är detta öronskabb?
Ser ut som vanligt smuts, om katten tillåter kan du ta lite ljummet vatten på en tops eller bomullstuss och tvätta bort det försiktigt. 
Ser också ut som smuts faktiskt så vitt jag kan se det är väldigt lite änsålänge men var uppmärksam på det så man kan börja behandla det snabbt om det nu är det, kan bli en jobbig process om det går långt. Det har jag själv fått erfara 😕
Har haft en katt som haft fruktansvärt mycket skabb så de hade utvecklas till en riktigt otäck öroninflammation. Det syntes direkt att det var skabb, det var väldigt mycket och kletigt långt ner i örat och helt fullt i hela örat. Och han kliade sig något så vansinnigt.
det var jättetufft att bli av med trots mediciner och flera besök hos vet men tillslut så gav de med sig, för han hade haft det så länge då han var på vift.
Usch alltså, han kunde ryska på huvet och det flög ut gegg överallt. Absolut det värsta jag varit med om när det gäller skabb. 😭
Lilla kissen hade sprungit bort när han var under året gammal, två dagar innan han skulle kastreras så lyckades han slinka ut genom en liten springa i fönstret och var borta i hela 9 månader och 2 veckor och 2 dagar.
( ja räknade varenda dag han var borta för jag var helt förkrossad),
letade runt överallt i flera veckor på min cykel, cyklade flera mil åt alla håll som fanns och skickade bilder till alla grannar och alla sidor jag kunde men ingen hörde av sig och mina föräldrar hade gett upp hoppet lite men jag satt varje dag och tänkte att han skulle komma hem, sen en dag så bara stod han utanför dörren helt utmärglad och full med skabb och jamade i 3 timmar i sträck efter han kommit hem.
En sån solskenshistoria, dock tänker jag på de stackars katthonorna han säkert parat sig med under den tiden han var okastrerad ute 💔 Så otroligt otursamt att han lyckades ta sig ut två dagar innan kastreringen, beskyller mig själv då jag var 14 år gammal och råkat öppna fönstret lite förmycket, dumma mig.
Det händer aldrig igen!
Det lite tragikomiska var att vi sen efter då han kommit hem och blitt av med skabben så bokade vi en ny tid till kastrering och samma morgon som vi ska åka på morgonen då börjar han kaskad kräkas helt utan anledning och då fick vi inte kastrera honom så då fick vi snällt boka en ny tid återigen….. Men sen tredje gången gilt! haha.
Men då hade vi lås och bom på alla fönster och dörrar så han inte kunde gå ut.
Han visste väl vad som var på G sa veterinären skämtsamt eftersom han slutade kräkas direkt efter tiden var avbokad 😂
Så otroligt glada var vi att han var hemma men det var jobbigt att bli av med den vidriga skabben som han hade dragit på sig under tiden han var på rymmen och vet att han hade haft det så jobbigt under tiden och dragit på sig detta samt mask och gått utan mat säkert lång tid.. Han är även väldigt nojjig och rädd om man ex hastigt försöker ta honom eller rör sig snabbt fram mot honom. Tror ev att han varit med om någon obehaglig händelse för han var inte så innan han försvann.. 💔
Nu idag är han 9 år gammal och lever livet som en glad innekatt och älskar att kela och är den snällaste gosigaste katten jag haft i hela mitt liv
Med ett långt äventyr i minnet som bara han själv vet vad han gjort på..🤔