Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3594 ggr
Mickan77
2

Seriös huskattsavel?

Jag undrar varför det anses så ”hemskt” med huskatts-avel. Jag kan absolut förstå det när det inte är seriöst, dvs katterna är vaccinerade, avmaskade, besiktade osv. MEN det finns ju de som gör allt det där med sina huskatts-ungar innan leverans. Jag har tidigare endast varit ägare av raskatter, men kände att denna gång kan det lika gärna bli en huskatt. Jag är inte intresserad av varken avel eller utställning, utan vill bara ha nya kompisar som ska vara en del av familjen. Köpte mina två huskatter för ca 1 år sedan och dessa var båda två innan leverans (olika ”uppfödare”): Vaccinerade två ggr Avmaskade Veterinärbesiktade 2 dagar innan hämtning Chippade Dolda fel försäkrade Fick dessutom ett köpekontrakt samt kvitto. Jag var och hälsade på 2 ggr innan jag hämtade dom vid 12 veckors ålder och det var väldigt noga med vem som fick köpa och hur katterna skulle få det. Kan detta ändå inte anses som seröst? Betalade 4000 kr resp 4500 kr, vilket är ca hälften av vad en katt med stamtavla hade kostat. De är birmablandningar och ser ut som det. De har förövrigt inte varit sjuka en dag…. Hur skulle du som uppfödare motivera mig att istället köpa en renrasig katt? Vad är det som gör att det är mycket mer positivt att köpa från en uppfödare om huskatts – uppfödaren är seriös? Är medveten om att föräldradjuren i mitt fall ej är testade. Men finns det andra anledningar som ni ser det?

[dynamitella]
10

Grejen är ju att det finns så många hemlösa huskatter att avel över huvud taget inte är försvarbart. Då framförallt inte med djur som inte har stam.
Likväl är det väl ingen vettig renrasuppfödare med reggade djur som säljer sitt djur åt huskattavel.
Uppfödaren i fråga måste ju känna sig lurad och som om hela avelsplanerna var förgäves när katten sen blandas ut med "lite vad som helst".

Wellcraft
7

Marknaden är mättad för längesedan. Fler huskatter bidrar till ännu lägre status och att fler hemlösa katter avlivas, fryser ihjäl, osv.
Så enkelt är det.
Katthemmen är överfulla av huskatter, inte raskatter.
Dessutom finns ingen stam, hälsokoller eller dylikt vad gäller huskatter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mickan77
5

#1 förstår inte motiveringen att avel på huskatter skulle vara värre än raskattsavel. Blir det färre hemlösa katter om det bara föds upp raskatter??? Nej i sånt fall borde all avel förbjudas

Scorpio97
8

Enligt mig kan inte en huskattsuppfödare vara seriös, för enligt mig föder ingen seriös uppfödare upp katter när marknaden redan är mättad. Det finns redan alldeles för många hemlösa huskatter (siffran som brukar nämnas är väl 100-150'000 stycken hemlösa katter i Sverige), och marknaden är långt över mättad. Skulle det finnas lika många siameser, skulle jag tycka att siamesuppfödare vore oseriösa också om dom fortsätter föda upp.

Sen ska en seriös uppfödare ha koll på vilka sjukdomar katterna kan bära på. Hittills har jag aldrig träffat en huskattsuppfödare som har koll åtminstone tre-fyra generationer tillbaka och då är det omöjligt att veta vilka sjukdomar som ungarna kan bära på. Är föräldrakatterna inte ens testade så är det absolut inte en seriös uppfödning enligt mig. Därför kommer jag aldrig uppmuntra sådan avel heller. Antingen stödjer jag en seriös uppfödare som gör sitt bästa för att förbättra sin ras och katters värde eller så köper jag en katt från ett katthem. 

Här har du en äldre tråd om samma ämne: http://katter.ifokus.se/discussions/55cb31e4ce12c40eee0006a6-funderingar-kring-avel?participating-2

//Jessie

Mickan77
1

# 2 nja det finna en hel del raskatter på katthemmen oxå, men dessa kan ju inte längre kallas för det, då de inte fick med sig stamtavlan i en väska på ryggen när de blev utslängda/rymde.

Wellcraft
9

#3 Nu upprepar jag mig själv, men blir irriterad.
Ta en titt omkring dig, behöver du hjälp?
Här kommer några länkar!
http://fiahemmet.se/
http://foreningen9liv.se/
http://www.orebrokatthem.com/
http://www.katthemmet.nu/
Gå in och kika! Hur många raskatter respektive huskatter ser du?
Om du inte förstår hur ditt resonemang havererar just nu så känns det inte värt att diskutera.

Raskattsaveln är en väl medveten avel som främjar kattens status. Alla djur i stamtavlan hälsotestas och annat nödvändigt.
OCH nej, en hälsokoll hos veterinären där veterinären palperar lite garanterar inte ett friskt djur.
Tack.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mickan77
6

#2 som sagt… Om marknaden är mättad kanske man inte ska avla på raskatter heller på några år?

[[pimey]]
7

Ni ska tacka seriösa raskattsupppfödare att allt vi gjort för katterna. Tror ni lagar, tester och sånt kommer från huskattsägare? Nej det är vi uppfödare och våra förbund som strävat efter bättre katthållning, subd avel och vi vill minska ner på hemlösa katter så vi hjälper även katthem. Det är inte vi seriösa uppfödare som skapat alla dessa hemlösa och dessutom utgör våra raskatter endast 15% av totala kattbeståndet! Resten är huskatter med både hem och hemlösa. Vi är förebilder för hur en god avel ska se ut! För inte ser ni hundratals hemlösa raskatter som springer omkring? Skulle alla avla efter våra regler skulle det knappt finnas hemlösa katter.. Sedan så kan vi inte bara sluta med vår uppfödning då flera värdefulla linjer och katter skulle försvinna och flera raser skulle försvinna!

Wellcraft
3

#5 Din okunnighet lyser igenom. Du vet väl att det är rätt enkelt att kolla upp om katten är en raskatt eller ej?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[pimey]]
2

Så skyll inte på oss! Utan på dem som inte bär kunskap

Mickan77
3

Ni behöver inte bli otrevliga. JAG sysslar inte med avel och kommer aldrig att göra. Jag ville ha en intelligent diskussion. Går det?

