Nervös katt
Hej!
Jag har en honkatt på 5 år (6 till sommaren) och hon har blivit mycket märklig på senaste tiden i beteendet. (Hon är innekatt)
Hon är aldrig avslappnad, visst att katter springer runt men hon ligger aldrig stilla i mer än 5-10 minuter. Blir ibland livrädd om man rör på sig eller går inärheten av henne och springer undan, glor på en som om man ska mörda henne eller något.
Reagerar på alla ljud konstant och ser allmänt överspänd ut.
Hon är besatt av att dricka vatten och ska dricka från alla ställen där det finns vatten, såsom duschen, tillbringaren, vattenkannan, mm konstant. Går man till köket för att ta ett glas vatten eller ta med för att sätta sig i soffan så kommer hon direkt och ska dricka, som om vattnet i skålen inte duger trotts att det ges färskt vatten flera gånger om dagen.
Är inte matglad utan slickar i sig gelén och sedan är det bra.
Har blivit ganska mager, vill inte leka så mycket utan går undan.
Hon sköter inte pälsen, får klippa bort stora kakor med tovar och ändå är hon inte direkt långhårig.
Hon är jättegosig när det väl duger för henne så det är ju bra, men då blir hon nästan förmycket istället.
Tex, om man ligger i soffan så hoppar hon upp någon minut och ska kneda på en ett tag och man klappar henne och det är frid och fröjd, sedan får hon helt plötsligt något ryck och drar med världens rivfart. Efter 10-15 minuter senare så kommer hon upp igen och repeatar samma sak ända tills man går och lägger sig för kvällen.
Hon får inte vara i sovrummet då hon gör likadant på nätterna så sömnen blir otroligt störd.
Hon är steriliserad och ingen har någonsin varit dum med henne då hon är innekatt, tog henne när hon var kattunge så hon har ju bott med mig hela tiden, så förstår inte vad som fått henne att reagera på det här viset.
Tycker inte att det verkar som ett normalt beteende då jag haft katter innan som inte alls varit sådär nervsjuk som hon verkar vara, någon som vet vad det skulle kunna vara?
Hon ska på vet besök nästa vecka så får väl se vad dem säger, undrar om någon annan har haft samma upplevelse med någon av era katter och fick veta vad som var fel?
Tacksam för svar om någon vet något som orsakar detta beteende!
Kan tyvärr inte svara på varför hon gör som hon gör. Men en tanke med mat/vatten delen jag fick är att hon kanske harproblem med mun/hals & därför inte vill äta & istället dricker sig mätt? Men det lär ju märkas vid vet. besöket. Men det var en tanke jag fick upp iallafall.
Låter som om hon har fått diabetes tycker jag rent spontant. Men det blir ju veterinärens sak att svara på. När det gått långt i diabetesen kan de få nervskador.
Du skriver att hon dricker mycket vatten, dålig aptit utan slickar hellre bara i sig gele och dricker vatten, har avmagrat, missköter pälsen, är rastlös och orolig. Tja.. visst kan det mycket väl vara något helt annat också, men klassiska diabetessymptom är det. bara att hon kissar mycket som du missat skriva in, gör hon det? (borde hon med tanke på att hon dricker mycket annars skulle hon vara rund och skvalpig ;-)
Till veterinären så snart som möjligt. Helst en som är duktig på diabetes hos katt dessutom. Om det är diabetes kommer hon behöva insulin och regelbundna blodsocker kontroller dagligen som du som ägare måste sköta om. Sedan är det blötmat som gäller för hela slanten! Helst helt spannmålsfritt. absolut bästa är förstås ren barf men blötmat så som tex Mjau och Bozita står som stark nummer 2 på "bra mat listan". Därefter kommer andra blötfoder som inte innehåller spannmål. om hon absolut måste ha något torrfoder bör det vara spannmålsfritt också. Socker och kolhydrater är ju fel för katter och för diabeteskatter är det extra nödvändigt att utesluta all mat som innehåller kolhydrater så långt det bara går.
Lycka till och berätta hur det går och vad veterinären säger. Hoppas att du har tid redan i början på veckan, för din kisse behöver hjälp fort nu om det är diabetes. ❤️ Innan hon blir stel i leder och muskler och utvecklar fettlever. Det är nämligen så att en katt med diabetes svälter ihjäl inifrån oavsett hur mycket den äter om den inte får behandling och frisknar till.
Det positiva är dock att katter kan utveckla nya insulinproducerande celler så de kan bli bra igen med rätt behandling, foder och tålamod! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Låter klokt med ett veterinärbesök. Spontant funderar jag på om det kan vara sköldkörteln som "spökar"? Stämmer väl inte riktigt med din beskrivning, och jag har heller ingen egen erfarenhet av det… men det är det som jag spontant kommer att tänka på.
http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/giftstruma-hos-katt/
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja sköldkörteln är också en möjlig orsak till beteendeproblemen. speciellt rastlösheten, "lättskrämdheten" och avmagringen är symptom som kan komma av sköldkörtelproblem. Men då brukar inte aptiten vara nedsatt vanligtvis.
Oavsett vilket eller vad som ligger bakom din kisses problem TS, så behöver en veterinär verkligen kolla upp din kisse!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#3 Tack för svaret!
Isåfall måste hon kissa väldigt ofta men lite i taget då jag inte sett några jättepölar heller? :/ men ska ta och kika lite extra nu under helgen.
Ja aptitmässigt så har hon aldrig ätit mycket eller så, utan hon visar ju matintresse när man står där i köket och ska ge, men hon liksom slickar i sig det hon vill och sedan duger det. Får slänga bort en del då hon inte äter upp det
Hoppas verkligen inte att det är diabetes, skönt att det finns bra behandling men måste ju vara jättejobbigt att leva med 😕
Blir på Onsdag så det är ju några dagar kvar..
#6 En av våra katter hade diabetes, och det var inga större problem att leva med det. Man får jobba in rutinen, bara. Han tog det med upphöjt lugn. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#7 Ah, okej :) Skönt att det ordnade sig!
Får ta och läsa på lite om det tills det är dags, så man är lite mer insatt i vad som ska göras och allt såntdär om det nu skulle visa sig vara diabetes
#5 Nej, det var ffa det där med aptiten som jag inte tyckte stämde riktigt. Vet inte om det kan variera? Svårt också när katten alltid varit kräsen. Då skulle man kanske även vilja kolla så att hon inte t ex har besvär med sina tänder.
Sedan finns det ju olika "bland-tillstånd" av sjukdomar också. Vi kan bara spekulera, men det är hur som helst viktigt att katten kollas upp hos veterinären.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.