Getinstucken
Vår lilla odrägliga tonåring (som egentligen är världens goaste katt så länge han sover) får komma ut dagligen nu när det börjar bli varmare och är så fint väder. Jag är med honom hela tiden och han håller sig på vår gräsmatta.
Idag när han var ute och upptäckte att alla flugor och andra flygfän börjat vakna så är han i himlen. Sååå mycket att jaga efter! Även om han är ganska dålig på att jaga som man bör…
Jag tror att han råkat fånga en geting eller humla och blivit stungen/bränd i tassen och vid ena sidan av överläppen. Bör jag vara orolig?
Jag har känt igenom honom och tittar både runt nosen, hela munnen invändigt och utvändigt. Först såg han lite svullen ut där jag tror han blivit stungen men det har nu lagt sig några timmar senare.
Tassen slickar han mycket på och han drar undan den när jag klämmer och tittar och känner. Han har inga som helst synliga sår eller ovanligt slitage på trampdynorna. Alltså till synes inga som helst tecken på att han kan ha blivit stungen/bränd mer än att han är lite öm i tassen.
Hans allmäntillstånd är bra, förutom att han nu sovit ganska länge. Det är dock normalt för honom efter att han varit ute och fart.
Men undrar ändå om jag borde vara orolig? Kommer hålla koll på hur han beter sig och så, självklart.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Nej, du behöver inte vara orolig. Det är bra att hålla honom under uppsikt de första timmarna, men så länge han inte är stucken i mun/hals eller får en allergisk reaktion (bör komma snabbt efter sticket) så är det ingen fara. Båda mina orientaler har fått bistick på nosen och förutom att de såg ut som flodhästar en dag så var de helt okej.
SE*Simbelmynes
#1 Åh, så skönt! Nej, det runt nosen försvann redan när han gick in efter en dryg timme ute. Vi var ute vid lunch och nu när han börjat vakna till igen så slickar han åtminstone inte lika frenetiskt på tassen som innan. Han går normalt på den så han är inte halt eller något.
Då är det bara att hoppas på att han lärt sig något av detta (troligen inte, men han kanske låter bli en liten stund iaf) 😃
SE*Simbelmynes
Här kommer en ganska dålig bild på min Lakritz när han fått en fläskläpp efter ett getingstick. Jag hade uppsikt på honom svullnaden gick ner ganska snart.

/Maria
#3 Hoppas kan man ju xD
#4 Men lilla! 😕😍 Lilla Plus är inte svullen om läppen längre, tack och lov, men var lite rund om nosen precis innan jag tog in honom för att kolla igenom honom.
Min ena katt blev stungen av ett bi i tungan för ett par år sedan. Enligt veterinären skulle jag kolla tunga/mun flera ggr under de första timmarna, men de sa att katter oftast inte får så mkt reaktioner av bistick. Jag plockade därför ut gadden som satt fast i tungan och kollade katten i munnen typ var 15:e minut under 2-3 timmars tid. Allting gick bra. Hon svullnade inte upp, men hade förstås mkt ont till att börja med. Tefats-stora svarta ögon och "vispade" med tungan och ville gömma sig. Men lät mig plocka ut gadden trots att hon från början varit en skyggis-katt. Hon har även senare blivit bränd av humla utan att få några större besvär. Hade även en annan katt för en del år sedan som blev stungen i en tass, som svullnade upp under något dygn, men inte heller han fick några större problem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Åh, så skönt! Förutom att Plus ser lite svullen ut om man stirrar honom runt nosen i en kvart och jämför den ena sidan med den andra 70.000 gånger, så verkar han inte särskilt besvärad eller har några direkta effekter av sticket. Jag hann inte se om det faktiskt var en geting eller en humla, men några gånger studsade han till som om det gjort ont och sen slickat väldigt mycket på tassen och runt nosen. Han var även onormalt fuktig om nosen. Kan de få feber av getingstick? Eller kan de alls vara allergiska mot getingar?
Enligt min veterinär så kan katter vara allergiska mot t ex getingstick men det är ovanligt, var den uppgift som jag fick. Dock skulle man kolla de första 2-3 timmarna så att katten inte svällde upp t ex i munnen (där ju min katt blev stungen av ett bi). Och blir katten ordentligt dålig så gäller det att åka in direkt, sa de till mig. Om katten kan få feber av getingstick vet jag inte.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8 Okej :) Finns det något man kan ha hemma att lindra med tills man hinner till veterinär om det skulle bli riktigt illa?
Han är pigg och glad, äter som vanligt och verkar inte ha några som helst problem att gå på lådan. Han gillar dock inte när man tar i ena tassen, men nosen ser nu ut som vanligt i alla fall.
#9 På människor hjälper det att doppa ett par sockerbitar i vatten och gnida in getingsticket med (sockret drar ut giftet). Har själv provat det flera ggr, dock aldrig på katt. Såklart man inte vill gnida in kattens päls i socker, men är det under tassen hade jag testat med det. Men har det gått lång tid efter sticket, utan större reaktion, så är faran förmodligen redan över.
#10 Nä han drar undan tassen men han biter inte mot min hand när jag tar på tassen.
Måste bara påpeka att humlor sticks även dom. Dom bränns inte som många tror.
#12 Där ser man! När jag var riktigt liten sa folk att de stacks, sen när jag blev några år äldre har jag fått veta att de bränns istället och att det var felaktivt att de stack. Jag har alltså egentligen vetat rätt från början med blivit felinformerad under resten av livet :p
#13 Ja du hade rätt från början :)