Klor som flikar sig
Hej. Jag har nu en innekatt (har aldrig har haft förut innekatt förut) så jag är ny med kloklippning. Såg att hans klor har börjat flicka sig, inte alla men några stycken. Kan det ha och göra med att jag klipper fel på något sätt?
Mina innekatters klor har också flikat sig emellanåt men jag piller inte och det mesta brukar gå av när de använder sina klösbrädor.
Jag klipper klorna regelbundet.
/Maria
Katters klor gör så, de tappar lager efter lager. Det är en av anledningarna till att de behöver nånstans att klösa.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jaha, det visste jag faktiskt inte, det ser ut att göra ont, men det gör det väl antagligen inte. Min katt är väldigt dålig på att klösa på saker, skulle vilja lära honom att klösa mer 🤪, då skulle jag nog inte behöva klippa lika ofta också.
Vår 14-månaders klor gör så. Det är redan dött lager och har redan släppt klon så det känns ingenting för katten att pilla bort det :) ibland kan jag krafsa lite på toppen av klon för att se om det är kvar flis. Någon sa att det kunde bero på någon brist av något men kommer inte ihåg vilket. Det var ofarligt i alla fall. Veterinären vi pratade med när hon kollade mammas katts klor sa att klorna gör så ibland, precis som våra naglar skivar sig, och var också helt ofarligt och fullt normalt :)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.