Mickan77
6

Jag frågade trevligt hur ni skulle kunna motivera. Ni lyckas inte genom att inte kunna uppföra er konstruktivt

Wellcraft
5

#12 Jodå, jag har varit konstruktiv. Och alla andra också 😎
Konstruktiv betyder inte att man ska hålla med just dig, vad gäller allt 😉

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hime
6

Att avla på otestade katter är otroligt oansvarigt.

Har du hört talas om blodgruppering? Eftersom dina katter är delvis Birmor är det rätt aktuellt i det här läget. Eftersom ca 12% av alla Birmor bär på blodgrupp B är det otroligt viktigt att testa honan. 

Vet du vad som händer om du parar en hona med B-grupp med en hane som har A-grupp? Kattungarna dör då de blir förgiftade av mammans mjölk.

[[pimey]]
3

Att vara konstruktiv innebär inte att vi ska hålla med dig TS vi är många här som föder upp seriöst eller bär stor kunskap så läs vad vi skriver istället för att vända taggarna utåt.

[[pimey]]
4

Vilken uppfödare ska man gynna? Den som ser till rasens hälsa, typ och temperament och offrar mängder med tid och pengar för att få fram trevliga och friska individer eller den som avlar hejvilt, vill absolut inte spendera för mycket så denne skippar viktiga tester osv sedan lägger till % raser hit och dit för att kunna kräma ur så mycket pengar som möjligt ur katterna? För det är just vad dessa människor gör det gör det till en vinstdrivande affär och skiter fullständigt i katternas hälsa och sålänge folk går på deras lögner så fortsätter dom. För en sak kan jag säga om ni tror att seriösa uppfödare tjänar pengar så är det långt ifrån sanning vi går knappt + - 0 :) Vi har dessutom regler att avla efter det har inte BYB uppfödare (back yard breeder)

[[pimey]]
2

Även om en huskattuppfödare skulle göra samma tester som oss så kommer de aldrig kunna sälja katten för mer än 1000-1500 kr för tyvärr är det vad just värdet är på en huskatt ligger idag även om jag tycker de ska kosta bra mkt mer! Jo de kommer kunna sälja dem för mer om de lägger till raser som inte finns ;)

Mickan77
8

Nu börjar det likna nåt 😊…. Som sagt, jag behöver inte bekymra mig om blodgrupper hit eller dit. Mina katter är kastrerade och jag är inte intresserad av avel. Men har snubblat över mycket på nätet om just huskattsaveln och ville som sagt bara få svar på mina frågor i översta inlägget. Tror att det är viktigt att ni som är emot huskattsaveln kan motivera er sak på ett moget sätt istället för att resa agg. Man lyssnar sällan på retorik skriven i affekt. För övrigt så tror jag att kattens status skulle höjas betydligt om katterna var dyrare (även om de inte har stamtavla)

[[pimey]]
3

Jag vill gärna höja priset på huskatten och då ska den marknadsföras som huskatt och inget med %, blandras eller dylikt. Det ger endast huskatten lägre status men tyvörr med det överskottet vi har så tror jag inte att någon kommer betala 4-5000 kr för en hederlig vacker huskatt. i dagsläget kan vi bara informera och be folk kastrera sina katter samt id märka dem. Det har lagts fram ett förslag flera ggr om tvång på id märkning och kastrering för utekatter men det går segt :/

Ominous
2

Jag förespråkr endast seriös rasavel. Där man fokuserar mycket på hälsa och beteende. Handlar inte om att huskatter är sämre, utan att de har lågt värde i människors ögon och det sköts helt enkelt inte. Jag vill höja katters värde genom att se att fler har stamtavla och endast säljs för ett bra pris.

Jag är helt emot huskattsavel, även om det såklart är bättre i de få fall de faktiskt vaccinerar mamman innan, och chippar och vaccinerar ungarna. Problemet är att det inte är kontrollerat, det finns inga regler eller klubbar att bli utslängd ifrån. Det är helt enkelt inte lika pålitligt. 

Även om man startade en "klubb" likt sverak för huskattsavel och hanterade det exakt som raskattsavel så kvarstår faktum att man inte känner till huskatters historia, du vet inte vilka sjukdomar som sprids vidare.

Jag hade kunnat acceptera någon form av blandras-klubb. Där man hade stamtavla på alla katterna och endast avlade på de man visste var lämpliga. Men helt ärligt ser jag ingen poäng med det.

I wish I could write as mysterious as a cat

molbojse
0

Jag är emot huskattavel. Som många andra sagt - marknaden är mättad för länge sen. Jag går dock inte i taket lika hårt när båda föräldradjuren genomgår alla tester som raskatter samt att ungarna fått sitt grundvaccin, är avmaskade, märkta och gärna kastrerade också. Det skadar faktiskt inte att behålla ungarna en månad extra för att kunna lämna bort kastrerade bebisar istället.
Så överbefolkat som katthemmen faktiskt är så hjälper det alla parter att adoptera därifrån istället :)
Hoppas du fick ett bra svar och jag ber om ursäkt på förhand om jag låtit otrevlig i min kommentar. Det är inte meningen, i så fall.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Mickan77
1

#19 Känns som om det blir allt mer vanligt att folk gärna betalar 4000 kr eller mer för huskatter. Jag betalade ju det för mina och det var inget tal om % hit och dit i annonserna. Det stod att det var huskatter och jag var införstådd med att det inte betecknas som något annat än just det. För mig var det viktigt att de var grundvaccinerade, avmaskade, chippade och besiktade osv. Jag ratade annonser där katterna inte var det. Om man kollar Blocket så verkar de flesta huskatter kosta där omkring. Alla har dock inte fått samma fina grundförutsättningar som uppfödarnas.

annzoo
4

Man ska alltid dra öronen åt sig speciellt då en eller båda (fast olika raser) föräldrarna är raskatter. Varför har man inte parat med en av samma ras? Har man inte gjort ens de grundläggande hälsokoller tex navelbråcks och testikelkoll på föräldradjuren. Har man inte gjort hälsotester man kollar inom rasen? Dessa försvinner inte bara för att man parar med en annan katt. Många sjukdomar finns i flera raser även hos huskatten.

