alltså att svara på ett forum då det är ett uteblivet svar på detta forum vi pratade om, för det finns viktigare saker att lägga orken på. Alltså att ta min katt till veterinären när den var/är sjuk trots allt annat. Tänkte att man borde fatta att det tillhör viktigare saker men läsförståelse kan vara svårt för vissa människor märker jag så bäst att säga det så det inte sker några missförstånd :)

OberonsMatte
0

Oavsett vad det beror på har du inte gett någon information om hur lådsituationen ser ut och det var enbart därför jag återigen informerade om hur viktig den är när det gäller att reducera stress och felkissande. 

Har man en känslig katt bör man ha fler än en (stor och öppen) låda, ordentligt med finkornig, klumpbildande sand och rensa sanden från kissklumpar och avföring  minst 2 ggr per dag.

Sajtvärd Katter iFokus

Grönabrödrosten
3

Man kan inte råka glömma skriva något? Så istället för att ens anta att jag skiter i min katt kunde du ställt frågan hur det ser ut med lådan. Kanske borde skrivit om jag passar en hund ibland, om jag reser utomlands ofta så hon bor någon annanstans, om jag har fester hemma ofta osv, för sånt kan stressa också. Så då råkade jag utehålla information ju. Orkar inte diskutera detta ens, orkar inte riktigt med personer som antar saker utan istället att fråga. Himla ofta man ser folk som är otrevliga, hoppar på andra osv, och då är jag inte ens här ofta. Trodde en sånhär sida var till för att hjälpa varandra. Men det kanske inte är syftet med denna sida. Jättetacksam för ett bra svar jag fick med tips. Och nej. Situationen ang kattlåda ser inte lika dan ut som för ett årsen.

Silvestris
0

#5 Om det finns en underliggande stress bakom FICen sliter det på hela kroppen, inte säkert att det tar mer på njurarna än på något annat organ. Får man inte bukt med problematiken får man nog tyvärr räkna med ett kortare liv.

[lillelull]
1

Min katt har också fått FIC. Jag gav zylkene i tre månader ca och byggde en säng ovanpå garderoben så han kunde komma upp mer på höjder, vilket var väldigt uppskattat då han alltid försöker komma högre upp. Har 4 kattställningar men kan inte ha såna till takhöjd då jag bor i en lägenhet med så högt tak att det knappt finns så höga ställningar och sen är han otroligt klumpig för att vara katt så han skulle absolut klumpa och slå sig men ja garderoben är säker och han hoppar ner på soffan eller på en stor puff på golvet. Han äter även godisar som heter Uri- flex aptus, finns hos veterinärbutiker. Och han åt zylkene utstrött på maten och sen gav jag mycket mjuk mat och även torrfoders kulor med vatten så han fick i sig mycket vätska under perioden då han mådde dåligt. Han har aldrig haft symptom sen den gången och slutade m zylkene och uri flex efter tre månader men har det hemma utifall att!

[lillelull]
0

Men vi fick ju första gången åka till veterinär och då var han inlagd tre dagar pga detta :-/ det var tufft. Är glad att han är symptom fri och mår bra nu!

Björksätter
0

Vi har haft en katt med fic. Hon hade konstant problem i 2 år, sen lät vi henne somna in. Hon fick zylkene och cystease kontinuerligt. En lång period åt hon metacam och sista året kortison. Vi hade två feliwaydosor, flera klösträd, två lådor. Hon gick dessutom ut när hon ville och hon var en mycket duktig jägare, dvs fick mycket stimulans. Hon åt bozita blötfoder. Orsaken till henne stress berodde på en mycket elak grannkatt som spöade upp henne oräkneliga gånger. Den kattens satt även på våra fönsterbrädor och terroriserade henne genom fönstren. Hon var konstant stressad och därför gick hennes fic aldrig bort. Så för hennes skull fick hon somna in.

[lillelull]
0

Oj så tråkigt  💔😭 #16 jag har  faktiskt inte hört talas om  att man avlivat en katt som haft FIC.
 Är detta något som vet rekommenderade för de ansåg att det var omöjligt att få katten bra igen?
Är det vanligt att man avlivar en katt som har FIC, någon annan som har erfarenhet av detta?  
När jag var inne för FIC så kom aldrig detta ens på tal så det är därför jag undrar,
 jag vill inte verka som att jag kommer med nån slags pekpinne på vad du egentligen borde ha gjort men jag bara undrar då jag är nyfiken och själv har en katt med detta.

Provade ni inte att ge henne både blöt och torr foder mat som är gjort för FIC, veterinärfoder?
Jag fick med mig några smakpåsar av detta när jag var inne med katten på sjukhuset.
Kunde ni inte ta ett snack m ägare av den andra katten, eller att man kunde göra något åt den andra katten istället?
Man kan också i svårare fall ge en sorts antidepressiv medicin som har haft god inverkan på en del katter som min vet hade behandlat. Det var saroten som var preparatet som gavs då och jag blev erbjuden det utifall att det skulle bli värre men det blev det inte i vårt fall.  

Oavsett så väldigt tråkigt och hemskt för både dig och katten att behöva uppleva allt dehär 🌺

Björksätter
1

Vi hade dialog med veterinären om henne och kom överens om att om inte kortisonen hjälpte heller så var det bäst för henne att slippa lida mer.  Hon kissade små droppar och kissade väldigt ofta. Jag tyckte inte det var schysst att låta henne leva så och speciellt inte när vi inte kunde hjälpa henne heller. Som vet sa så levde hon ju ett perfekt kattliv med utevistelse och en massa jakt, ägare som la mycket tid och verkligen försökte anpassa hemmet efter henne.

Grannarna var medvetna om problemet men deras katt är ju högt älskad av dem och har varit utekatt hela livet. Hon bodde här före oss och är 8 år gammal så har många år kvar där hon kommer vara stridbar om sitt revir. Vi markerade så gott vi kunde om att hon inte hade i vår trädgård att göra och såg hon oss drog hon men var vi inte där så struntade hon högaktingsfullt i det.

Hon var ingen social katt vår katt och lite skygg så att placera om henne kändes heller inte rätt mot henne. Det hade nog bara gjort henne ännu mer stressad. Sen var hon dvärgväxt och enligt vet så ger det följdproblem när de blir äldre. Hon blev 3 år bara. Väldigt tråkigt men ett väl grundat beslut.

[lillelull]
0

Ja förstår! Tack för ditt svar! ♥️