Duscha Sphynx
Hej! En vän till mig har en Sphynx som behöver en dusch då och då. Katten tycker inte om att duscha så de försöker hitta något som gör det enklare för alla. Är det någon som har tips som kan hjälpa dem?
Jag har aldrig duschat nån katt, men undrar om det inte går att "torka av" katten med hjälp av blötlagda handdukar eller liknande?
(Så har jag gjort nån gång iobland med vår huskatt.)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
De har testat det men katten gillar inte det heller ogh så blir hon inte lika ren tyvärr :( Bra idé annars, tack! :)

Testa att bada katten istället..Fyll upp en rejäl plastbalja med vatten och stoppa ner katten.
Sen upplever jag att mina katter vill ha rejält varmt vatten.Betydligt varmare än när jag badar själv.
Stolt ägare till tre La permer
Först klipper jag klorna på kissen. Här krävs det sedan två personer till en dusch, en som ser till att katten stannar kvar med hjälp av godis och den andra får tvätta katten. 😃Kissen gillar inte direkt att duscha, men så länge han får en jämn ström av godis så stannar han snällt kvar i badkaret.
http://www.zoo.se/chicken-strips-vitakraft-kattgodis-50-g.html
Brukar ge sånt här godis, det är små bitar som jag delar i mindre bitar faktiskt, då gör det inte så mycket att han får 20-30 yttepyttesmå bitar godis, huvudsaken är bara att distrahera katten tillräckligt mycket så man hinner tvätta rent katten. 🙂 Sen har jag en långhårig katt så det tar lite längre tid att tvätta honom, men han har aldrig bitit oss under en dusch. När han var riktigt liten så försökte han klösa sig fri så klart, men nu har han lärt sig att dusch = godis = okej så länge jag får godis.
Se till att använda behagligt varmt vatten! Att få kallt vatten är bara riktigt obehagligt, och de är de enda gångerna som min katt försöker fly från vattnet när det råkar bli för kallt.
Vissa katter kan uppskatta ett bad mer, men min katt tror vi försöker dränka honom om vattnet går över tassarna på honom. Så bada min lillskrutt är omöjligt. 😛

Många katter tycker att själva duschen låter läskigt och blir betydligt lugnare av att bada. Dvs ösa vatten över katten i en badbalja.
Ja de måste ju dessvärre bada katten då en sphynx måste badas men du har fått bra många tips ovanför sedan är det ju en vanesak med. Ju mer de får bada ju bättre brukar det bli sedan är det viktigt att de är lugna själva och inte håller i katten med ett fast grepp för det kan skapa panik hos katten

Alla sphynxar måste inte badas (bara förtydligar) ;)
Mina katter gillar inte att stå i vattnet, så balja och dylikt går ut. Sitta direkt på duschgolvet går om dem måste, men allra helst vill dem stå på en liten stol eller ett bord inuti duschen, så att vattnet rinner bort med en gång. Det underlättnar lite för ryggen också. Då håller jeg katten med ena handen, och duschhuvudet med andra. Slår av duschen när jag schamponerar. Jag har långhårskatter, och tycker att det borde vara väldigt snabbt och smidigt att tvätta och skölja av en sphynx 😃
Jaså? Enligt en del uppfödare måste dom det och då jag själv har haft nakenhundar så var de tvinga att bada minst 1 gång i veckan eftersom annars kunde de få olika hudåkommor. Nakna djur ska man behandla som sin egen hud fick jag lära mig
Min katt gillar inte ljudet grån duschen, att få stänk i ansiktet eller att glida i badkaret. Jag har löst det genom att skruva av duschmunstycket (låter inte lika illa och stänker inte på samma sätt) samt lägga en halkmatta i badkaret. Vattnet behöver även vara varmt nog.

#9 Våra badar endast när det är dax för utställning och någon gång där emellan totalt kanske 4 ggr/år (vi är inte jätte aktiva utställare). Desto mer man badar dem desto mer pälsolja avsöndrar de och desto smutsigare blir dem. Men så klart är de individer så det finns ju de som behöver badas oftare eller ännu mer sällan.
Vi duschar våran katt regelbundet, har badat våra tidigare katter också.
Vanligaste felet är att man har för kallt vatten, så använd varmt vatten. Var bestämd, men lugn och trygg. Jag brukar ställa vår katt på duschpallen i duschen och där får hon sitta tills vi är klara. Förbered vattentemperaturen och schampo innan katten tas med in i duschen.