Du säger att dina birmablandning och ser ut som birma. hur såg den föräldern ut som inte var birma?

[Tibonnanj]
1

Jag har inget emot huskattavel och tror inte att det är där problemet ligger. Däremot skulle det finnas mycket mindre hemlösa katter om man införde lag på kastrering och sterilisering på katter som inte ska användas i avel oavsett ras och alla utekatter. Dessutom borde alla som vill köpa djur ha ett intyg på att de är lämpliga att äga ett djur och har ekonomin och planering att förse djuret med den veterinärvård och allt som djuret behöver och intyga att man kommer att kastrera djuret om det inte ska användas i avel.

Karmatarerskanise
4

Jag skulle vilja ha en vettig anledning till varför man hellre köper en huskatt än en raskatt. För hittills har jag aldrig hört eller läst någon. Jag har bara sett ignoranta människor som inte förstår vad avelsarbete innebär och som väljer en billigare katt.

mariesdotter
3

Jag valde min första katt spontant. Om jag räknas som ignorant, må så vara. Okunnig var jag faktiskt, har lärt mig massor bara av detta forum. Jag hjälpte min moster att hitta en katt via en bekants bekant och när jag var där så föll jag hals över huvud för en unge i en annan kull, blott två veckor gammal. Han var den enda som inte var tingad, så det kändes som ödet att han skulle få följa med mig hem tio veckor senare. Han är huskatt - ras var aldrig något jag ens funderade över när jag förälskade mig i honom. Det påstås att han är hälften perser exotic, men det sa mig inte så mycket. Jag skulle inte ens ha någon katt egentligen. Det är det bästa jag gjort, dock. Min andra katt valde jag mer medvetet. Också huskatt. Hon var en av de vuxna honkatterna på samma ställe som fick massa kullar (vid det laget, ett år senare, hade jag insett hur dåligt skött allting var därute) och jag adopterade henne istället för en av hennes ungar. Så i mitt fall berodde det på okunskap (och blixtförälskelse). Har aldrig ångrat det, jag avgudar mina två och jag vet själv att de har det bra här. Sen vet jag att det inte är så för alla katter. Nästa katt ska jag i vilket fall som helst ta från ett katthem :) Slå inte ner på mig som rovfåglar nu, är ni snälla 🙈

[Tibonnanj]
0

För oss va ras och utseende inte viktigt. Men just att huskatter är billigare va en stor anledning till varför vi köpte en. Vi lägger hellre pengarna på en bra försäkring och bra mat. Att raskatter avlas för att bli friskare är en bra sak men samtidigt borde det inte finnas hinder för att skapa en stamtavla för huskatter, så det är lika lätt att hålla koll på hälsan där som hos raskatter.

Karmatarerskanise
3

#27 Själv lägger jag pengar på raskatter med allt vad det innebär OCH bra mat och bra försäkring. Dessutom har jag en buffert för oväntade kostnader.

Jag kommer aldrig förstå eller respektera att man väljer katt efter pris. Adoptera från katthem, då stödjer man i alla fall inte den fortsatta skitaveln.

[[pimey]]
6

Billigare katter = risk för sämre hem. Katter ska inte kosta mindre än en Ullared T-shirt som de gör idag det gör att många (jag säger inte alla) behandla dem som slit och släng varor. Ser dagligen på FB om hur folk budar på kattungar, 1000 kr är "för dyrt för en katt", säljes för 1 kr tassen osv. Det är vidrigt att se hur folk ser katter sedan påstår de sig älska katter? att höja priset på huskatter ger den åtminstone ett bättre värde. Folk köper hundar för 9-15000 utan problem men att betala en tusen lapp för en huskatt går inte.

[[pimey]]
2

Bra pengar, bra mat, bra försäkring och en bra buffert

Mickan77
0

#23 kattunge 1: pappa renrasig Birma och mamma huskatt (blandning birma/norsk. Kattunge 2: mamma renrasig birma och pappan huskatt (blandning birma/perser) Fick aldrig veta några % satser. De marknadsfördes som huskatter och inget annat. Fick träffa både mamman och pappan till båda mina kattungar.

Mickan77
1

#29. Håller delvis med dig om billigare katter = sämre hem. Men…. Det är nästintill lika många raskatter med stamtavla som omplaceras på Blocket pga att folk har tröttnat. Vad händer med dom när de inte blir sålda? Antar att de avlivas? Är rädd för att när folk tröttnar på sina djur så spelar summan man köpt katten för inte någon roll. Katten ska bara bort.

MonicaLagerquist
3

Det är ytterst sällan som raskatter avlivas pga att de inte blir sålda. Sen ska man tänka på att andelen raskatter är runt 13 %.Av dessa är de flesta kastrerade och de flesta uppfödare hjälper till om katten behöver omplaceras.

Jag har kö på folk som väntar på vuxna katter som ska omplaceras.

Stolt ägare till tre La permer

[[pimey]]
2

Anledningen att de omplaceras är till 90% att uppfödare använt dem klart i avel och letar sitt föralltid hem. Det är inte ett dugg svårt att få en fd avelskatt såld. Jag har hittills omplacerat 1 hona och 1 hane båda var besiktigade, vaccinerade och kastrerade innan flytt och det öste in förfrågningar båda gångerna. Jag har aldrig hört någon som behövt avliva sin raskatt för att ingen ville köpa den.

[Tibonnanj]
0

Varför kan inte huskatts avel utföras på samma sätt som raskatts avel?

