Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1888 ggr
josephineochestelle
0

Jamande utanför dörrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en kattunge på 15 v som sitter och jamar som en galning utanför dörrarna om hon inte får komma in. Toalettdörren exempelvis. Har också börjat stänga sovrumsdörren för att jag vaknar av hugg i både ben och fötter flera gånger om natten. Istället för att väcka mig så sitter hon klart då och jamar galet utanför dörren i evigheter. Hur löser man detta problem? Några bra tips? Mvh

VildaVittra
3

Genom att man lär sig leva med åskådare på toaletten och biter ihop under kattungetiden när lillmissen tycker att man ska leka istället för att sova.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

josephineochestelle
0

#1 Det är inte bara åskådning. Hon ska sitta i knäet eller hoppa upp på den lilla ytan bakom ryggen varenda gång! Du menar att detta kommer rätta sig till när hon blivit lite äldre?

VildaVittra
0

#2 Toalettsällskap riskerar du att ha hela hennes liv, men de nattliga attackerna brukar avta när kissen mognar lite. 
Min Bjära sitter på min axel på dasset, de är sådana. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mariesdotter
0

Min Franz sitter alltid och skriker utanför toalettdörren om den är stängd, så har fått vänja mig vid att ha dörren på vid gavel och en katt i knäet under toalettbesöken. Det är lite omständigt ibland, men man får typ psykbryt av att höra hans gapande utifrån hallen om dörren är stängd… numera har mina toabesök förknippats med gosstund.

Tjeja
1

En katt är alltid på fel sida om en stängd dörr. 😉😃

Bitandet brukar lugna ner sig med åldern om man inte förstärker det beteendet genom att reagera(=gensvar="belöning").

Sällskap på toa får du nog stå ut med resten av kattens liv. Det hör till lixom. 😉Någon måste ju se till att du har det bra när du är på toa, se till att du inte slappnar av för mycket… och framför allt.. katten är ju husets härskare och som sådan har hen alltid rätt till ditt sällskap även när du kissar eller skiter. Så är det ju svårt för dig att komma undan gos när du sitter fast där, det är ju också bonus ! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

burmamys
2

Mina katter kommer också och jamar och krafsar på dörren när jag går på toa, så jag brukar ha dörren lite på glänt och låta dem komma och gå. Ofta kommer de in och tittar på mig och jamar och kollar att allt är lugnt/normalt, och sen går de ut igen. Om jag har gäster så stänger jag dörren och säger "vänta" med mjuk röst. Då tystnar de och sitter utanför dörren och väntar på mig vilket känns bra och mindre stressande än om de skulle hålla på jämt. Men de har lärt sig betydelsen av "vänta" i andra sammanhang först, så de vet ju vad jag ber om.

Tarotstollan
2

Här står toadörren alltid på glänt, utom om gäster går in där vilket är ytterst sällan. De har ju sina lådor där inne också. Jag passar på och borstar dem när jag är där inne och de besöker mig där. Dessutom så dricker de ju alltid vatten ur badrumskranen flera ggr om dagen.

Du får se till att du stoppat in täcket ordentligt under madrassen så inte klorna kommer åt dina ben och fötter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lubsan
1

Samma här, när jag är på toa så hoppar dom upp på handfatet och dricker vatten ur kranen. Om jag råkat stänga någon gång så sitter dom och jamar högt, hehe.

Min kompis berättade om deras katt, när hennes bror gick på toa så hoppade katten upp i kallingarna en gång och somnade där 🤪

Caifig
2

Alla fyra katter 3 år respektive 4,5 månader hatar stängda dörrar. Första katten jag skaffade var ensam kattunge. Han bet mig på alla möjliga ställen framförallt när jag sov. Skaffade en kompis två veckor senare och han slutade direkt. Kan verkligen rekommendera två kattungar! Absolut mindre jobb och de blir mer harmoniska.

Ominous
0

Sån var min katt också i början. Sov knappt ordentligt de första två veckorna. Sen lärde han sig att jag sov och inte fick uppmärksamhet. Jag satte även upp en kattsäng till honom i mitt sovrum där han nu sover.

Kattungar behöver lära sig dina rutiner, och då hjälper det inte att bara stänga dörren. Bestäm om hon får sova i sängen eller inte, och håll dig till det. Antingen har du dörren stängd varje natt, eller låter du henne sova i sängen och väntar tills hon lär sig.

I wish I could write as mysterious as a cat