Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5786 ggr
mimbus
0

Färger helig birma

Undrar om ni kan tipsa om någon bra sida att se helig birmas olika färger på? Och då inte på kattungar, utan katter där maskningen är fullt utfälld. T ex, vilken är skillnaden på blå och lila, är det storleken på masken eller mörkheten eller både och? Samma när det gäller brun och choklad, röd och creme. Skulle vilja se bra bilder på vuxna kattansikten med olika masker.

Caifig
1

Kika in på birmaringen.se och sedan maskfärger till vänster i menyn.

Caifig
0

Lila, creme etc är en ljusare variant av de andra färgerna.

mimbus
0

Tack för tipset! Hittar dock inte ordet maskfärger till vänster. Måste man vara inloggad för att se det, eller hur gör jag?

Caifig
0

Ops det står under Om birman

mimbus
0

Caifig, så det är alltså bara hur ljus/mörk färgen är som skiljer. Inte hur stor masken är? Tycker det ibland ser ut som om crememasken är mindre än den röda t ex.

mimbus
0

Har tittat under "Om birman" men ser ändå inget om färger!

OberonsMatte
0

Här är ett bildgalleri där  kan man välja vilken färg man vill se: http://www.birma.se/ovrigt/bildgalleri.htm

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Tack OberonsMatte, det var något sådant här jag efterlyste. (Även om där var en hel del kattungar, tycker det kan vara svårt att veta om en katts mask har fällt ut helt ännu.)

Men är det som jag tycker att de ljusare färgvarianterna inte bara är ljusare, utan även har en mindre mask? Alltså, den täcker inte lika mycket av ansiktet.

Vad avgör hur tydligt strecken syns i pannan? Hänger det ihop med färg, eller är det bara från katt till katt som det kan skilja sig åt?

OberonsMatte
0

Hur pass utmaskad en katt blir som vuxen är individuellt, men vanligtvis blir nog de mörkare maskerna större än de ljusa.

Sajtvärd Katter iFokus

Mygohr
0

#8 Med strecken i pannan är det M:et du menar då? Det hänger ihop med om katten är agouti (mönstrad) eller solid. Agouti katter har M:et men inte solida.

mimbus
0

Oj, nu blev det nya uttryck för mig. Agouti, är det detsamma som tabby? Och vad menas med solid? Jag har en brunmaskad birma, men tycker att hon har antydan till streck i pannan. Alltså inte ett helt M, men några små streck. Är hon inte solid då, eller?

mimbus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara berätta att nu hittade jag till Birmaringens hemsida via en länk, och då såg den helt annorlunda ut! Där fanns spalten till vänster med färger och allt! Jättekonstigt. När jag bara skrev in Birmaringen fick jag upp en sida, där det i vänsterspalten mest stod länkar till Facebook mm.

Hur som, här hittade jag en bild som visar lite vad jag menar. Den är tagen från Birmaringens sida och visar vad jag tror är en solid lilamaskad birma. Visst har den lite antydan till streck i pannan? På samma sätt har min katt, fast i brunt.

OberonsMatte
1

Att det syns ett M i pannan på omönstrade maskade katter beror på att maskfärgen inte är lika stark där. Det är alltså som med spökmönstrade röda och creme-färgade katter, man ser grundmönstret "lysa igenom" fast de är genetiskt solida (omönstrade, dvs saknar augoti-genen).

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Tack för förklaringen! Så även om de har dessa streck i pannan räknas de som solida? (spökmönstrad var för övrigt ytterligare ett nytt ord för mig!)

Mygohr
0

Agouti är en mönstrad katt som ex tabby. En katt utan mönster är solid eller non-agouti och kan ha spökmönster som ser ut som mönster men utan de typiska mönster-tecknen (ljust runt munnen, kring ögonen, på hakan och under svansen).