Läs mina kommentar på #24 och #27 innan ni svarar.

molbojse
2

#25 Nu fick vi visserligen vår huskatt gratis, men själv skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa en huskatt från en katthem eller en omplacering från Blocket framför en raskatt. Anledningen är att jag vill hjälpa de överfyllda katthem som redan finns och kanske hjälpa en familj som avlivar sin friska och välmående katt för de hittar inte nytt hem åt den då ungen blivit allergisk eller nåt. Förutom att hjälpa till vill jag även ha möjlighet att kunna ha katten ute (självklart inte vind för våg och dygnet runt som alla antar när man nämner utevistelse) om vi skulle flytta ut på vischan och ha den möjligheten :) sen kan jag tycka det är lite spännande att se hur katterna blir som vuxna om man får en unge (läs: ungar från dräktig hittekatt) eftersom det inte alltid är tydligt när de är små. Blir lite julkalender2 över det hela. Priset är för mig oväsentligt, ett värde ligger inte i kostnaden utan livet. Om jag så skulle betala lika mycket för en huskatt som för en raskatt skulle jag välja en huskatt ändå :) vi har en dyr försäkring till våran kille (105:-/mån) och han äter väldigt bra mat. Hoppas du fick ett vettigt svar på din fråga nu ^^

molbojse
2

#35 Tänker på alla tester och undersökningar som görs på raskatter innan avel? I så fall kan man göra det på huskatter med, men det är betydligt svårare att se ärftliga sjukdomar då man inte kunnat gå flera led tillbaka. Man kan heller inte skriva någon stamtavla på huskatter eftersom det inte finns någon rasstandard. Det finns huskattbevis, som är det närmsta man kan komma en stamtavla för huskatter, men säger ändå inte så mycket. Mest ett intyg på vad man har för katt, färg, kastrering, osv :)

Mickan77
0

# 32 och 34 Ja så är det säkert (att det är betydligt lättare att omplacera en raskatt) Då det finns många annonser även om raskatter som folk tröttnat på eller inte lan ha kvar av olika anledningar, så menade jag bara att människor överlag inte verkar anse att det är ett livslångt åtagande att ta hand om ett djur (gäller även smådjur), vilket känns skit. Känns inte som det bara är priset på djuret alltid som spelar någon roll.

MonicaLagerquist
4

#38 Det kan hända saker i livet som gör att man måste omplacera katten.Tyvärr kan ingen se in i framtiden och då kan man ibland få lov att tänka om.

[Tibonnanj]
0

#37 Jag tänkte att det skulle va en ide att ta fram en grund och en mall för stamtavla till huskatter. Vet inte vad som ingår i en stamtavla till raskatt men om uppfödningen av huskatter blev mer reglerad så skulle man nog lätt kunna dokumentera flera generationer och deras hälso historia.

Mickan77
1

#39. Visst är det så…ibland. Men jag köper inte riktigt att man måste sälja sin katt för att man blivit gravid eller för att man ska skiljas. Det borde man ha tänkt på innan man skaffar ett djur, att saker händer i livet. Tycker att alltför många impulsköper djur.

[Tibonnanj]
0

Ändrade familjeförhållanden och flytt är nog de mest icke godtagbara anledningarna att sälja sin katt enl mig

Karmatarerskanise
1

#36 Nu kan du ju inte jämföra att hjälpa en katt från katthem med att köpa en raskatt.

Jag bad om någon vettig anledning till varför man köper huskatt framför ras (läs:bidrar till skitaveln). Du gav ingen sådan.

Det finns många raskatter som klarar sig utomhus om man nu är så obrydd att man släpper ut sin katt.

molbojse
1

#40 Som sagt, det går inte att skriva någon form av stamtavla till huskatt, eftersom det inte finns någon rasstandard. En stamtavla talar inte bara om vilka föräldradjuren är och visar på flera led bakåt, utan även vilket färg och teckning katten har samt vilken standard den följer. Det närmaste stamtavla till huskatt man kan komma är ett huskattbevis, så din tanke finns redan men kanske inte som du önskar :)
En Maine Coon till exempel följer sin rasstandard när den har sin semilånga och tjocka päls, är stor i kroppen och de karaktäristiska tofsarna på öronen. På samma sätt har Birman sin beiga päls, maskningen och blå ögon. Man känner igen den direkt. En huskatt kan komma i alla färger och teckningar, alla pälstyper och alla storlekar. Därför går det inte att skriva en rasstandard för huskatter och därmed ordna någon form av stamtavla till dessa :)

[[pimey]]
1

Precis som säger det måste finnas en standard och det gör det inte på huskatter då alla ser olika ut. Långa, korta, breda, smala osv

Mickan77
0

#45. Varför MÅSTE det finnas en standard? OBS. Frågan är ställd i all välmening då jag inte är insatt eller har någon kunskap om avel och dyl.

Karmatarerskanise
2

#46 För att man ska kunna avla fram friska och trevliga katter som har de egenskaper som rasen ska ha.

mariesdotter
1

Jag antar, rent allmänt, att det undras över varför man köper en huskattunge och på så sätt stödjer oseriös avel? Inte att man undrar varför man köper en huskatt överhuvudtaget, från t.ex. katthem? För om ingen köper dem, vart ska de då ta vägen? Är ju inte deras fel att människan missköter sitt ansvar. Vill bara ha lite klarhet i diskussionen, vill inte blanda mig i utan är så nöjd att få stå vid sidan av och läsa istället och på så vis lära mig mer av folk som kan mer än jag :)

Mickan77
0

#47. Så standarden har inget med utseendet att göra?

MonicaLagerquist
8

Jag tycker inte att man behöver ha en standard om man ska föda upp husklatter.

Det som behövs är ju ett register över vilka föräldrarna är och deras hälsostatus.

Men innan det är dags att börja avla måste ju överskottet skäras ner till noll.

#48 Rent krasst så är det bara köparna som kan stoppa oseriös avel. Om ingen köper dessa katter kommer ju uppfödarna få lov att sluta föda upp.

Karmatarerskanise
0

#49 Det också.

burmamys
6

Instämmer helt med #50!

Kastar in ett bidrag till diskussionen:

Varför är det så hemskt med huskattsavel?

1) Det finns ett enormt överskott på huskatter i Sverige, så många att katthemmen inte förmår ta hand om alla. Marknaden är övermättad. Därför anser jag att alla huskatter bör kastreras innan försäljning.

2) Huskatter har ingen stamtavla vilket betyder att det inte går att se om en katt bär på några recessiva sjukdomar eller defekter, och då går det inte att avgöra om katten är lämplig för avel.

3) I de fall uppfödaren parat två raskatter (av samma eller olika ras) så är det nästan alltid så att föräldradjuren INTE har bedömts som lämpliga för avel. Det kan vara för att de har någon defekt eller är bärare av en sjukdom, eller så kan det vara för att de mentalt inte är lämpliga, eller att de inte följer sin rasstandard. Raskatter som säljs för avel säljs i regel bara till den som har stamnamn. 

Vad är en stamtavla?

En stamtavla innehåller en beskrivning av kattens ras, kön, om den är fertil eller kastrerad, färg, och resultat från tester för sjukdomar, och på baksidan kan man föra in kattens vaccinationer. Kattens ras bestäms utifrån dess utseende, som finns beskriven i rasens standard. 

Poängen med att beskriva utseendet är att de som avlar får ett mål att arbeta mot. Att skriva en standard för huskatter skulle innebära att utseendet likriktas. Det finns en ras som kommer från, och har särskild status som bevarare av, den europeiska huskatten, och det är rasen Europé.

Utöver utseendet har alla katter olika andra egenskaper (beteende, fysisk förmåga m.m.). Om de katter som ingår i en ras i större utsträckning än genomsnittet har vissa egenskaper så beskrivs dessa egenskaper som "rastypiska". 

Ju färre individer som används för att skapa rasen (foundation cats), och ju fler generationer aveln pågått, ju mer fixeras både utseendet och de andra egenskaperna som följer med den. Sjukdomsgener är ofta recessiva vilket innebär att både mamma katt och pappa katt måste bära på samma gen för att kattungarna ska bli sjuka (statistiskt sett blir då 25% sjuka, 50% bärare och 25% friska).

Genom medveten och välplanerad avel kan man systematiskt välja de friska och mentalt sunda/trevliga kattungarna för vidare avel och kastrera de som bär på sjukdomar och andra oönskade problem.  

Hundaveln har pågått mycket längre än den moderna aveln av våra raskatter, och därför har de flesta hundraser mycket specifika utseenden, egenskaper och även rasbundna sjukdomar, som man inte lyckats eliminera. 

Varför kan inte huskatter ha stamtavla?

Huskatter kan få huskattsbevis, där man skriver att de är huskatter, kön, färg, och om de är fertila eller kastrerade. Man kan även föra in kattens vaccinationer på huskattbeviset.

Men eftersom huskatter ser ut hur som helst så går det inte att skriva en rasstandard och därmed kan de inte heller ha någon stamtavla.

Huskatter, som inte ingått i någon medveten avel, kan bära på alla möjliga sjukdomar, det blir väldigt jobbigt för katten och dyrt för uppfödaren att testa dessa katter för "allt".

Om överskottet på huskatter raderas – vilken sorts avel skulle vara möjlig?

Om vi tänker oss en framtid där överskottet på huskatter är nere på noll, då skulle man kunna modifiera huskattbeviset till att innehålla resultat på hälsotester, och utifrån detta tillåta avel på registrerade huskatter, men det kommer ändå ta väldigt lång tid innan man kunnat eliminera de recessiva sjukdomar och defekter som finns. Då bör man ändå ha ett mål med aveln som inte har med utseendet att göra. För att t ex kunna avla på ”duktiga musfångare” eller katter som är duktiga på klickerträning eller som servicekatter, måste det upprättas beteendeprov som mäter de önskvärda egenskaperna i en ung ålder för att man ska veta vilka katter som ur det perspektivet är lämpliga för avel.

Det är inte så enkelt som att bara avla….

Carmarino
4

Om man nu fokuserar på hälsa och sundhet i raskattsavel, varför avlar man då på de perserkatter som har den allra mest intryckta näsan? Vad jag har förstått så är de "finast", trots att platta nosar inte är bra för katter (eller hundar med för den delen). Har alltid undrat över detta, så jag hoppas det finns ett vettigt svar. Önskar dock inga påhopp för att jag dristar mig till att fråga.

Några kommentarer från ett par veterinärer: http://www.hemmetsjournal.se/katt/Experterna/Veterinaren/Ska-man-undvika-kattrasen-exotic/
http://www.metro.se/nyheter/katten-bella-ar-domd-att-do-i-fortid/Objgbv!07_0856-23/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
5

#53 håller med helt och hållet. Det finns tyvärr exempel där rasens standard (utseendet) fått företräde framför hälsa och sundhet. Frågar du dem som avlar perser säger de att de arbetar mot dessa hälsoproblem, men personligen anser jag att alla former av extrem typning förr eller senare för med sig hälsoproblem.

burmamys
3

Jag tycker domare och uppfödare har ett gemensamt ansvar att rasstandarden ska hållas så att inte uppfödare lockas att avla på allt mer extrem typ, då det ofta är de mer extrema katterna som väcker uppmärksamhet och vinner på utställningar.

Karmatarerskanise
2

#53 Man måste som köpare se till att köpa perser och exotic som inte har problem med andning. Seriösa avlar avlar bort dessa problem.

Carmarino
2

Om man ska köpa en perser ska man i så fall man se till att det blir en klassisk: http://www.klassiskperser.n.nu/utseende. De ser ut som katter ska - med nos. Problemet är väl då att de tyvärr inte vinner några priser på utställningar, trots att de (i mitt tycke) är så mycket gulligare och finare än de trubbnosade.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Karmatarerskanise
0

Jag äger själv två plattnosar utan andningssvårigheter.

[[pimey]]
3

Innan ni klankar ner på perser och exotic, har ni någonson pratat med en uppfödare av denna ras? Har ni någon gång läst de nya forskningsrapporterna kring deras hälsa? Eller antar ni att de har en massa problem bara för att de ser så annorlunda ut?
Ja perser var sjuk på 80 talet, den hade andningssvårigheter och rinnande ögon bla och det tack vare att uppfödarna inte var uppmärksamma nog och valde ut fel djur i avel. De insåg sitt misstag och i samarbete med rasförbundet, kattföreningar och veterinärer kunde de ta fram ett hälsoprogram att jobba efter. Idag klassas persern som en FRISK ras, det finns en knapp handfull med andningssvårigheter men än så finns det dom med lite för trånga tårkanaler men de går inte i avel. Rom byggdes inte på en dag så det finns fortfarande en del saker att jobba på. men jämför man med hur den var från början är skillnaden radikal!

Jag var på en föreläsning om just perser och pratade med en del uppfödare då jag själv är intresserad av rasen och uppfödarna gör ett riktigt bra jobb med sin avel, de väljer noggrant ut sina avelsdjur och avlar inte på minsta defekt då en del av dem var med från början så vet de nu vad de inte ska sträva efter! Sedan är nog dom de personerna som får ta mest skit för sin avel då folk klankar ner på att de avlar på såna katter och det är folk som varken pratat med dem eller är insatt i rasen utan dömer efter första anblick!  Som sagt innan ni drar den klassiska "persern är sååååå sjuk" så läs på och prata med uppfödarna.
SVERAK hade dessutom ett inslag om persern förra året där veterinärer gjorde en del uttalanden bla "Persern är lika frisk som vilken annan ras som helst idag" :)

Persen är dessutom en riktigt trevlig ras, lekfull men ändå lugn och otroligt harmoniska!

[[pimey]]
1

Jag kan ta att ni inte gillar utseendet men snälla prata INTE om deras hälsa när ni faktiskt inte vet något i om hur deras hälsa ser ut idag

Carmarino
3

#60 Vem har klankat ner på perser/exotic? Jag undrade bara varför man avlar på de perserkatter som har den allra mest intryckta näsan. Om det är din katt som syns i din Avatar så är den ju jättesöt, men så har den också en liten näsa och ser inte ut som "the grumpy cat".

Nej, jag vet inte så mycket om hur deras hälsa ser ut, men de veterinärer som har uttalat sig i diverse artiklar bör ha en ganska god bild av hur det är.  Jag säger inte att alla perser har andningsproblem, men den som vill ha en perser/exotic bör vara medveten om vilka problem som kan förekomma, och se till att köpa en katt som inte har dessa problem.

Silvestris
5

Nu kommer jag och bryr mig om petitesser, men det du beskriver är SVERAKs version av en stamtavla. De har tryckt ihop stamtavla, registreringsbevis, vaccinationsintyg, kastreringsintyg, testikelintyg, navelbråcksintyg, intyd om hörsel och intyg om ID-märkning i ett och samma dokument. Det är rätt unikt. De flesta kattförbund gör inte så.

I praktiken är en stamtavla ingenting annat än ett dokumenterat släktträd. Ett dokument som anger en individs genetiska ursprung. Det behövs ingen rasstandard för det, det behövs inga hälsotester, inga intyg… det är ett dokument över en individs härstamning kort och gott. Vem som helst kan skriva en stamtavla. Det betyder inte att alla stamtavlor är "officiellt erkända" dvs. att de godtas för registrering hos de olika kattförbund som finns i världen.

Den främsta anledningen till varför kontrollerad huskattavel där man utfärdar stamtavlor inte förekommer är för att intresset inte finns. Skulle huskattuppfödare vara intresserade av att dokumentera sina katters bakgrund, göra hälsotester och utfärda stamtavlor skulle de göra det. Men de är inte intresserade. Svårare än så är det inte. Så visst, de kan. De vill bara inte.

[nevamisse]
3

Att avla på huskatter där man inte har koll på flera generationers sjukdomar är helt idiotiskt. Föräldrardjuren skall även ha genomgått alla tester u.a. Annars har man bidragit till den oserisöa huskattaveln. Självklart skall ungarna vaccineras, besiktigas mm, men det rättfärdigar inte aveln som fortfarande är okontrollerad.

Ang perser ska man givetvis inte köpa kattungar av oseriösa uppfödare där katterna har andningsproblem. Vi har haft tre st perser och ingen har haft några besvär med andning.

Man får ju vara lite påläst innan man skaffar katt och se till att inte köpa katt, oavsett ras, hos en oseriös uppfödare.

burmamys
0

#63 tack för info! Ja det är SVERAK s stamtavlor jag beskriver. Trodde att stamtavlor i alla förbund var uppbyggda på liknande sätt. 😊

Karmatarerskanise
1

#61 Det är väl inget fel att avla på FRISKA katter hur än deras nos ser ut?

[[pimey]]
2

För att ens kunna få ut stamtavla måste föräldrarna ha/vara:
Id märkta
ha stamtavla
intyg för hälsoprogram (då en del raser ingår i ett hälsoprogram)
NUA- intyg där katterna inte har navelbråck
NORM-test för hankatt som visar att testiklarna sitter där dem ska
Vita katter måste ha hörselintyg

Vem som helst kan skriva en egen liten fin stamtavla och tro att det ska vara något form av intyg men nej så funkar det inte. för att kunna få ut stamtavlor måste INTYG skickas in till förbundet

[[pimey]]
3

Min Avatar är min förra avelshona som är en Ragdoll.

Jo praktiskt taget så gör ni det ni dömer hälsan efter nosen och hur rasen var förr men ingen av er är uppdaterad om dess hälsa idag och att den faktiskt är FRISK. Jag ser inget fel i att dess nos är platt, den får vara superlång, superkort, superbred men sålänge hälsan sättsa i fokus så är det nog för mig.

Silvestris
0

#66 Det beror helt på förbund. Olika förbund har olika regler för registrering. När katten väl är registrerad kan en stamtavla utfärdas.

[[pimey]]
0

68# vilka förbund då? Vad jag kan läsa mig till på WCF, FHK och TICA så kräver de samma sak om inte mer punkter på vissa förbund tex intyg att katter som Maine coon inte har fler tår

[[pimey]]
0

Så innan ens katten kan bli registrerad måste olika intyg från föräldrarna skickas in, det räcker inte bara att föräldrarna har en stamtavla

Silvestris
0

#69 TICA registrerar alla katter och utfärdar därmed stamtavlor till alla katter. Detta skiljer dem från alla andra förbund då de för ett genetiskt register snarare ön en stambok. Det är antagligen anledningen till varför många raser skapas inom TICA.

[[pimey]]
2

OCH mycket fuffens och skit som pågår där. Inte ett seriöst förbund precis, vet en del avstängda uppfödare som gått över till TICA och får fortsätta sin hemska avel där trots bevis och varning till förbundet. De bara viftar bort en.

[[pimey]]
1

Att skapa raser betyder inte att man blandar en defekt efter en annan och poff så har vi en ras. Så fungerar TICA, blanda som du vill

Silvestris
2

#73 Det är uppenbart att du inte är insatt i hur TICA funkar så du kanske ska sluta uttala dig på den punkten? Skitavel förekommer inom alla förbund och även SVERAK tar emot uppfödare som stängts av från andra förbund. Vilka som är seriösa och inte får man bedöma själv men TICA är ett av de största officiellt erkända kattförbunden. Tack vare friheten som finns sker grovjobbet till många raser (som sedan godkänns av FIFe) inom TICA. Det gnälls det inte över utan man tar glatt emot de raser som skapas inom TICA.

monjan
0

Någon undrade här ovan om en vettig anledning att skaffa huskatter. Om den är vettig eller inte får någon annan avgöra men jag har bland annat katter för att de ska hjälpa till med att ta möss och sork, vilket mina gör alldeles utmärkt. Jag kommer snart att skaffa en katt till men skulle aldrig skaffa en raskatt som levt inomhus och som jag inte vet om den kommer att jaga eller inte. Mina katter köper jag hos "uppfödare" som har sina katter ute och där jag vet att ungarna lärt sig jaga. Även katter från katthem går bort av den anledningen att jag inte vet om de är några duktiga jägare eller inte.

Karmatarerskanise
8

#75 Med andra ord stödjer du att okastrerade katter springer ute. Verkligen det sämsta man kan stödja.

[[pimey]]
6

75# verkligen det absolut sämsta och känslolösa situationen att köpa katt. Du kan få tag i bra råttjägare på katthem. Du tycker alltså det är bra att folk släpper ut sina okastrerade katter, föder dem ute och sedan få vara ute för att lära sig att jaga? är du född på 60 talet? För då hade man såna här låga tankar kring katter.. Ingen ha sagt att du måste skaffa raskatt men ta in en hemlös istället

monjan
0

Låga tankar om katter har jag inte och inte heller anser jag att de varken behöver föda ute eller leva hela sitt liv utomhus. Men jag vill som sagt ha dem som jägare. En omplacering kan i och för sig vara aktuellt om de jagar men det är inte så ofta jag sett det.

Och hur vet jag att de är bra råttjägare på katthem?

Karmatarerskanise
2

#78 Det struntar man i om man bryr sig om katter. Att bidra till massor av hemlösa katter är verkligen lägst av allt.

monjan
0

Vad struntar man i?

Karmatarerskanise
4

#79 Om de är bra jägare eller ej. Vet du hur läget med hemlösa katter ser ut idag? Sluta bidra till det. Ta ansvar!

monjan
0

Vi kommer nog inte tycka lika men för mig och många med mig är skadedjursbekämpningen en viktig del av anledningen att ha och välja katt.

[[pimey]]
4

Tänk på att hemlösa katter som gått ute länge ha varit tvungen att lära sig jaga och vissa ha instinkten att göra det redan så nog kan du alltid ta och göra en insats för de hemlösa och välja ut en aktiv katt än att skita i att vi har så många hemlösa och fortsätta uppmuntra denna oseriösa avel.

Karmatarerskanise
1

#82 Välj då kastrerade katter. Dom lär sig nog att jaga ska du se.

Ominous
5

Sluta skaffa katt och ring anticimex istället. Hur fan kan man endast se katter som billig variant av skadedjursbekämpning? Du skadar hela sverige kattpopulation genom att stödja de mest hänsynslösa kattförsäljarna. 

Finns massa raskatter som är duktiga jägare. Till skillnad från buskavel så kan man faktiskt lättare förutspå beteende och hitta en ras som duktiga jägare. Sen finns det såklart överfulla katthem tackevare såna försäljare du stödjer, där kan man också adoptera ifrån. Det går säkert att be om en katt som är väldigt livlig och lekfull, då kommer den säkert att fånga möss.

Silvestris
7

#78 Katthemmet är fulla av vuxna katter som överlevt år ute på egen hand så vill du ha jägare lär du hitta sådana på katthemmen.

oh-la
5

#85, katter är inte bara en "billig skadedjursbekämpning". Det är en otroligt effektiv, miljövänlig och långsiktig skadedjursbekämpning. Katter är fenomenala på att hålla skadedjur på en låg nivå, utan gifter som Anticimex använder. Katten är, bland annat, ett brukshund. Vad är det som är så fult med det? Hellre katt än gift som kan ställa till det både för människor och andra djur. Och bara för att en katt är just en "brukskatt" innebär det inte att dom tas sämre omhand. De katter jag träffat i stallar och på gårdar har varit kastrerade, fått gå in och ut som dom velat, haft tillgång till sadelkammare, fikarum och uppvärmda utrymmen där dom haft det gott. Dom har varit försäkrade, fått bra mat och oändligt med uppmärksamhet. Till på köpet har dom hållit råttor och möss borta från foder utan gifter. Och nej, jag har ingen huskatt. Jag har birma, registrerad, utställd, försäkrad, innekatt.

Wellcraft
1

Det finns mindre hundar som funkar perfekt om inte bättre för skadedjursbekämpning . 
Om en  vill ha en hund så kan man då välja att stötta de uppfödare istället som föder upp seriöst.
En jrt eller pinscher skulle älska att vakta gården och döda skadedjur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

oh-la
3

#88, absolut! Men katter gör också jobbet. Varför skulle det vara mindre kontroversiellt med en hund än en katt?

Ominous
1

Fast nu hade inte djuren det bra, utan det hela uppmuntrade till byb och okastrerade utekatter. Köper man en katt från en seriös uppfödare och har den utomhus(in och ut alltså) på ett lämpligt ställe, kastrerar, försäkrar osv. Då ser jag inget problem med det. Nu pratade vi om att uppmuntra till byb och oseriös katthållning för att man vill ha skadedjursbekämpning.

Att bortse från katthem och seriösa uppfödare bara för att man vill ha en billig skadedjurbekämpare kommer jag aldrig tycka är okej.

Wellcraft
1

#89 Man kan köpa en skadedjursbekämpande hund från en seriös uppfödare som värnar om djuren.
Man kan inte köpa en huskattunge från en byb uppfödare och sedan tro att man värnar om djuren.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Karmatarerskanise
0

#87 Vad det som är fult med okastrerade katter som springer fritt? Försummar du dig eller förstår du verkligen inte?

oh-la
2

#92, jag är ganska säker på att jag på inget vis skrivit att jag tycker det är ok med okastrerade utekatter… Jag vände mig enbart mot grejen om katter som "billig skadedjursbekämpning", jag ser inget fel med stallkatter eller katter som håller ordning på skadegörare om det sköts som de katter jag träffat i sammanhanget. Jag har heller, vad jag vet, inte skrivit något om vilken typ av katt man ska ha till detta, eller vart den ska införskaffas. Jag har inte sagt att jag är för byb, eller att okastrerade katter ska springa ute. Det är tolkningar som jag absolut inte står för.

ElisabethB
1

#92 Vore intressant att läsa vad #87 skriver som gör att du tolkar det som att okastrerade katter bör ränna ute. Jag kan inte hitta något sådant inlägg i tråden från oh-la överhuvudtaget.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Karmatarerskanise
0

Hur vet man annars om det är bra jägare?  Det skrevs ju ovan att man ju måste utvärdera.

oh-la
1

#95, då måste det vara någon annan än mig du syftar på… Varken ordet "utvärdera" eller något av dess synonymer finns i mitt inlägg #87

Karmatarerskanise
0

#96 Skrev inte att du skrev det. Men du sade heller inte något om att de ska kastreras innan de släpps ut. Så jag antog dumt nog att du också ville se om katterna var bra jägare eller inte.

Ominous
1

Du försvarade monjan som förespråkade folk som hade sina okastrerade katter ute. Eller menar du att du inte gjorde det? För annars ser jag ingen relevans i ditt inlägg du skrev som svar på mitt.

Jag skrev inte att det var fel att ha djur för att hjälpa en ta skadedjur. Jag skrev att det var fel att uppmuntra till byb för att få skadedjursbekämpning billigt. Då bör man alltså hellre kontanta ett skadedjursbekämpningsföretag.

oh-la
2

#98, jag kan inte se att jag skrivit att jag håller med om det heller. Jag skrev en helt personlig åsikt om katter som skadedjursbekämpare. Om du finner det relevant eller inte i diskussionen får stå för dig. Jag skrev det eftersom jag såg det som ett relevant inlägg, en tanke om gårdskatter som ju uppenbarligen avhandlades i tråden. Hade jag hållit med någon specifik hade jag självklart hänvisat till det. I övrigt tycker jag man frågar på ett trevligt sätt hur man menar om något är otydligt, inte läser in saker jag aldrig skrivit och inte står för och försöker göra det till min åsikt. Eftersom det tydligen inte gått fram är jag inte för att okastrerade katter ränner ute. Inte inne heller för den delen. Mina katter kastreras alltid, innekatt som utekatt. Den dagen min katt inte är kastrerad är det för uppfödning, och då är det renrasavel med registrerat stamnamn. Räcker det, eller behöver jag fortsätta försvara vart jag står i min katthållning, eller tillskrivits åsikter som jag aldrig påstått på något vis att jag har.

Karmatarerskanise
0

#99 Jag har aldrig bett dig försvara dig.

Ominous
0

Då borde du skrivit det väldigt tydligt när du gick in i konversationen om att ha okastrerade huskatter ute för skadedjursbekämpning. Det var ingen här som sa att man inte fick ha katt för att hjälpa till med detta. Så förstår faktiskt inte varför du ens skrev för att "försvara" detta.

oh-la
1

#100, just det inlägget var inte riktat till dig. men eftersom ytterligare en person ifrågasätter vart jag står är jag rak och tydlig med vart jag står så slipper jag förhoppningsvis skriva det igen.

Nellynor
0

Jag är uppfödare enligt konstens alla regler….men två gånger har löpande honor smitit ut så vi fått blandraskatter. Slarvigt. Men då har jag åtminstone vaccinerat o chippat o avmaskat o försäkrat o allt samt skrivit in i avtal att katten skall kastreras. Någon av ungarna har antagligen tagit en plats som en hemlös kunde få. Men de flesta såldes antingen som "billig" kompis till renrasig kisse ur tidigare kull eller till bekanta som inte hade tänkt ha katt alls men blev jättekära när de var hemma och hälsade på. Och en liten behöll jag själv….en liten kärlekskisse som jag inte ville mista. Kastrerad nu. Det viktigaste vore lag om att alla katter id-märks.

Karmatarerskanise
3

#103 Varför gjorde ni inte abort? Jag gissar ju att nu inte vet vem hanen var och således inte heller vilka sjukdomar hans led bär på.

oh-la
2

#101, fast vet du vad. Jag var ganska tydlig i mitt inläggs inledning att det handlade om begreppet skadedjursbekämpare. Jag skriver också, som en kontrast, att de katter jag träffat tagits väl omhand vilket innebär att de bland annat är kastrerade. Nu tycker jag att det är ett fullkomligt relevant inlägg eftersom det låtit i tidigare inlägg som att man inte ska skaffa katt till gården utan ringa Anticimex. Kanske jag missförstod eftersom det inte stod helt tydligt att det självklart beror på om katten är kastrerad?

Nellynor
0

I ena fallet parade vi henne med en äkta hane men ungarna var blandras, så hon måste smitit ut innan. Andra gången fick vi en extra kull på hösten efter hennes riktiga kull på våren. Märkte inget förrän hon var rejält tjock.

[[pimey]]
8

Jag har förståelse att misstag kan hända men man kanske ska se över säkerheten i hemmet då katten smitit ut 2 ggr så det inte blir fler olyckor. Även ens kattförbund kan bli misstänksamma om det händer olyckor för ofta

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.